• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handla tillbehör och annat från Tyskland

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Är det någon mer som reagerat på prissättningen av tillbehör i alla tyska webbshoppar?
Jag tycker det verkar vara snudd på kartellbildning. Jag har kollat ett flertal och alla har i princip exakt samma pris på sina grejer. Det verkar som att det mesta kommer från 3-4 distributörer/grossister som alla butiker använder katalog och riktpriser från.

Är det någon som vet någon butik som försöker ligga bättre till prismässigt och även säljer till Sverige?

Den butik jag hittills sett som ligger klart under "kartellpriserna" på de varor jag kollat är www.campingshopwagner.de men de skickar så klart inte till Sverige:mad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Handla tillbehör och annat från Tyskland

Det är en del handlare i Tyskland som inte säljer till Sverige då de har avtal med svenska grossister och får "ekonomisk ersättning".

F

F.d. 2577

Guest

Har du själv blivit nekad Peterpan? Är det därför det är mycket dyrare att handla varorna i svenska butiker? Nä det där är nog bara skrönor.
Leffe

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Att de svenska butikerna är dyrare på allt är vi nog alla överens om och det finns säkert skäl för det.
Det jag reagerarat över är den brist på priskonkurrens som verkar råda på den tyska marknaden. Den är ju många gånger större än pyttemarknaden Sverige. Många butiker säljer till Sverige precis som till andra länder men de har så gott som alltid exakt samma pris på samma vara.

Frankana, Reimo, Camping-profi och Freizeitwelt verkar vara de stora grossisterna med fina pappers och online-kataloger alla butiker verkar använda sig av. Alla med i princip samma pris..
Man vill ju gärna handla av någon som har en egen prispolitik även om priset inte behöver vara allt.

Som sagt, den som sticker ut vad jag har sett är campingshopwagner men de säljer bara till Tyskland och Österrike numera. Jag handlade av dem för ca 2 år sedan och då gick det bra men nu har jag blivit nekad. Vet ej vilken grossist de använder sig av dock.

Vore ju kul om det fanns någon annan handlare..

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Hur är det med EU:s regler om handelshinder i det här sammanhanget? Finns det månne någon lagkunnig i forumet som kan reda ut begreppen? Det kanske är så att det är upp till var och en att bestämma om man vill sälja till andra länder, inom EU, eller inte.EssoJ

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Utan att vara expert på ämnet så är jag tämligen säker på att det är upp till butiken att bestämma om de vill sälja/skicka till andra länder. Inget fel med det.

Tveksamt är det ju om det är ok av grossiterna att tvinga sina butiker att alltid använda sig av grossistens riktpris. Inte tillåtet i Sverige iaf.
Vet ej om det är så men det ser verkligen så ut när man kollar runt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var i kontakt med Frankana (også kjent under navnet Inter Caravaning) deres "webshop" ender opp med at du må velge en av deres forhandlere. De sier uten videre at det er opp til den enkelte forhandler om han vil sende varer eller om det bare er "abholung" dvs. hentevarer.

En stor kjede er Movera som leverer til Hymer, Dethleffs, Bürstner og andre forhandlerkjeder, denne håndterer de nordiske land gjennom sin partner Max-Fritid. Dette blir som med Conrad, vi i Sverige må handle gjennom avdelingen i Malmö til priser som ligger godt over de tyske. De har et "godt" argument for dette, de er pliktige til å legge ved svensk dokumentasjon ved leveranser i Sverige. Standard ligger det med dok på tysk, engelsk, fransk, spansk og nederlandsk - for enkelte produkter og på italiensk.

F

F.d. 29925

Guest

Har för mig att Movera ägs av Hymergruppen.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja det kan vara intressant att höra vilket svar du får. Jag har som sagt handlat där för ett par år sedan utan problem men sist för ett par månader sedan när jag mailade och frågade om frakten så fick jag till svar att de slutat sälja utanför Tyskland och Österrike.
Förhoppningsvis har de inte fått smäll på fingrarna av sina leverantörer..

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Movera är på väg att etablera sig i Sverige enl. Husvagn o Camping !

Jojje

F

F.d. 5361

Guest

Ja det kan vara intressant att höra vilket svar du får. Jag har som sagt handlat där för ett par år sedan utan problem men sist för ett par månader sedan när jag mailade och frågade om frakten så fick jag till svar att de slutat sälja utanför Tyskland och Österrike.
Förhoppningsvis har de inte fått smäll på fingrarna av sina leverantörer..

När Tobias Wagner vill inte sen köper hos grannen carafun.de

Pieper-shop.de och freizeitwelt.de är också nästan oavhängig handlare

De flesta småhandlare få sina varor från Freiko, Movera och Reimo

Mvh.

Norbert

F

F.d. 5106

Guest

Jag skiter i Tyskland och andra länder, :D

Handlar allt utav vår lokala husbilsdelsbutik i Orsa... han behöver överleva han också..
hans familj behöver också köpa mat..
dit kan jag åka en söndag morgon om det behövs, eller sent en lördags kväll, där får jag kaffe, där kan jag sitta och snacka skit, dom(familjen) kommer hem till oss med bställda delar i bland
Det händer inte om jag köper från Tyskland !
Tacka vet jag lokal service.... Jag har råd med det :yes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Lasse, det gör du helt rätt i.

Om du värdesätter den personliga servicen och närheten skall du givetvis lägga dina affärer lokalt.
Det värsta som finns är dem som går till lokala butiken och klämmer, känner och får goda råd. Sen springer de ändå och handlar allt där det bara är billigast, t.e.x. över nätet.

Sen finns det ju dem som kanske vet exakt vad de vill ha och kanske också så snabbt som möjligt, då är kompetensen, kaffet och den sociala stunden kanske inte något som står högst på mervärdeslistan.
Någonstans betalar vi ju för allt och det är ju kanon att vi idag kan välja själva vad vi vill ha och betala för.
Tyvärr har nog inte alla förmånen att ha en sån nära relation till en lokal handlare som du har.

Tänker ofta på hur tråkigt det har blivit i Sverige när man åker t.e.x genom småstäderna i Tyskland.
Där ligger mindre industrier, butiker, restauranger, ”kommunhus” och annat tätt, tätt blandat med vanliga villor och hus. I hur många städer eller samhällen i Sverige ligger t.e.x. en butik i Lidl’s storlek vägg i vägg men en välskött normal villatomt med infart från samma gata?
Det blir en helt annan puls i området.

Här hemma rör vi oss i våra villaområden, höghusområden, industriområden och köpcentraområden. Är det någon som vill öppna butik i källaren kommer grannarna och klagar på att det blir en massa folk som rör sig i området..
Vi vill tyvärr tydligen ha det så..:(

Tänk vad mysigt att bo granne med ett litet bageri:rolleyes:

Ber om ursäkt om jag kom lite OT

F

F.d. 5106

Guest

Visst är det som du säger !

Å på tal om bageri :D Jag kom in genom dörren nu ! med nybakt Dala-tunnbröd från en vedeldad ugn här i byn :p

Toppen