• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Handbromsen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bilen fick nya vajrar och hand bromsbackar i aug. Firman som gjorde jobbet tog betalt för 1.5 Tim utöver vad vi hade avtalat, för de sa att där var mycket rost.....
Hur som helst så blev handbromsen med nöd och näppe godkänd i besiktningen samma dag. Firman informerade mig att ha bromsen är själv justerade så den blir bättre när jag använder den...
Nu har det gått en tid och jag har märkt att på lutande plan så tar den dåligt så i går gjorde jag en test på grus.... Till min förvåning så blev det inte ett enda streck i gruset efter flera försök...
Hur gör jag nu... Sitter ju i Grekland nu...?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Beror på vad du har för typ av broms bak, men på dom flesta bilar går det att justera genom att ta bort en av hjulbultarna, du får lyfta bakhjulet och rotera det så du ser justeringen genom bulthålet, sedan vrida justeringen med en skruvmejsel/motsv. genom hålet, dra åt så hjulet låser sig lossa sedan 3 snäpp.
Det är bra att motionera bromsen ibland ,genom att använda den när bilen rullar lite.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När jag vägde upp vår husbil från 4200 kg till 4500 kg, enkel bakaxel, fick jag problem med handbromsen. Då vikten ökar ändras viktprocenten vad handbromsen skall klara.
Efter byte av delar under några år som till sist blev allt, och fem ombesiktning ar, var jag nästan färdig att ge upp. Ställde frågan till Anders i Ekeby och fick svaret, lösningen är att använda Fiat original handbromsbackar.collage-1629134724583_copy_648x864.jpg
Köpte en sats för en axel, priset lite över 3000 kr och bytte ut de nästan nya backarna från brembo,
och passade på att få svetsat omDSC_0048_7_copy_1346x2393_copy_538x957.jpg draganordningen.

(Detta enl. beskrivningenScreenshot_20210620-185952_copy_540x960_copy_216x384.png i
en äldre tråd på Hbk.)

Det hjälpte!
Nu biter handbromsen på fjärde snäppet, så den hoppar av rullarna på bilbesiktningen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag vägde upp vår husbil från 4200 kg till 4500 kg, enkel bakaxel, fick jag problem med handbromsen. Då vikten ökar ändras viktprocenten vad handbromsen skall klara.
Efter byte av delar under några år som till sist blev allt, och fem ombesiktning ar, var jag nästan färdig att ge upp. Ställde frågan till Anders i Ekeby och fick svaret, lösningen är att använda Fiat original handbromsbackar.
Köpte en sats för en axel, priset lite över 3000 kr och bytte ut de nästan nya backarna från brembo,
och passade på att få svetsat om draganordningen (enl. beskrivningen i en äldre tråd på Hbk.)
Det hjälpte!
Nu biter handbromsen på fjärde snäppet, så den hoppar av rullarna på bilbesiktningen.
Jag skulle beställa nya handbromsbackar av Bengt i Örkelljunga till det fantastiska priser av 6 700:-...:eek:Men tyvärr hade de inte dem hemma.... Så de informerade mig om att jag skulle köpa SKF.. Nej... BOSCH ska det vara.. b. backar då de fungerar lika bra......
Vilket jag gjorde då till det otroliga priset av ca 700:-.. För 4 par... :twitcy:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har lyft upp vänstersidan och tittat in i två hjulhus med en inspektionskamera...
Ser att ställskruven är helt i botten.... Kan skruven då justeras automatisk?

Vidare tycker jag att det finns inget som håller ställskruven fast.... Skall där inte vara ett typ bleck som håller den ifrån att skruvas själv...?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har lyft upp vänstersidan och tittat in i två hjulhus med en inspektionskamera...
Ser att ställskruven är helt i botten.... Kan skruven då justeras automatisk?

Vidare tycker jag att det finns inget som håller ställskruven fast.... Skall där inte vara ett typ bleck som håller den ifrån att skruvas själv...?
Om den är i botten, tyder jag det som att den är längst in och inte är alls utjusterad. Har ju inte lika bil som din men misstänker att
det är samma typ av justering. Ser du något som ser ut som ett kugghjul därinne? Det är i sådant fall justeringen. Den använder man
för att efter bytet grundjustera bromsbackarna. Det gör man genom att vrida "kugghjulet" tills bromsen går trögt och sedan backa tillbaka
tills det går lätt igen. OBS! att bromsvajrarna måste vara slaka när man justerar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om den är i botten, tyder jag det som att den är längst in och inte är alls utjusterad. Har ju inte lika bil som din men misstänker att
det är samma typ av justering. Ser du något som ser ut som ett kugghjul därinne? Det är i sådant fall justeringen. Den använder man
för att efter bytet grundjustera bromsbackarna. Det gör man genom att vrida "kugghjulet" tills bromsen går trögt och sedan backa tillbaka
tills det går lätt igen. OBS! att bromsvajrarna måste vara slaka när man justerar.
Tack.. Det är just vad jag har gjort..;)

Jag blir bara lite fundersam över att det finns ingen eller vart ifall inget som jag kunde se som håller kugghjulet i ett fast läge...

Provade dra i handbromsen och nu gick den inte så långt upp...

Skall köra på onsdag och kommer då att testa handbromsen.. ;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag ser du fått hjälp.
Jag brukar använda denna bilden för minnet var justeringarna är placerade.Visa bilaga 230860
Vänster sida kl 9.
Höger sida kl 3.

Detta fixar du. Jag har bara två hjul med handbroms.
Du har fyra hjul.
Av navkapseln att döma har du en nyare bil än Muskatten. Jag har för mig att justeringen sitter upptill på 244. Och en titt i handboken tycks bekräfta detta:

0C9C5447-2251-4748-84A1-40F23AB3382B.jpeg
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Av navkapseln att döma har du en nyare bil än Muskatten. Jag har för mig att justeringen sitter upptill på 244. Och en titt i handboken tycks bekräfta detta:

Visa bilaga 230861
Det är möjligt. Min är en 07a, 250 med alco chassi.
Men antar han också har alco då han har dubbelaxel.
Så ser min handbroms ut utan bromstrumma/skiva.
DSC_0033_1_copy_2133x1200.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skriv regnummer här så ser du chassinumret
Okey... Men det är ju samma nummer som ZFA-nummert.. :rolleyes:... Som finns på reg beviset..
Nu börjar det bli för mycket.... Så jag får nog leta efter bränne - vin nummert och ta det lugnt i kväll.. ;):twitcy:
 
Toppen