• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handpenning vid nybilsköp !

jorrim

HBK Medlem
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2025
Vad är skäligt beträffande rubricerande vid nybilsköp alternativt vid byte när inte leveransdatum kan fastställas ?
Har erfarenhet från 2007 där 5% av köpeskillingen skulle erläggas vid beställning.
Nu krävs 20 %. Vad är skäligt?
Vid ev. avbeställning enl allm. villkor gäller 7 %

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Handpenning vid nybilsköp !

Ingenting skulle inte betala nånting förrän jag får bilen och inte "ge" bort gammla bilen förrän nya bilen har kommit
Ha de Paffw

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Betala inte ett öre före du har provkört den. Det är så mycket leveransfel när man beställer nya bilar. Lättare att få dem åtgärdade om du ännu inte har betalat.

Kräver dom förskott. Kräv då en ordentlig rabatt 15-20%. Husbilarna i sverige är ca: 200000kr dyrare än i Tyskland, så dom har marginaler.

Ps! Glöm inte att skriva in leveranstid i kontraktet. Flera på forumet har fått leverans alldeles för sent så en sommar har förstörts. Skriv att avtalet ska hävas om leverans inte görs inom ett visst datum. Kan dom inte göra det. Avbryt affären.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Som dom skriver skll du inte lägga något alls för och inte heller din husbil för OM dom skulle gå i konkurs får du ingenting tillbaka .

J

Jimbo

Guest

Handpenning vid nyköp på ej levererad bil?????

Det låter riktigt märkligt. Man kan väl inte betala för något som man inte ens sett, eller ibland inte ens byggts?

Gäller det köp av begbil, oftast privat, så kan man erlägga handpenning för att säljaren skall hålla bilen till dig.

Men vid nyköp och bilen ej på plats....
Kan det vara ett tecken på dålig likviditet hos bolaget?
Kontraktet är bindande som upprättas vi beställningen. Skulle företaget gå i konkurs innan bilen levererats kan man se sig i skyarna efter de 7% man betalat in då man som liten fordringsägare ligger längst ner på prio-listan.

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Om en leverantör begär förskott på större belopp tycker jag att man alltid skall begära en ovillkorlig bankgaranti som normalt leverantörens bank ställer ut
(således ingen garanti från moderbolaget om leverantören ingår i en koncern)
Lennart

F

F.d. 24837

Guest

Husbilskungen?
Försökte förklara för honom en gång att när jag skriver på ett köpekontrakt på en ny bil så är det bindande så in i bänken så handpenning är löjligt, han gav sig inte så jag köpte ingen bil.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om du beställer bilen med diverse extrautrustning monterat så tycker jag att det är rimligt att handlaren begär och får betalt i förskott för detta. Så blir det med den bil jag skall hämta om ett par veckor. Förskott som täcker kostnaden för dragkrok, bränslecell, dieselmotorvärmare mm.
aake

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Vi har köpt fyra bilar av Östgöta Camping i Mantorp och aldrig betalat något förskott. Sista gången ville de ha förskott eller att vi lämnade den gamla hos dem. Då sa vi att det inte blir något köp av. Vi behövde inte betala något förskott inte heller lämna vår bil. Tycker inte det är något att diskutera. Vill de sälja så får de gå med på våra villkor.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är inte så svårt att ställa krav när det finns flera bilar att välja på, men så är det inte alltid.

Eftersom jag vill kunna dra släp på fjällvägarna vintertid och kunna hantera tungt båtsläp vid sjöstränder utan betongramper så krävs 4WD, tillsatsväxellåda (=lågväxel) och drag för minst 2 ton. Man vill ju inte byta ner sig, därför även krav på att bilen skall vara ny eller nästan ny, vinterduglig och dessutom vara i rimlig storlek.

Mindre än 1% av husbilarna på mobile.de är fyrhjulsdrivna (362 av 37.275 i går kväll) och den överväldigande majoriteten av dessa är småbilar (VW-bussar) utan lågväxel eller diffspärrar och knappast heller avsedda för vinterboende eller också orimligt tunga ombyggda militärfordon (”Expeditionsfahrzeuge”). Inte direkt köparens marknad alltså.

När man då efter långt letande finner något där allt stämmer blir man nöjd och jag erbjöd mig oombedd att betala ett förskott för att täcka kostnaderna för montering av den extrautrustning jag vill ha (efter att först ha prutat några euro, mest för att detta hör till i affärer).

Om någon annan vill ha en sådan bil som jag skall hämta om knappt två veckor så finns en likadan systerbil (samma årsmodell, nästan samma gångsträcka, men tyvärr inget drag, ingen bränslecell, ingen luftfjädring och stabilisator, men däremot ett elverk) på Forsbergs Fritidscenter Våra bilar till salu. Svårigheten att eftermontera tillräckligt kraftigt drag hindrade mig att köpa denna svenskreg. bil.

aake

Senast ändrad:
Toppen