• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halv-plåtisar som Globe traveler och Affinity - för och nackdelar?

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Hej,
Jag tittar runt efter plåtisar och jag har snubblat lite över Affinity som jag tycker verkar ha en trevlig lösning med fransk bädd och spisplasering, även globe traveler verkar fina. Jag har dock förstått att de fina utrymmena är för att den byggs delvis om med glasfiber-delar i karossen och det gör mig lite tveksam, jag vill ju ha en plåtis för att den just är en plåtbil och omodifierad (tänker fukt, läckage osv).
Är det rätt tänkt av mig att vara försiktig / avstå från dessa "hybrider" då jag kommer ha bilen ute i ur och skur eller vad säger ni allvetare?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag upplever att det är minst lika många modifieringar på en plåtis öppningar/håltagningar, fönster, takluckor, anslutningar, tömningar m.m.
Där kommer de garanterat att börja rosta eller läcka över tid.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.809
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Tror att dom är lättare än plåtis och lika bra bättre isolering jag skulle satsa en sådan om jag varit yngre
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Utsidan är ganska lika på alla plåtisar, men kvaliteten på insidan skiljer sig. En variant på "plåtis" är La Strada Nova, som är en monocoque glasfiberkaross
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Min fråga är att om man köper en plåtis - ska man satsa på en som INTE är modifierad för att man tror den håller bättre, en Ducato är ju en bil som misshandlas av postnord sommarjobbare och alla andra men som jag ser (och läser) så rostar dom inte och tål massor med stryk.
Jag vill ha en ROBUST bil som kan stå ute året runt (avfuktare såklart) och vara min andrabil vid sidan av min kommande lilla elbil.

Så - är affinity och Globe-travelers plast-delar nåt man vill undvika just för att bilen ska vara mer robust och klara vara utebil?
 
Toppen