• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Halv eller helintegrerad

R

Rune

Guest
Någon som kan tipsa om för respektive nackdelar med rubr. varianter? Kanske det finns nåt skrivet tidigare?
Novis utan husbil än så länge.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Halv eller helintegrerad

För mig fanns inget alternativ, är man lång till växten blir det helintegrerat.

Som en bekant sa till mig efter att han bytt från alkov- till helintegrerad, nu efter att i tio år ha kört till Italien så är det första gången jag sett alptopparna. :)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Halv eller helintegrerad

Hej
Dom tror jag innte man ser ens med en helintgrerad.

Möjligt vis på långt avstånd
/Vidhem
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Halv eller helintegrerad

Vår första hb var en alkovbil men när vi skulle byta så var alla halvintigrerade så låga så jag ej gick rak. För att ej köpa alkov igen, som var hög nog, så kollade vi intigrerat. Det var utan tvekan utrymmet i främre delen som avgjorde att det blev intigrerat.
Vad gäller alptopparna så ser jag dem sämre i nuvarande Carthago mot Knaus sunliner som vi hade tidigare, den hade stor ruta uppåt, men ibland upplevdes den rutan för stor i synnerhet närsolen låg emot, då det blir hett.
Smaken är som ...o.s.v. Lycka till med rätt val!
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Halv eller helintegrerad

Den N+B Flair jeg har nå har også elektrisk betjent solskydd, og Vidhem vi sitter en halv meter fra en rute som gir en synsvinkel 80° oppover og vi ser veien 3m fra nesen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helintegrerad

Halv.
Vill inte sitta i "ett skyltfönster" - som någon här sa. :)
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Halv eller helintegrerad

Helt o hållet en personlig smaksak. Tredje bilen nu som är en Helintegrerad alltså sitta i Skyltfönstret så inser jag vissa nackdelar. Polera den där delen över vindrutan, ja detta var ett äventyr vill jag lova. Jag är bara 1, 76 i längd så det blev att ta till tänkandet.
Stege som fick brukas, alltså två som sattes till en trekant. Eller vad det nu kallas.
Vingligt som attan, men det mesta fixades. Slutändan blev att Husse fick ta sej upp på taket, ja det blev lite att jobba bakvänt om ni hänger med. Men jäklar den som ger sej, det funkade och jag är Skitnöjd med resultatet. Med Alkovbilen var detta jobb lite svårare, men jag har en kompis med jobb på en plats med lastbrygga. En helg och så var bilen ok. Däremot så blev jag aldrig helt nöjd med jobbet jag la ner på vår halvintegrerade. Husses armar var för "Kôrta" och jag missade en del i mitten.
Men det gick ju att klä en borste med trasor. Detta var mina reflektioner, men jag liksom tant älskade alla bilarna.

Tant Sture
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Halv eller helintegrerad

Vår första bil var en helintegrerad kort bil, endast 5,4 meter lång. Den hade en stor fördel: längden. Nackdelarna var framför allt värmeinstrålning i sydligare trakter och framför allt sängen som drogs ner över framstolarna. När så skett var framstolarna obrukbara. Sängen var också medioker med ett antal stänger och gasdämpare som var kalla när tårna råkade komma åt genom det ganska tunna tyget mellan den nedfällda sängen och taket samt kudden som alltid ramlade ut från madrassen och hamnade mellan madrasskanten och stagen. Skulle jag ha en helintegrerad igen skulle det vara en utan säng över framstolarna och bara för att erhålla större luftighet i bilen. Det är dock tveksamt om vi kommer att välja någon helintegrerad vid ett eventuellt framtida bilbyte.

Bil nummer två var en alkovbil och får nog ses som ett olycksfall i arbetet. Vi köpte den för att vår dotter kanske, eventuellt skulle kunna åka med oss men så skedde aldrig. Det blev bara en stor skräpkammare ovanför hytten.

Nuvarande bil är delintegrerad och den tycker vi uppfyller de flesta önskemålen. Det är enkelt att vända stolarna genom att ratten går att skjuta ner en del samtidigt som stolarnas vridningspunkt inte sitter i centrum utan lite förskjutet mot bilens mitt. Det gör att stolarna kommer närmare varandra när de används till dinetten. Det är också bekvämt att kunna gå in och ut ur bilen vid stopp under resan utan först att behöva gå bak i bilen. Bilens totalhöjd kan också bli lägre på detta sätt eftersom en säng över framstolarna plusar på totalhöjden. Det senare kan vara viktigt om man som vi är ute och kör på väldigt små vägar med grenverk som hänger ut över vägen eller passage under låga broar eller andra konstruktioner.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.493
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Halv eller helintegrerad

Fast det finns ju låga helintegrerade med förardörr och bodelsdörren långt fram?! :)
Annars är ju fördelen med helintegrerat att du kan få fyra sängar i en relativt kort och låg bil med bibehållen sittgrupp. Sedan är ju utsikten helt suverän!
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Halv eller helintegrerad

Michael skrev "Bil nummer två var en alkovbil och får nog ses som ett olycksfall i arbetet. Vi köpte den för att vår dotter kanske, eventuellt skulle kunna åka med oss men så skedde aldrig. Det blev bara en stor skräpkammare ovanför hytten"

Det är tänkt att man sklall sova i alkoven. Om man gör det så märkar man snart konstruktionens förtjänster. Bilen går bygga betydligt kortare än andra lösningar med samma boyta och funktioner och det är förhållandevis enkelt att låta bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset om detta nu inte redan finns från början.

Även om jag räknar bort de två olika camperlösningar vi haft på fyrhjulsdrivna pick-upp, vilka inte rimligen går bygga annat än med sovalkov, så har en majoritet av våra husbilar varit alkovmodeller. Jag ser mest fördelar med konceptet och trivs med att ha sovplatsen högt. Den enda nackdelen är att bilen blir högre men oftast i denna värld finns det mer utrymme på höjden än på längden och bredden.

aake
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Halv eller helintegrerad

Hej igen
Det finns väl ingen som stått nedanför ett berg eller alptopp, och märkt att det inte går att se toppen.
Så är det ju bara ,men det finns säker några som tror sig se toppen.
/Vidhem
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Halv eller helintegrerad

Som redan konstaterats är det fråga om tycke och smak. Aldrig rätt eller fel.

För vår det har integrerat varit valet vid de tre tillfällen vi köpt. Utsikten och bredden ger stor körupplevelse. Ingen lastbilskänsla.

Det böljande landskapet i Champagne och de sista tolv spektakulära milen till Nordskapsklippan i solsken med fri utsikt är obetalbar.

Har aldrig funderat på om vi sitter i ett skyltfönster. Det kanske vi gör.

Vi vill ha så stor framruta som möjligt. Vissa integrerade föll bort på grund av det. Flera faktiskt.

Vi sover i aktern, i långbäddar.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Halv eller helintegrerad

Hur är ljudnivån överlag i skillnad mellan en hel och en halvintregerad?
Vägegenskaper i allmänhet?
Det skiljer självklart en massa beroende på fabrikat men just i allmänhet borde det väl vara mer jobb att få en helintregerad välisolerad, eller är jag helt fel ute?

Ps. Jag har inte kört någon nyare helintregerad. Nyfiken är man p.ga att ett helintregerad bil står på önskelistan inför nästa byte!

Anders
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Halv eller helintegrerad

Lägsta ljudnivån får du i helintegrerade bilar med svansmotor.

Men oberoende vilken ända motorn sitter så föredrar jag helintegrerade bilar, har en sådan utan frontsäng och då blir den väldigt luftig och känns mycket trevligare än andra typer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Halv eller helintegrerad

Normalt er det litt mer ljudisolasjon i en helintegrert enn i nesen på en Fiat Ducato. Det finnes endel helintegrerte som helt har erstattet torpedoveggen med en fullisolert vegg.

På den andre enden av skalaen har en opplevd helintegrerte hvor de har glemt å tette mellom kanten på topedoveggen og ytterveggen på husbilen, det finnes en tråd om dette og hvordan eieren fjernet problemet selv.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Halv eller helintegrerad

Lägsta ljudnivån får du i helintegrerade bilar med svansmotor.

Men oberoende vilken ända motorn sitter så föredrar jag helintegrerade bilar, har en sådan utan frontsäng och då blir den väldigt luftig och känns mycket trevligare än andra typer.
Finns det någon helintegrerad husbil med svansmotor?? Häggen i soliga Umeå
Ps. Föredrar helintegrerad Ds
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Halv eller helintegrerad

De fleste større US bilene og noen få tyske har motor bak. Flesteparten av US bilene med dette bygges på Freightliner chassi, de tyske på busschassi fra MAN, MB, Volvo og Scania - prisen på tyskerne kan skremme de fleste. Disse bilene er normalt bygget på bestilling og er individuelle.

US bussene er ikke like skremmende, disse er stort sett serieproduserte biler.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Halv eller helintegrerad

En som jag tycker stor nackdel med helintegrerad är den sämre åtkomsten av motorn när man exempelvis skall göra service vilket som jag tror medför en fördyring.

//Bennie
 
Toppen