• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Halmstad Nej

Status
Stängd för vidare inlägg.

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Vid sökade av ställplats i Halmstad Deras sk Citycamp ingen alls service ändå 140 kr grusplan Ringde Peter Rooth ansvarig för dyl Han sa att man inte enl Komunen får sova å tex parkplatser mm Jag frågade HUR gör ni med lastbilar, då började han prata om annat. Besökte samtliga nya platser som komunen disponerar ingen stans gick det att parkera.Inte någon Husbils skylt i hela Halmstad. Samma upptäckt gjorde husbilsägare jag pratade med.Kan ingen Halmstadsbo utreda detta. Häls/ Björn

Joffe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Halmstad Nej

Jag vill minnas att man försökte lagföra husbilister i (Mellbystrand) Laholms kommun för ett eller två år sedan för att man mot regler i kommunen sov i sin husbil. Polisen var väl på plats och rapporterade men åklagaren kunde inte styrka brott och lade ner ärendet.

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025

Parkera med husbilen kan man göra på grusparkeringen jämte den tilltänkta ställplatsen. Med vanlig parkeringsbiljett.

Lastbilsparkering finns på Eurostop, utmed motorvägen och här står det dagligen husbilar.
Kör man över bron mot slottet finns det parkeringsplatser centralt som är längsgående. Där kan man stå med husbilar.

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Parkera med husbilen kan man göra på grusparkeringen jämte den tilltänkta ställplatsen. Med vanlig parkeringsbiljett.

Lastbilsparkering finns på Eurostop, utmed motorvägen och här står det dagligen husbilar.
Kör man över bron mot slottet finns det parkeringsplatser centralt som är längsgående. Där kan man stå med husbilar.
Du får inte övernatta i hb Var kan jag det då?? Alla parkeringsvakter enl Rooth bötfäller direkt det är deras viktigaste uppgift nu. Luktar Campingägare?? Häls/Björn

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025

Nu förstår jag inte, kommunen har upplåtit mark centralt, för en Ställplats till husbilar. Då skall man väl stå där. På Eurostop kan du sova i husbilen på parkeringsplatserna.
Dessutom finns Ställplats Halmstad Segelsällskap, och i Grötvik hamn.

F

F.d. 53358

Guest

Jag ser inte vad det är för skillnad på en parkerad husbil, om någon sover i den eller inte. Tryck ner en hundring i halsen på campingägaren så dollartecknet snurrar i skallen på honom, så blir han väl nöjd. Campingägare ska se till att ha en så attraktiv camping att de lockar in campinggäster och inte jaga in dessa med hjälp av POLIS. Fy f..n.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vid sökade av ställplats i Halmstad Deras sk Citycamp ingen alls service ändå 140 kr grusplan Ringde Peter Rooth ansvarig för dyl Han sa att man inte enl Komunen får sova å tex parkplatser mm Jag frågade HUR gör ni med lastbilar, då började han prata om annat. Besökte samtliga nya platser som komunen disponerar ingen stans gick det att parkera.Inte någon Husbils skylt i hela Halmstad. Samma upptäckt gjorde husbilsägare jag pratade med.Kan ingen Halmstadsbo utreda detta. Häls/ Björn

Det är inte riktigt klart än. Det kommer bli grå och svartvatten tömning samt vatten. När vet jag inte riktigt vi måste ge de lite tid å fixa allt. Jag stod där för två veckor sedan och ser ljust på detta.

140kr för att stå 10 minuters promenadväg in till centrum 12 till 12 tycker inte jag är farligt. P-plats kosta runt 15-20kr per timma. Visst kan man stå längre bort men då blir det betydligt längre sträcka ev. buss in till stan och då pratar vi nästan samma pengar.

Jag tycker vi inte ska klanka ner på de som försöker fixa ställplatser åt oss utan tvärt om sporra dem att göra mera. Som jag har förstått så driver Peter (jag känner inte Peter) det privat och arandera marken från kommunen vilket gör att han redan har utgifter. Jag kan ha fel på det sista.

Men det finns en ställplats vi HSS segelhamnen längre ner på andra sidan Nissan och en ute i Grötviks båtklubb vägen mot Tylösand.

Jag är då glad att trenden ha börjat ändras när det gäller ställplatser i Sverige.

Senast ändrad:

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Det är inte riktigt klart än. Det kommer bli grå och svartvatten tömning samt vatten. När vet jag inte riktigt vi måste ge de lite tid å fixa allt. Jag stod där för två veckor sedan och ser ljust på detta.

140kr för att stå 10 minuters promenadväg in till centrum 12 till 12 tycker inte jag är farligt. P-plats kosta runt 15-20kr per timma. Visst kan man stå längre bort men då blir det betydligt längre sträcka ev. buss in till stan och då pratar vi nästan samma pengar.

Jag tycker vi inte ska klanka ner på de som försöker fixa ställplatser åt oss utan tvärt om sporra dem att göra mera. Som jag har förstått så driver Peter (jag känner inte Peter) det privat och arandera marken från kommunen vilket gör att han redan har utgifter. Jag kan ha fel på det sista.

Men det finns en ställplats vi HSS segelhamnen längre ner på andra sidan Nissan och en ute i Grötviks båtklubb vägen mot Tylösand.

Jag är då glad att trenden ha börjat ändras när det gäller ställplatser i Sverige.
Komunen skall göra alla arbeten i egen regi o kostnad Häls/ Björn

Johan Smedman

FD HBK Medlem
Kommun
Värmlandsnäs
HBK-Nr
9196
Medlemskap
2023

Vi står på den platsen nu. I dag kopplade de på två vattenkranar, sopsortering finns. Dock är tömning av grå och svartvatten inte klart ännu, ej heller el. Det var några snubbar här på eftermiddagen med en jordborr så elen är nog på G . En skylt är uppsatt som meddelar att priset kommer att bli 140 kr / dygn. Helt OK plats nära centrum.

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026

Hej

Som jag skrev i en annan tråd. Denna platsen ligger i anslutning av gästhamnen, gästande båtar betalar 150-200 varför skall vi betala mindre.

Lasse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej

Som jag skrev i en annan tråd. Denna platsen ligger i anslutning av gästhamnen, gästande båtar betalar 150-200 varför skall vi betala mindre.

Lasse

Därför att anläggningskostnaden för en ställplats är en bråkdel av kostnaden för en gästhamn. Har man skaffat husbil vill man kanske inte subventionera hamnavgiften?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Håller med Runar, hänger inte heller riktigt med när jag läst igenom tråden.

Börja med rubriken, "Halmstad Nej"..... när jag läser i tråden vad Halmstad gör för oss husbilsåkare så tycker jag att det är att försöka ge Halmstad ett oförtjänt dålig image till oss som åker husbil.

Man gör ju något konkret, bl.a. en central ställplats!

Vi skall nog ha klart för oss att vi får vad vi förtjänar. Önskar vi en bättre infrastruktur riktad till oss med husbilar, ja då får vi nog också acceptera att vara med och betala en del av den investering som är nödvändig.

140 kr/dygnet för en centralt placerad ställplats är inte ens dyrt i jämförelse med andra europeiska länders prispolicy gentemot oss.

Som sagt, trist rubrik!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Därför att anläggningskostnaden för en ställplats är en bråkdel av kostnaden för en gästhamn. Har man skaffat husbil vill man kanske inte subventionera hamnavgiften?

Tror du verkligen att 140 kr per husbil subventionerar något från en ställplats där man drar in el, vatten och tömning. snarare kommer det väl att ta många år innan investeringen är betald, om någonsin?
Jag tycker att man skall vara mycket nöjd med att det har skett så pass mycket i Halmstad, för närvarande finns det tre ställplatser, alla nära vatten. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen