• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hagelskador

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
På hemväg från Grekland kom vi så till Österike, vädret var mycket varmt men himmlen böjade mörkna. Körde av vid raststätte Angath öster om Insbrück för att slå ner bopålarna. Efter en halvtimme kom regnet, åskan och sedan öppnades himmelen alla portar. Hagel stora som ägg bombaderade husbilen, har aldrig varit med om något liknande det var som om husbilen blev beskjuten med en luftvärnskanon.
Backade bilen för att få det lilla skydd som fanns att få, träd som eventuellt skulle kunna skyddda sidan.
Haglet varade i max fem minuter, vad jag kunnde konstatera direkt var att Heki,n hade stora hål och att övriga små luckor såg hela ut.
Nu kom folk utspringande från Restaurangen för att titta på sina bilar, bucklor överallt och trasiga fram och bakrutor. Det var lätt att hålla sig för skratt!
Själv tog jag mig upp på taket för att provisoriskt reparera Heki,n med plastpåsar.
Granskade taket men det hade böjat skymma så det var svårt att se om något var skadat.
Vi beslöt att nästa dag åka till Frankiafabriken, ca 35 mil bort, för att få en ny Heki.
På morgonen upp på taket, upptäcker till min fasa att på 10 ställen är det hål i glasfibern!
Man tager vad man haver, fram med eltejpen och en sax, bättre en ingenting. Ny lucka satte i hos Frankia som ställde upp fast det var hemgång och fredag.
Köpte silikonpistol och gukka hos Pratiker och sedan upp på taket igen för en bättre tillfällig lagning.
Hemma igen och har just pratat med försäkringsbolaget som säger att jag kan vända mig till vilken seriös firma som helst för att få det åtgärdat.
Jag kan ju vända mig till Forsbergs som är generalagent för Frankia, men jag bor långt i från Hyssna.
Har för mig att jag läste om någon som hade liknande problem som nyttjade en firma som låg precis norr om Stockholm och som verkade bra.
Någon som kommer i håg och kan hjälpa mig?

Thomas G

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hagelskador

Hej Thomas,
det ska mycket till för att en oskyddad husbil ska klara av ett skyfall med hagel stora som ägg. Tråkigt och lika besvärligt varje gång då sådant inträffar.
Jag föreslår att du söker på ordet "hagel" i vårt forum.
Då får du upp en hel del trådar som handlar om hagelskador och där kanske du kan hitta någon att ta kontakt med och som tidigare har låtit någon verkstad reparera hagelskador.
V-backen :)

F

F.d. 1997

Guest

Inget roligt ni varit med om. . .
Jag vet inte vilket företag du tänker på men för en tid sedan såg jag en annons som jag nu letat upp, den lyder:
PLASTSKADOR?
Vi reparerar plastskador på husbilar. Stakt, med ursprunglig isolering och med gelcoatfinish. Försäkringsskador - Alla bolag

Plast & Marinteknik
Rörvägen 58
Haninge
Tel 08-500 208 80
I annonsen finns det en bild på en Frankia med alkov. . .
Lycka till med reparationen!
/David

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Thomas G

Vi har av Kurts i Ludvika blivit rekommenderad för fukttester till en kille i Märsta, han heter Stefan, SB Husvagnservice 08- 591 151 90.
Han har också gjort bra försäkringsarbeten på vår husbil efter inbrott.

Carina & Gunnar

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Tack för tippset David.
Har i dag varit i kontakt med Plast och Marinteknik, ska dit och visa upp bilen på måndag så att dom kan ge försäkringsbolaget, Lf, en offert.
Fortsättning följer.

Thomas G

Toppen