• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Han där uppe vill nog inte att vi ska köpa en plåtis

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu har det gott troll i Plåtis jagandet!

2 april var det tänkt att åka ner till Tyskland och hämta en plåtis, Corona stängda gränser........

Hittar ett lämpligt objekt i mitten av Sverige, hinner inte ens ringa innan annons är borttagen.....

Hittar en fin Pilote hos Svea husbilar och det går åt skogen. Lång story som ni kan läsa i denna tråd - Husbilsköp och oseriösa handlare

Igår blev vi jätteglada då ett företag i Småland hade sänkt priset på en Burstner Citycar som vi sneglat på sedan i början på mars men vart lite för dyr. Kontaktar dem och frågar om öppettider i påsk. Vi bestämmer oss för att åka idag (skärtorsdagen) och se bilen och om allt är ok så köper vi den. Glädjen varar från kl 13 till 17:30 då säljaren hör av sig och berättar att de har gjort fel när de prissänkte Citycaren, priset som var tänkt var 50.000kr mer än det pris som vi nappade på.

Kanske dax för en husvagn.....:confused::twitcy:

Glad Påsk på er alla och kör försiktigt!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Startar ingen ny tråd spinner vidare med frågor i denna tråd.
Är det årliga fuktkontroller på Plåtisar oxå? (Tycker det vore konstigt om en plåtis läckte in)

När man har en kompressor kyl utan solpanel klarar man 2-3 dygn utan landström?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det bör väl inte vara så stora problem att hitta en plåtis med dom kraven ni har alla handlare har en Plåtis lätt som en plätt!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fuktkontroll på plåtisar förekommer. Jag hade en Sun Living tillverkad av Adria de hade obligatorisk fuktkontroll och läste jag informationen rätt var det likadant med Adria. Sun Living var köpt hos BiÖ och fuktkollades där. Andra året när jag ville vara med och se hur de gjorde och ville få protokollet förklarat halverades priset för kontrollen. Skumt krav av tillverkaren. På min nuvarande Globecar/Pössl fins inga fukttester.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har också uppgraderat till 2x95Ah. Dock inga solceller, eftersom vi för det första sällan står still på samma ställe mer än 2 nätter, för det andra känns det så där att ta hål i ett plåttak på en så ny bil. Det kanske är larvigt tänkt, men det känns för mig mentalt svårare än om det varit en plastis. Visst går det nog att limma fast fästen till solpanelen, men någonstans måste det ju in en sladd i bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför känns/är det så svårt att göra hål i en campingbil när det bara finns nytta med operationen.
Det är ju en campingbil och kommer alltid att vara en campingbil......
Du kommer att vara nöjd och glad med hur mycket det underlättar med solceller på taket.
Nästa ägare kommer säkert att se det som ett stort plus att det redan sitter solceller på taket.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Har också uppgraderat till 2x95Ah. Dock inga solceller, eftersom vi för det första sällan står still på samma ställe mer än 2 nätter, för det andra känns det så där att ta hål i ett plåttak på en så ny bil. Det kanske är larvigt tänkt, men det känns för mig mentalt svårare än om det varit en plastis. Visst går det nog att limma fast fästen till solpanelen, men någonstans måste det ju in en sladd i bilen.
Jag tänker att dom upptagna hålen för takluckorna är något större än genomförningen för kablarna till solcellerna.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag tänker att dom upptagna hålen för takluckorna är något större än genomförningen för kablarna till solcellerna.
Om man är lite klurig går det ofta att borra ett hål i plastsargen för taklucka där man kan dra kablarna från solcellerna, tätas sedan med Sikaflex. Blir mycket liten åverkan och man slipper borra i taket. Gjorde så när jag hjälpte dottern med solceller på deras plåtis.
 
Toppen