• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

handbroms tips

swedishbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
varför slutar handbromsen att fungera? när du byter backarna mm.
kör en hobby toskana fiat husbil 08 allt är nytt perfekt injusterat får bara 10 procent bromsverkan på besiktningen
i år lossade jag vajrarna å bytte hävarmarna #självjusteringen" i trumman ,
det visar sig att bromsvajern kan glida någon mm neråt, när man lossat bromsbackarna
det sitter en liten fjäder som ska hålla bromsvajern på plats men det orkar den inte,
den glider neråt, vilket minskar hävertverkan så jag stripade fast dom i övre läget
det löste mina problem
en mycket undermålig konstruktion tycker jag och som borde återkallas, för man märker inte att vajern har kommit i fel läge
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Liten undran, har du justerat alternativt suttit och juckat med handbromsspaken för att få självjusteringen att fungera? Jag ser att du skriver att allt är perfekt justerat men en självjustering kräver att den för möjlighet att justera sig om du förstår vad jag menar.
 

swedishbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
Liten undran, har du justerat alternativt suttit och juckat med handbromsspaken för att få självjusteringen att fungera? Jag ser att du skriver att allt är perfekt justerat men en självjustering kräver att den för möjlighet att justera sig om du förstår vad jag menar.
funktionen självjustering finns inte! men delarna heter fortfarande det när du köper reservdelar, så du får lossa en hjulbult å justera manuelt
 

Jörgen Bjö

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
varför slutar handbromsen att fungera? när du byter backarna mm.
kör en hobby toskana fiat husbil 08 allt är nytt perfekt injusterat får bara 10 procent bromsverkan på besiktningen
i år lossade jag vajrarna å bytte hävarmarna #självjusteringen" i trumman ,
det visar sig att bromsvajern kan glida någon mm neråt, när man lossat bromsbackarna
det sitter en liten fjäder som ska hålla bromsvajern på plats men det orkar den inte,
den glider neråt, vilket minskar hävertverkan så jag stripade fast dom i övre läget
det löste mina problem
en mycket undermålig konstruktion tycker jag och som borde återkallas, för man märker inte att vajern har kommit i fel läge
Hej!
Jag har samma problem. Både jag och en verkstad har försökt justera men får bara 12% bromsverkan. Nya backar skivor och vajer. Jag har haft en känsla att något är fel men kan inte se det. Har du någon bild på hur du gjorde med vajern?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Hej. jag har ne Charhago med ALKO chassie och har också problem med svag handbroms. vet inte om justering hjälper.Tips?
Jägarn
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick bytt alla vajrar och bromsbackar till handbromsen....
Fordons Tecknik i Halmstad gjorde jobbet...
En dag när jag "parkerade" i en backe och drog åt handbromsen... Då började bilen rulla baklänges....
Tog kontakt med firman men de sa att just dessa alko chassi är handbromsen omöjligt att få bra....
Lyfte upp bilen och tog bort en bult på varje hjul... På alla 4 hjul kunde jag skruva ut backarna.... Och sen justera in ett par hack.... Nu nitar handbromsen.. :spinny:;)
 
Toppen