Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej Blev lite intresserad o kollade i min nedladdade verkstadshandbok.
O fann att Conny har helt rätt
Har själv justerat den tandade detaljen lika Jägarn men när vår HB var på service hade service killen justerat handbromsenKommer dirkekr från Opus bilbesiktning med min carethago . Nedslag för svag handbroms. Då jag visste att hanbromsen var urdålig Hissade jag upp bakaxel tog av hjlen och justerade det tandar justermuttern till tills hjulet int gick att vrida på och backad 2 knäpp.. Hjälpt tydligen inte.är förvaånad att den alltid blivit gokänd tidigare. (vrång besiktare?)
Jägarn
Handbromsen har svårt att räcka till på bilar över 3.5 tonKommer dirkekr från Opus bilbesiktning med min carethago . Nedslag för svag handbroms. Då jag visste att hanbromsen var urdålig Hissade jag upp bakaxel tog av hjlen och justerade det tandar justermuttern till tills hjulet int gick att vrida på och backad 2 knäpp.. Hjälpt tydligen inte.är förvaånad att den alltid blivit gokänd tidigare. (vrång besiktare?)
Jägarn
16% på en enaxlad bil. Hur får man fram värdet om det är två axlar? 8% på vare eller……..?Jag lämnade in bilen på en verkstad... De bytte främre vajer och den långa som delar sig till 4 vajer.. Har 4 bakhjul..
Nya backar som Bengt i Örkelljunga rekommenderade...
Trotts detta så lyckades de inte få bromsen att ta 16%...
De tog in bilen igen.... Och denna gång säger de att trumman är sliten...
Jag kollade slitaget och uppskattar att 1-2mm är bortslitet i trumman...
I min vilda värld har jag svårt att förstå att ett slitage på 1-2mm orsakar dålig handbroms verkan...
De nya backar började visa tecken på sneslitage....
För mig tyder detta på att systemet är felaktigt uppspänd....
Vad säger ni...?
På min Ducato som hade trummor bak var nominell diameter 254mm och max försliten diameter 255,6mm.Jag lämnade in bilen på en verkstad... De bytte främre vajer och den långa som delar sig till 4 vajer.. Har 4 bakhjul..
Nya backar som Bengt i Örkelljunga rekommenderade...
Trotts detta så lyckades de inte få bromsen att ta 16%...
De tog in bilen igen.... Och denna gång säger de att trumman är sliten...
Jag kollade slitaget och uppskattar att 1-2mm är bortslitet i trumman...
I min vilda värld har jag svårt att förstå att ett slitage på 1-2mm orsakar dålig handbroms verkan...
De nya backar började visa tecken på sneslitage....
För mig tyder detta på att systemet är felaktigt uppspänd....
Vad säger ni...?
Tack för detta....På min Ducato som hade trummor bak var nominell diameter 254mm och max försliten diameter 255,6mm.
Men jätteviktigt är att bromsbacken ligger an mot hela trumman och det finns diverse annat som kan bli slitet så at de inte gör det. Snedslitage tyder på att backarna kalvar så något fel är det definitivt.
Vanligt fel som orsakar diverse slitage är att man inte grundjusterar backarna rätt utan spänner upp via virarna, då har backarna inte rätt styrning även om man kan få handbromsen att ta.
Hälsningar
Peter