• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hallands Nyheter 2010-07-13 ang hubilsgäster i Varberg

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025
Husbilsägarna får bra betyg i sommar

Reglerna respekteras och det har inte varit några klagomål om oväsen. Christer Lagerkvist, enhetschef på gatukontoret i Varberg, tycker att husbilsägarna har skött sig bra hittills i sommar.

Förra året var det en del från allmänheten som vände sig till kommunen för att klaga på husbilsägarna. Det handlade om oväsen och om att husbilarna stod på fel ställen.
– Hittills i år har vi inte tagit emot några klagomål. Vi har sett att de har parkerat korrekt, men säsongen har ju bara börjat, säger Christer Lagerkvist, enhetschef på gatukontoret.
Christer Lagerkvist konstaterar att det finns husbilsparkeringar vid Simstadion, i Apelviken och på Getterön. Det är tillåtet att parkera 24 timmar på Getterön. Han berättar att det rör sig om åtta timmar på övriga parkeringar och att husbilar inte får stå där mellan klockan 02.00-06.00.
– Anledningen är att vi inte vill att det ska vara som en camping. Det handlar om hänsyn till omgivningen. Vid simstadion är det nära till boende och de kan bli störda.
Christer Lagerkvist kan ändå förstå att en del husbilsägare inte vill ta in på en camping. Han tror att känslan av frihet är viktig.
– De vill bestämma själva var de ska stanna. Det kan även vara en kostnadsfråga, säger han.
Parkeringsvakter går ibland ut nattetid för att göra stickprovskontroller. De går även ut med information.
– Det finns ju många utländska turister här. Det är inte alltid så lätt för dem att veta hur reglerna ser ut här.
Enligt Christer Lagerkvist är husbilsägarna viktiga ur ett turistperspektiv. Han pekar på att det måste finnas platser där de kan övernatta och att ansvaret för det i första hand ligger hos campingnäringen

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hallands Nyheter 2010-07-13 ang hubilsgäster i Varberg

Kan även vara så enkelt att en hel del husbilsåkare undviker de städer som inte är intresserade av husbilsbesökare, och till dem hör tydligen Varberg.

F

F.d. 25063

Guest

Varberg har väl verkligen gjort en del för oss husbilsåkare.Ordnade alla kommuner ställplatsmöjlighet på samma sätt borde vi vara helnöjda.:spinny:

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Decker du kanske kan precisera varför husbilsägare undviker Varberg och vad du anser är fel med vad kommunen gjort?

Varit på plats och konstaterat eller tror du bara?

F

F.d. 55347

Guest

Det C Lagerkvist skriver om du starliner tolkat honom rätt är ju att försöka gynna campingnäringen i Varberg. Att på simstadion m fl parkeringar parkera betyder ju inte att man fäller ut markisen, sätter ut stolar och bord m m. Ej heller spela hög musik och andra störande aktiviteter är ju självklart. Så P-förbudet mellan 0200-0600 är ej relevant.

Har varit i Varberg bl a de två senaste åren och oljud m m som jag uppfattat var mest från de s. k. amerikanska raggaråken som cirkulerat runt fram åt tretiden på morgonen! "HB:ar" har varit tysta som möss!

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Eftersom de som har campingar i Varberg har fina kontakter eller sitter i kommunstyrelser så blir det nog inget bättre än på Getterön, men att stå där ute långt från centrum med resturanger mm, känns ju lite som att vi är i vägen.
Jag har själv pratat mycket med turistchefen i Varberg och han förstår vad vi vill ha men det får han inte igenom hos komungubbarna, dom säger bara att det finns campingar.
jag annser att Varberg är husbilsfientligt.
MVH KEJO20

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Ligger Apelvikens ställplats också "way from" centrum, glömt att den finns?

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

3 km kan vara långt, om man inte är fullt rörlig, kanske inte kan promenera eller cykla. Vet av egen erfarenhet att de så kan vara. Skall man då inte få möjligheten att se exempelvis en fin stad som Varberg? Det måste finnas fler möjligheter, det är ju inte stora ställplatser det gäller utan ett fåtal mindre som "först till kvarn....."

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Inte kan det väl vara så att campingägarna ges möjlighet att påverka kommunledningen så att beslut fattas som gynnar campingägarna. Det skulle ju innebära att varje beslut som kommer därifrån borde ifrågasättas!

Och jag som trodde att kommunledningens uppgift var att tillgodose invånarnas behov och skapa möjligheter för kommunen att fungera väl utifrån många synvinklar och inte att sälja sig till vissa lokala kommersiella intressen!

Kliar du min rygg, så kliar jag din!

Vad sade Möller en gång i tiden? Om jag inte minns fel så var det att vi medborgare i förtroende väljer och avlönar kommunens politiker och tjänstemän för att de ska tillgodose våra intressen och inte deras egna.
Ibland får jag intrycket av att det har ändrat sig något sedan Möllers tid!

Dumme Jappe

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025

Det C Lagerkvist skriver om du starliner tolkat honom rätt är ju att försöka gynna campingnäringen i Varberg. Att på simstadion m fl parkeringar parkera betyder ju inte att man fäller ut markisen, sätter ut stolar och bord m m. Ej heller spela hög musik och andra störande aktiviteter är ju självklart. Så P-förbudet mellan 0200-0600 är ej relevant.

Har varit i Varberg bl a de två senaste åren och oljud m m som jag uppfattat var mest från de s. k. amerikanska raggaråken som cirkulerat runt fram åt tretiden på morgonen! "HB:ar" har varit tysta som möss!

Hela inlägget är en artikel direkt ur Hallands Nyheter så jag har inte gjort någon egen tolkning.

Jag håller fullständigt med dej om att p-förbudet mellan 0200-0600 inte är relevant. Det ljud o/e oljud som åstadkoms nattetid i centrala stan (t ex vid simstadion) ska inte lastas husbilsägarna utan snarast motorburen ungdom av olika slag d v s inte enbart raggare.

Kan f ö notera att det ikväll vid 22.30 stog cirka 30 husbilar ute på Getterön, 7-8 utmed vägen vid flygfältet (förmodligen i väntan på Wheels & Wings) och ett 10-tal vid Fågelreservatet. Så nog är Varberg hyfsat populärt just nu i alla fall.

F

F.d. 52908

Guest

Hej
Tycker nog att Varbergs kommun har underlättat våra besök i deras fina stad. Många bilar på Getterön ,så vi övernattade tillsammans med ett tiotal andra vid fågelreservatet och ingen hade ont av detta. Bra Varberg
Sören

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Va ...... och jag som trodde att det var ett välkänt faktum att vi som åker husbil dricker oss fulla, spelar skränrock på hög volym och kör burn-out med våra husbilar till långt fram på nätterna ...... i alla fall i Varberg :twitcy:

//Janne

F

F.d. 29925

Guest

Decker du kanske kan precisera varför husbilsägare undviker Varberg och vad du anser är fel med vad kommunen gjort?

Varit på plats och konstaterat eller tror du bara?

Tidigare kunde man stå på plan utanför fästningen, men numera smyger det tydligen parkeringvakter runt på nätterna på denna plats och bötfäller för felparkering.
Ger troligen bättre inkomster till kommunen än en ställplatsavgift.:confused:

Sen, Getterön, för egen del räknar jag inte Getterön till Varberg, även om det hör till kommunen. När det gäller städer och ställplatser är det gångavstånd till centrum som gäller för min del.:rolleyes:

Toppen