• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HAPARANDA

F

F.d. 25020

Guest
Haparanda planerar en ställplats för husbilar vid stranden 40-50 platser med el toa internetuppkoppling mm. den kommer att vara belägen vid stranden i centrum. Syftet är inte att tjäna pengar utan att få ett större flöde av människor till centrum allt enligt dagens Haparandatidning. Mvh 220 Sture i Pajala (har börjat få sammandragningar samt förverkar h-bilen kommer ju snart):rolleyes:

G

Göran & Carola

Guest
Sv: HAPARANDA

Haparanda planerar en ställplats för husbilar vid stranden 40-50 platser med el toa internetuppkoppling mm. den kommer att vara belägen vid stranden i centrum. Syftet är inte att tjäna pengar utan att få ett större flöde av människor till centrum allt enligt dagens Haparandatidning. Mvh 220 Sture i Pajala (har börjat få sammandragningar samt förverkar h-bilen kommer ju snart):rolleyes:

Kommer den att öppnas under denna säsong?

P

Pebben o Lena

Guest

Hoppas den är klar i sommar, så kanske vi kan mellanlanda
där när vi har Korpilombolo som mål !

Hälsningar från en längtande Pebben

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Tack Sture, för detta!
Som Haparandaambassadör skall jag direkt föreslå Dig för kommunchefen som innehavare av ett sådant uppdrag.
Blev jätteglad då jag öppnade tidningen i morse och såg detta.
Mångårig dialog mellan både tidigare och nuvarande kommunalråd samt med vår nuvarande kommunchef och oss husbilsägare ger nu resultat.
Denna ställplats ligger mitt i stan, 2 min promenad från Torget, Stadshotellet och ett antal restauranger, 7 min promenad från IKEA och IKANO-köpcenter, 7 min promenad från Torneå centrum, 12 min promenad från Cape East - sveriges östligaste fastlandspunkt, SPA med världens största bastu, restaurang m.m.
Min förhoppning är nu att husbilsägarna nyttjar denna vackert belägna ställplats med Finland ett stenkast bort och inte som nu i huvudsak väljer att fricampa på IKEAS asfalterade buss- eller bilparkeringar även fortsättningsvis.
Tacksam om vi via detta forum kan sprida nyheten om den kommande ställplatsen i Haparanda som årligen har 3 milj. besökare och ett hela tiden växande antal husbilsburna sådana.
Trevlig helg!
:) Hälsningar Kjell

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ska man tolka tidningsartikeln, så blir det en husvagnscamping under privat drift.:confused:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Kommunchefen är väl införstådd i vad som avses med ställplats och även vad det innebär i självkostnad för den som nyttjar ställplatsen.
Så vitt jag förstår kommunchefen vidare skall kommunen stå för investeringen och värna om syftet att driften inte skall inbringa förtjänster. Det betyder att den entreprenör eller sommarlovsentrepenör som sköter anläggningen får lov att inkassera självkostnadsavgiften.
Andemeningen är att erbjuda husbilsfolket möjlighet att bo attraktivt och centralt med den typ av service husbilscamping efterfrågar för att "ha råd" att ta del av ortens utbud.
Detta skall vara en lockande konkurrent till budgetvarianten husbilscamping på IKEAS personbils- eller charterbussparkering.
//Kjell

Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vore intressant att veta hur stor del av våra svenska städer eller större tätorter som har centralt anlagda ställplatser.
Är vi alls på g i Sverige, tro?
//Kjell

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Hur gick det här då?
Vi är på väg till Haparanda och behöver platsen!
Är den öppnad?

F

F.d. 25023

Guest

Vi åkte förbi Haparanda två veckor sedan, många bilar stod övernattandes på IKEAs parkering (mot Torneå-sidan,som vi förra året), men ännu fler stod på parkeringen vid stranden i Torneå, vid gamla bron och cafe'et.

Glömde att kolla om Haparandas strandställplats var öppnad.

hälsning
jyrki

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Nu vet jag!
Ställplatsen exciterar inte!
Stranden var lika öde som i fjol när vi var där.

F

F.d. 25020

Guest

Nu vet jag!
Ställplatsen exciterar inte!
Stranden var lika öde som i fjol när vi var där.
Hej pratade just med turistbyrån i H-randa ställplatsen är ej klar men ta kontakt med turisbyrån 0922-12010 så hjälper dom er med andra alternativ Mvh 220 Sure i Pajala:yes::yes:

F

F.d. 52919

Guest

Det blev inget med ställplatsen i Haparanda dom skall plantera morötter. rödbetor och bärbuskar i stället!!!
Morfar

F

F.d. 2591

Guest

Hej,,,,
skojar Mormor o Morfar nu eller ???????????????????

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Kan det vara så att "dom" vid Ikea & dito har svårt att konkurrera med "Hamnen" i Haparanda!
Borde inte skriva, för där var lugnt & fint!!!
Mvh.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Allt var klart med förberedelserna, men när samhällsbyggnadsnämnden skulle ta det politiska beslutet om detta blev det nej. Det var fr.a. ägaren till vandrarhemmet intill den tilltänkta ställplatsen som lagt in sitt veto. I hans föreställningsvärld skulle ställplatsen störa friden för hans gäster.Han levde dessutom i den absoluta övertygelsen om att hela grönområdet skulle asfalteras.
Politikerna vågade således ej ta beslutet i början av sommaren.
Detta är dock därmed ej lagt på is utan ärendet skall drivas på nytt. Kommunchefen har bl.a. en ambition om att ställplatsen skall förverkligas.
Den politiska frågan nu är vem som skall stå för driften.
Hoppas ingen kastar några yxor i sjön då vi är många som driver frågan vidare.
//Kjell

H

Husbilgolf

Guest

Stannade på den underbara platsen i Haparanda hamn i juli. Några km från centrum, men trevlig, tyst och vackert!

F

F.d. 52919

Guest

Siw&Stig..Angående morötter i Haparanda så står det så i HBwebben.se under rubriken strandplanscamping!
Morfar

Senast redigerad av en moderator:
Toppen