• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Halogenugn..? Någon som har inom HBK?

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Har precis fått upp ögonen för tekniken: Halogen-ugn.
Någon här som nyttjat sådan antingen hemma el. i husbilen?

länk

Mvh. Magnus
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Halogenugn..? Någon som har inom HBK?

Hej
Vi har en "typ" likadan funkar kanon med landström, men tyvärr har vi inte fått den att fungera med bilens elverk. Så nu har vi den inte med.
När vi prövar den med bilens elverk (Tec 29) så startar (lyser) ungnen någon sekund, stänger man av och prövar på nytt så händer samma sak. Jag tror att den har funkat en gång men är inte 100 % säker
ha de paffw
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Halogenugn..? Någon som har inom HBK?

Hej Stollen,
Vi har en också och den är superbra men vi har samma problem som paffw, den fungerar inte utan "landström".

Jag har bakat mjuka kakor och matbröd i den, med rund form med hål i mitten så att värmen kan cirkulera.

Gjort gratänger, stekt kyckling och annat kött. Med kött har jag märkt att det blir mycket saftigare än i gas- eller elektrisk ugn.

Vi har också grillat ute med den på en camping, gick jättebra, saftig och gott kött utan vidbrända fläckar.

Lycka till med ugnen! :mat: :bye:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Halogenugn..? Någon som har inom HBK?

Intressant men samtidigt negativt det ni båda nämner, icke fungerande mot elverk...

Nu kommer vi ha en äkta sinus-inverter som klarar en halogen ugns effekt, ändå borde era elverk, speciellt tec vara duktiga sinus verk?

Blir "bara" runt 120A/h... Ooppss... Men ugnen verkar göra jobben mycket snabbare än en micro, maten bör bli klar ganska snabbt!

Effekten är 1400W kontinuerligt på 12L ugnarna av denna typ. Kanske man skall gå ned till 8L varianten till husbilen?

Vilket som, tack för info, tekniken/ugnen gör ju sig även bra hemma! :msn_wink:
Mvh. Magnus
 
Toppen