• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Handbromsvärden

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Någon som vet var gränsvärdet går för att få godkänd handbroms...
Jag vet att handbromsen skall klara 16% av bilens vikt.... Men var ligger värdet som skriv i besiktning protokollen på en som med total vikt 4500.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Någon som vet var gränsvärdet går för att få godkänd handbroms...
Jag vet att handbromsen skall klara 16% av bilens vikt.... Men var ligger värdet som skriv i besiktning protokollen på en som med total vikt 4500.
Någon som vet var gränsvärdet går för att få godkänd handbroms...
Jag vet att handbromsen skall klara 16% av bilens vikt.... Men var ligger värdet som skriv i besiktning protokollen på en som med total vikt 4500.
Hej!
Parkeringsbromsens tid är förbi!
Numera heter det reservbroms, "emergency brake" enligt EU. bestämmelser, och skall testas med rullande rullar och resultatet bestämmer datorn. För var det mer vad besiktningsmannen tyckte. Det går ju ej att muta datorn!
Jag var och besiktigade och fick en 2:a. Besiktaren "tröstade"mig med att ca var tredje husbil får 2:eek:r och ofta nya bilar under 5000 mil.
"Fiats reservbromsar är underdimensionerade!" enligt besiktaren.
.J.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
Parkeringsbromsens tid är förbi!
Numera heter det reservbroms, "emergency brake" enligt EU. bestämmelser, och skall testas med rullande rullar och resultatet bestämmer datorn. För var det mer vad besiktningsmannen tyckte. Det går ju ej att muta datorn!
Jag var och besiktigade och fick en 2:a. Besiktaren "tröstade"mig med att ca var tredje husbil får 2:eek:r och ofta nya bilar under 5000 mil.
"Fiats reservbromsar är underdimensionerade!" enligt besiktaren.
.J.
Hej...

Snart är väl det väl ingen som har gått igenom besiktningen utan att få en 2:a på reservbrommsen .:swoon:..

Jag har pratat med flera som har alko chassi, där de också fått ombesiktning pga reservbrommsen .

Alla de har sagt till mig att den fungerade mycket bra tills en verkstad var där och rotade... (olika anledningar)

Så var det med min också.... Efter att FordonsTeknik i Halmstad rörde reservbrommsen då blev det problem, ett problem som egentligen inte skulle varit där då alla vajrar och klossar mm byttes...
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hej...

Snart är väl det väl ingen som har gått igenom besiktningen utan att få en 2:a på reservbrommsen .:swoon:..

Jag har pratat med flera som har alko chassi, där de också fått ombesiktning pga reservbrommsen .

Alla de har sagt till mig att den fungerade mycket bra tills en verkstad var där och rotade... (olika anledningar)

Så var det med min också.... Efter att FordonsTeknik i Halmstad rörde reservbrommsen då blev det problem, ett problem som egentligen inte skulle varit där då alla vajrar och klossar mm byttes...
Beläggen behöver slitas in mot bromsskivorna för att bästa funktion skall uppnås.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Beläggen behöver slitas in mot bromsskivorna för att bästa funktion skall uppnås.
Hejsan, det är inte så länge sedan, men rätt många mil sedan muskatten böt i princip allt till sin handbroms/P.broms.....
Ursäkta, reservbromsen/nödbromsen?? efter mycket strul.

(Undrar om EU vet att det finns flera kretsar i alla moderna vanliga fotbromsar om något går sönder.)

Så man kan kalla muskattens handbroms för nästan ny, men det är inte beläggen som bromsar handbromsen utan bromsbackar inne i skivornas nav, de klarade första besiktningen, men de skall ju ändå helst slitas in, men det var kanske så du menade.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. det finns ju en bild på en omgjord arm till handbromsen i tidigare inlägg, men jag har tyvärr inte länken till den tråden bara en bild.
Någon annan kanske kommer ihåg ??
Handbroms nyare Ducato..jpeg

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ps. det finns ju en bild på en omgjord arm till handbromsen i tidigare inlägg, men jag har tyvärr inte länken till den tråden bara en bild.
Någon annan kanske kommer ihåg ??
Visa bilaga 235873

M.v.h. JANKRO.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hejsan, det är inte så länge sedan, men rätt många mil sedan muskatten böt i princip allt till sin handbroms/P.broms.....
Ursäkta, reservbromsen/nödbromsen?? efter mycket strul.

(Undrar om EU vet att det finns flera kretsar i alla moderna vanliga fotbromsar om något går sönder.)

Så man kan kalla muskattens handbroms för nästan ny, men det är inte beläggen som bromsar handbromsen utan bromsbackar inne i skivornas nav, de klarade första besiktningen, men de skall ju ändå helst slitas in, men det var kanske så du menade.

M.v.h. JANKRO.
Det var precis det jag menade
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tackar vet ja lufttryckdrivet
Bil på 6 t hoppar ur rullarna på besiktningen
När handbromsen provas
Har också tryckluft assisterad p-broms direkt på skivorna bak på min Sprinter, mycket kraftig.
Nackdelen är ifall jag står still några dygn, då måste jag köra upp trycket i tankarna någon minut innan p-bromsen släpper, alltså jag har en oidentifierad läcka någonstans i tryckluftsystemet.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej...

Snart är väl det väl ingen som har gått igenom besiktningen utan att få en 2:a på reservbrommsen .:swoon:..

Jag har pratat med flera som har alko chassi, där de också fått ombesiktning pga reservbrommsen .

Alla de har sagt till mig att den fungerade mycket bra tills en verkstad var där och rotade... (olika anledningar)

Så var det med min också.... Efter att FordonsTeknik i Halmstad rörde reservbrommsen då blev det problem, ett problem som egentligen inte skulle varit där då alla vajrar och klossar mm byttes...


Fiats dåliga handbroms är ökänd hos husbilsägare, verkstäder och bilbesiktare. Handbromsen är underdimensionerad enligt bilbesiktarna. Orsak till problemet är i huvudsak att handbromsens (fel)-konstruktion inte medger att bromsen kan dras åt med full kraft. Konstruktionen är alltför elastisk (”svampig”). Bromskablar med många böjar gör att draget i spaken tänjs ut. Dessutom testar man numera ej med full muskelkraft och spar dessutom också ¼-del av draglängden. Man kommer också till en visst läge med spaken, och sedan hjälper det ej att dra hårdare. Expandern kommer till max-läget.. Expansionslängden för bromsbackarnas expander är för kort. Konstruktionen förhindrar bromsbackarna att ligga an mot trumman med full bromskraft. Finlir erfordras! Verkstäder gör ej detta. Där byter man bara delar. Man får fixa det själv.
J
 
Toppen