• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handbromslampa

stampe

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2026
Hej!
Jag undrar om någon vet om handbromslampan på instrumentpanelen har två funktioner på Fiat Ducati. Jag har en Swift kontiki 92 som beter sig lite konstigt. När jag kör brant uppför eller accelerar så tänds den eller blinkar, någon som vet?

mvh / Rolf

F

F.d. 9673

Guest
Sv: Handbromslampa

Har du tittat i instruktionsboken? Och/eller kollat nivån på bromsvätskan?
Skulle tro att det kan vara en varning om låg nivå på bromsvätskan.
(Är långt ifrån expert på detta, men kunde inte låta bli...)

J

Jarn

Guest

Utan att vara säker, så kan den ibland även indikera om det är för låg nivå i bromsvätskan. Kanske skulle passa i detta fallet?
Den brukar också på många bilar ha funktionen att varna för slitna bromsbelägg.

Borde stå i bruksanvisningen vilka funktioner den har.

Ooops, samma tanke på samma tid som ovanstående...

Senast redigerad av en moderator:

stampe

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2026

Har tyvärr inte någon instruktionsbok men nivån är helt på bromsvädskan är helt ok

F

F.d. 7282

Guest

Kan vara kontakten vid handbromsspaken, du kan kolla den om du drar i spaken och samtidigt tittar på lampan.
Tänds lampan innan första " hacket " kanske du behöver justera kontakten.

// Pär

stampe

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2026

Tack för alla svar, ska kolla det där med handbromsspaken, men när man kör den så får man en känsla av att det är någonting med någon nivå av något slag.

Rolf

F

F.d. 29140

Guest

Om du skruvar av locket på bromsvätskebehållaren och slår på tändningen och vinkar på locket så ser du hur lampan tänds och släcks. På min husbil så var en kabel lös på bromsbelägget och låg emot jord = blink, blink,blink när man körde.

//Martin

Toppen