• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Handbroms.

F

F.d. 3088

Guest
Hej

En del trådar har behandlat torrbollar, starta upp motorn mm, mm när bilen står avställd men ingen har tänkt på handbromsen, den bekar lätt fast när den inte används jag för min del brukar hålla in knappen på spaken och dra den upp och ner ett tiotal ggr i månaden. Ni har väll den inte åtdragen under uppställningen !! :confused: :cool:

Gurra

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
Sv: Handbroms.

Hej
Jag var och tittade till min Knaus som står i en maskinhall. Det är första gången jag använder torrboll men i hinken fanns inte en droppe vilket jag blev förvånad över. Brukar det inte bli nåt vatten i era heller. Kanske onödigt att ha någon?? Sen knuffade jag bilen ca 3 dm för däckens och lagrens skull. Ska göra det en hång till i vår. Handbromsen har jag inte dragit bara lagt i en växel. Motorhuven öppen så inte mössen gillar att vara där och gnaga.

// Sture

F

F.d. 2577

Guest

Hej igen, skall ut till bilen imorgon lördag, senast jag var där just innan jul, var även mina "torrbollar" utan vätska. Eftersom jag inte använt dessa tidigare var jag osäker på hur ofta de behövde tömmas/bytas. Så för säkerhet satte jag dessa i hinkar. Jag hoppas att det funkar även då.

Dra i handbromsen har jag inte provat, men om klotsarna fastnar eller viren spelar väl ingen roll, eller...
Leffe

F

F.d. 7282

Guest

Dra i handbromsen har jag inte provat, men om klotsarna fastnar eller viren spelar väl ingen roll, eller...
Leffe

Det finns en aspekt till på det hela, när bromsbackarna är ansatta under en relativt lång tid, kan det bli märken i bromstrumman ( dom flesta husbilar har väl trummor bak ?)
som kan bli permanenta.vilken kan resultera i vibrationer när du bromsar.

Oftast får man då ta loss trummorna och lämna in för svarvning, för att få en ny bromsyta.

// Pär

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest

Det finns en aspekt till på det hela, när bromsbackarna är ansatta under en relativt lång tid, kan det bli märken i bromstrumman ( dom flesta husbilar har väl trummor bak ?)
som kan bli permanenta.vilken kan resultera i vibrationer när du bromsar.

Oftast får man då ta loss trummorna och lämna in för svarvning, för att få en ny bromsyta.

// Pär

Hej.

Skivor bak, Hanbromsen ansätter samma belägg som vid vanlig broms och jag skulle rekomendera växel eller klossar vid lång förvaring ( ej åtdragen hanbroms).

Fiat 2008.

Mvh,

Peter.

F

F.d. 3088

Guest

Fuzzy förklara vad du menar med "klossar" alla fattar inte vad du menar med det ;)
Detta gäller ju även kopplingen om bilen står länge (beläggen fastnar på centrat)

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

Det där hände mig med gammal veteran en gång, lamellen hade fastnat på cenrtumhjulet. Jag hade kopplingen nere men ettan i läge, den hoppade inte ur förän jag hade forcerat en del av garageväggen. Olle.

F

F.d. 25098

Guest

Fuzzy förklara vad du menar med "klossar" alla fattar inte vad du menar med det ;)
Detta gäller ju även kopplingen om bilen står länge (beläggen fastnar på centrat)

Gurra

Hej.

Jag menade att man klossar hjulen. Vanliga träreglar en framför och en bakom så husbilen inte får för sig att åka på egen resa. Kopplinengen har jag faktiskt inte ägnat en tanke åt,men det kan nog inträffa.

Peter.:wideeyed:

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Vi har precis varit och tittat till bilen bytte torrboll den var halvfull. Handbromsen är inte åtdragen, bilen står med växel i.

Jan Erik

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025

ställer du torrbollarna i hinkar så jobbar dom inte riktigt optimalt.
luften i hinken blir säkert torr. men utanför hinken är det nog högre luftfuktighet.
om du är orolig att det blir mera vatten än vad behållaren rymmer så ställ burkarna i ex.diskbalja eller tvättfat med låga kanter.
men om man använder orginalburkar och inte överdoserar med för många eller för stora refillpåsar så blir det inte mera vätska av kristallerna än vad behållaren rymmer.

Toppen