• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Har ålder betydelse?????

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Ålder kan ha betydelse på hur vi uppfattar/ser på en & samma sak, men det är inget måste!

Hej förresten, Magnus här.

Ett förtydligande gällande ålder & åsikter då jag tydligen enl. vissa kan ses som negativ. (då enbart hos kärngruppen av de negativa)
Om jag är en person som generaliserar äldre så vill jag med detta förhoppningsvis positivt hos gemene Kvinna & Man ge min syn på saken.

Jag har ett par underbara svärföräldrar, kanske de bästa som finns? ;)

73 resp. 74år. Dom har tagit mig till sitt hjärta, liksom jag dem till mitt. Utan omsvep.
Varför tycker jag att de underbara? Jo de är klarsynta, nyfikna och de har så klart en underbar Dotter!
Trots fysiska skavanker/plågor är de ändå som oftast positiva och ger fortfarande goda tips till en ”gammel” gubbe som mig på 46bast,
vilka mottages tacksamt. Ja nu inte om allt, utan ibland kanske tex. om hur man bäst sätter upp ett hundstaket runt tomten etc... men väl så goda!

Varför pratar jag nu om mina svärföräldrar, inte av mina biologiska? Jo för att jag blev med singelförälder redan som 6åring, (pappa dog)
där efter mer el. mindre utan förälder helt, jag har helt enkelt bristande erfarenhet av föräldrar...

Men... Jag har hört från andra att jag är klarsynt, ”stollig” och ser på saker ur andra perspektiv...
Kanske blir det så om man inte hamnar i algoritmer i den gemene mans uppväxta familjeperspektiv? Eller är jag enbart nyfiken? (personlighet)

Svärföräldrarna mina:
Maj-Lis & Sune försöker alltid se det positiva ur saker & ting, ger alltid trevliga upplyftande kommentarer.
Dom lärde sig för några år sedan, med lite bistånd (från oss) hur man ”bloggar”/ gör inlägg på forum, mig veterligen har de ännu inte gjort annat än att även där tillföra positivt! 73 resp. 74... år...

Om jag nu ser till äldre, vad är skillnaden mot yngre?
• Teknikkompetens? Det har med Nyfikenhet att göra. Upp till var & en!
• Att man klankar ned på i mina ögon, ett icke 100% skriftspråk på ett forum? Man kan oxå bidra med rättelser positivt!
Det har med personlig kompetens att göra...
• Att man uppfattar en del inlägg som rent generaliserande mot äldre?
I mina ögon, det har med personlig kompetens att göra... Läs och begrunda...
Så klart även skribenten, men om så i mitt fall, då ber jag om ursäkt!

Världen är mångfald, jag vet att även jag bör respektera de som i mina ögon har en bristande positivt syn på livet. (kanske t.o.m. än mer?)
Dessa personer som nagelfar sin omgivning kring dess brister, att jag då hellre borde hjälpa dessa, att leda in tex. ett urspårat inlägg här på forumet mot det positiva hållet.
Ibland lyckas man, ibland är det omöjligt...

Som en bekant sa till mig, om tillräckligt många spottar på stenen, blir den till slut blöt...
Då sa en annan... Man kan ibland bli ”jvligt” torr i munnen också! (negativa-kärngruppen i sikte här)

Tack & lov är dessa; de i kärnan av de negativa, inte så många, men jag får ändå skärpa mig! Lära mig vilka de är och inte heller ge min åsikt i de trådar där dessa personer figurerar i.
Så på HBK... Dom finns, är väldigt aktiva, men är förhoppningsvis en minoritet av 10.000-tal skribenter! (dessa få i den negativa gruppen)

Men ändå, gällande andra forum kan jag av personlig erfarenhet säga, där existerar inte ens 10% av den negativitet som det finns hos några här...
Har det med ålder att göra... Nix... Personlighet! (Eller?) En fundering, är vi som köper ett mobilt boende av större %-ell fördelning negativa?

Absolut inte! Utan snarare tvärt om, nyfikna och öppna personer!
Sedan att några av dessa enl. mig som inte förstått grejen ändå figurerar på HBK, så är det med mångfald i livet, så länge dessa negativa inlägg blir en minoritet!

Återkoppling... Efter typ 20-års ålder har det väldigt mycket av vårt agerande med /uppfostran/gener att göra, (kanske rent av lägre än 20år, har läst siffror om under 10år)
De lyckligt lottade av positiv personlighet, bär med ålder med sig än mer av livserfarenhet, än mer av positiv (förhoppningsvis) förändring av personlighet, mer av erfarenhet!... Kan då ses som = Full mugg!

En positiv personlighet kan återspegla och delge mycket, en negativ personlig återspeglar... ja just det...
För det stora hela hoppas jag att mitt inlägg ses som positivt, för så är det verkligen menat!

Oavsett stavfel, punkt vid rätt el. fel ställe, meningsuppbyggnad etc...
Det kan ibland vara svårt med text, skriver/säger jag som hållit på med nderhållning och personliga möten i över 25år...
Jag Sjunger ibland fel... Läser eller kommer ihåg fel... Men vill alltid väl!

Jag har svårt för ett generalisera någon i text, (jo kanske kärngruppen av de negativa) förutom dessa, om något i min skrift uppfattas negativt ber jag Stort om ursäkt!

Ni förhoppningsvis Få som ser muggen som ”halvtom”, jag lovar, jag skall bättra mig i mina inlägg... Men allra mest, med förhoppning om att ni som ser muggen som ”halv/helfull”,
(jag är övertygad om de flesta) ser andemeningen med mitt inlägg som övervägande positivt!

Med förhoppning om en fortsatt, läs nu snälla, positiv; positiv utveckling av tråden! Kritik tar jag när som, om den är givande!
Vänligen, Magnus

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Har ålder betydelse?????

Puh..., du tar andan ur mig Magnus. Jag lovar dig. Det är förbannat svårt att se dig som negativ. Du är för mig en positiv och idésprutande person, som kanske ibland har för bråttom med sina omdömen. Du kan också vara väldigt kategorisk mot sådant som du upplever negativt. Det kan vara förrädiskt att göra så, eftersom sådant som vi upplever negativt kanske inte alls är menat som negativt. Jag tycker också illa om negativism..., jag är dock förbannat försiktig med att klassa någon annan människa som negativ.

Men du är enbart positiv Magnus. Så där härligt, öppet och skitjobbigt positiv. Det gillar jag! :)

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Krinil...

Mycket tänkvärt inlägg och givande.
Tack, Jag tar till mig positivt & tänker framöver till; gällande "vissa saker"! ;)
Mvh. Magnus

F

F.d. 50036

Guest

En annan bild och namn skulle säkert dämpa tillvaron till mer normal!?! Men att provocera är ju också kul ibland men jobbigt i längden.

Måste erkänna att jag ibland hoppar över dina inlägg pga bild och namn, så lättpåverkad är jag!?!

Ha det gott Torbjörn :D:oops::rolleyes::cool::(:mad::confused:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En annan bild och namn skulle säkert dämpa tillvaron till mer normal!?! Men att provocera är ju också kul ibland men jobbigt i längden.

Måste erkänna att jag ibland hoppar över dina inlägg pga bild och namn, så lättpåverkad är jag!?!

Ha det gott Torbjörn :D:oops::rolleyes::cool::(:mad::confused:
Snacka om att "skita i det blå skåpet".
Man bör ta reda på fakta innan man uttalar sig.
http://www.stollarna.nu/coverband/underhallning.htm

//W

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Magnus,
efter att ha läst ditt inledande intressanta inlägg flera gånger under flera dagar så får jag bara ännu en gång bekräftat att du verkligen inte har huvudet på skaft. Du är i mina ögon både omtänksam, reflekterande och analytisk. Dessutom mycket rolig och nästan extremt kunnig på flera områden. Jag läser alltid dina inlägg med stor behållning och har flera gånger saknat dig i vissa trådar. Fortsätt gärna på ditt uppfriskande och oberäkneliga skrivsätt. Jag tillhör i vart fall din fanclub.
V-backen ;)

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ålder---vad är nu det???? Några futtiga siffror på nägot ID kort.
Många längtar ju till några av dessa siffror för att bli fritidsdisponenter. Själv väntar jag med att fundera på sådana siffrorna utan ser fram emot att passera bäst före datumet när nu det infinner sig
Ha D
Hälsningar Bror

F

F.d. 7747

Guest

Ålder---vad är nu det???? Några futtiga siffror på nägot ID kort.
Många längtar ju till några av dessa siffror för att bli fritidsdisponenter. Själv väntar jag med att fundera på sådana siffrorna utan ser fram emot att passera bäst före datumet när nu det infinner sig
Ha D
Hälsningar Bror
:yes:Håller tillfullo med dig Bror vad är ålder förutom några siffror på ett ID kort , men jag måste nog ändå bekänna att aldrig har jag mått bättre än nu som tidsmillionär här under Spaniens värmande sol .
Lycka till med alla dina fritidsprojekt som jag följer med stort intresse .
Ha det bra både på snöscotern uppe i norrland och bland alla dina objekt hemma .
RuneB

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Fantastisk Värmande ord V-Backen!
Bästa Hälsningar, Magnus

Hej Magnus,
efter att ha läst ditt inledande intressanta inlägg flera gånger under flera dagar så får jag bara ännu en gång bekräftat att du verkligen inte har huvudet på skaft. Du är i mina ögon både omtänksam, reflekterande och analytisk. Dessutom mycket rolig och nästan extremt kunnig på flera områden. Jag läser alltid dina inlägg med stor behållning och har flera gånger saknat dig i vissa trådar. Fortsätt gärna på ditt uppfriskande och oberäkneliga skrivsätt. Jag tillhör i vart fall din fanclub.
V-backen ;)

Toppen