• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handel på Ebay från icke EU-länder

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett tips till er som handlar billigt på Ebay är att beakta tullkostnaden. Ofta kan det vara billigare att handla på Ebay inom EU än i Kina.

Vissa leverantörer specificerar ungefärlig kostnad, andra gör det inte. Detta gäller prylar som kostar mer än några hundralappar som i regel inte belastas med tullavgifter och moms.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Handel på Ebay från icke EU-länder

Jag läste någonstans att tull utkrävs av varor som kostar mer än 1300 kr. Moms däremot åker man på lite då och då även på låga belopp och då passar speditören på att lägga på en rätt så ohemul avgift också.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag läste någonstans att tull utkrävs av varor som kostar mer än 1300 kr. Moms däremot åker man på lite då och då även på låga belopp och då passar speditören på att lägga på en rätt så ohemul avgift också.

Jappe

Därför brukar jag titta efter om varan även finns inom EU för att slippa avgifter.
Ibland är det tur att EU finns!

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jappe

DHL har nog fast avgift på 100-120kr någonstans om jag inte är ute och cyklar.
(Utöver momsen)

Jag håller med om att det är smidigare inom EU då vet iaf vad det kostar & slipper överraskningar !

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Posten tog 100:- utöver moms o tullavgift i januari -14 med värde ca 700:- men har fått 3 pkt till som slunkit igenom ändå. Alla med värde under 500:-.

Bra förslag att försöka handla inom det förträffliga EU. Snabbare leverans också har jag erfarit.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Väntar just på en backspegel med 2 ingångar och 2 kameror från Kina. Ska bli spännande att se avgiftsbilden. Ett försök att köpa från EU-Ebay (England) misslyckades då leverantören vägrade skicka till Sverige, mycket konstigt tycker jag...

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Annars är aliexpress.com en trevlig handelsplats med galet mycket prylar. Priserna är överlag mycket låga och frakten är oftast inkluderad i priset. Stor variation i kvalitet dock. Jag har gjort många beställningar därifrån och min erfarenhet är att om varuvärdet understiger 400-500 kr så blir det inga tillägg. Ett minus är leveranstiden som brukar bli 3-4 veckor.

Tullverket har en användbar avgiftsguid för beräkning av ev. tilläggskostnader vid egeninport från länder utanför EU.

Avgiftsguiden, formulär - Tullverket [NS4 version]

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Brukar stå på Tyska Ebay att varan leveras från tex Kina eller i bästa fall Tyskland.
Så visst gäller det att se upp.

F

F.d. 7

Guest

brukar köpa mycke fiskedrag från kina, inte behövt betala mer än priset som står. brukar bara kolla på "free shipping" har nog mer än 70 beställningar under 2 år och inte behövt tulla.:yes:

Men å andra sidan så har det inte varit tal om några förmögenheter på ordersumman

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Ett tips,
Om man beställer flera saker från exempelvis en enskild handlare från Aliexpress och vill ha expressfrakt på alltihop, gör beställningen och skicka sedan ett mail till dom och fråga vad Express kostar så gjorde jag senast,
Från nästan 900:- om man hade bokat direkt på sajten till 150kr insatt på ett G-mail konto. (Paypal)
Kändes lite lurt, men jag chansar tänkte jag..

Varorna gick på Måndagen från HongKong å jag hämtade vid lunchtid på Onsdagen, det gick undan..

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Väntar just på en backspegel med 2 ingångar och 2 kameror från Kina. Ska bli spännande att se avgiftsbilden. Ett försök att köpa från EU-Ebay (England) misslyckades då leverantören vägrade skicka till Sverige, mycket konstigt tycker jag...

Det låter spännande..
Har du lust att lägga upp en bild på vad det är?

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Man kan ändra sök kriterierna på Ebay så att man exempelvis bara får träffar från Tyskland.
(För dom som inte vet)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det låter spännande.. Har du lust att lägga upp en bild på vad det är?

Backspegel har 2 ingångar, därför har jag köpt ytterligare en liten kamera som ska sitta på taket. Inga dyra grejer! Det viktigaste är att kablarna sitter på plats nu när bilen byggs. Om backspegel eller någon kamera visar sig vara dålig, då byter jag ut det.
kamera-kit.jpg
Alla kablar är med... och här har du länken!

F

F.d. 23327

Guest

en sådan har jag haft i några år och den funkar helt ok,fast färgerna på bilden kan bli lite konstiga när det börjar skymma.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

en sådan har jag haft i några år och den funkar helt ok,fast färgerna på bilden kan bli lite konstiga när det börjar skymma.

Man får vad man betalar för, som det sägs, eller hur Mathias? Har inga större förväntningar, men om man jämför med Waeco & liknande "tränd & s.k. kvalitetsgrejer" då får man nog lägga en nolla + lite till. Jag tycker inte att "guld" glimmar alltid, ibland får man sänka kraven/garden och vara beredd på lite "smällar", livet går vidare i alla fall...

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Man får vad man betalar för, som det sägs, eller hur Mathias? Har inga större förväntningar, men om man jämför med Waeco & liknande "tränd & s.k. kvalitetsgrejer" då får man nog lägga en nolla + lite till. Jag tycker inte att "guld" glimmar alltid, ibland får man sänka kraven/garden och vara beredd på lite "smällar", livet går vidare i alla fall...

Sund inställning,

Ibland är det tvärt om, du köper en dyr grej för att vara säker på dess funktion och drivtsäkerhet,..
Å när det inte inbefrias då har man full rätt att bli arg..

T

Tommy W

Guest

Handlade från Kina för några veckor sedan för ca 2300 kr frakten blev ca380kr.
Men när varorna kom hem fick jag oxå betala tull o införselavgift a 678 kr

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Varor fraktade med Fedex, DHL etc från Asien fastnar nästan 100%. China post i stort sett aldrig.

Peter :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det verkar ha skett en hel del tråkiga förändringar runt importregler och skatter alldeles nyligen. Förmodligen p.g.a. den ökade postorderimporten.
Tidigare var det moms och tullfritt på de flesta varor om värdet understeg 2-300 kronor.

Saxat från Tullverkets hemsida:

-----------------------------
Lågvärdeförsändelser
När du importerar från ett land utanför EU behöver du i vissa fall inte betala tull, moms och andra skatter.

A. En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 300 kronor är befriad från tull.
Befrielsen gäller inte för:
◾alkoholhaltiga drycker
◾tobak eller tobaksvaror
◾parfymer och luktvatten.

Momsbefrielse medges inte för dessa varor.

Momsbefrielse medges för
◾postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
◾försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.
Om varuvärdet överstiger 300 kronor ska moms betalas för hela varans värde, inklusive frakt och försäkring.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet.
------------------------------------------

Sen är väl frågan om man kommer att kontrollera alla försändelser.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om avsender er et firma så reagerer posten med en gang på pakker og registrerte brev, med privat avsender så går det ofte bra - men ikke alltid.
Hadde en gang en pakke fra China med innhold for kr. 150 og fikk en rening fra posten på omtrent like mye til. Men har og hatt pakker på flere hundre kr som ikke er blitt momsberegnet.

Betaler i dag heller litt ekstra for kjøp av varer fra EU lager, helst i Tyskland eller Tchekien (lav moms).

Toppen