F
F.d. 5085
Guest
I somras råkade vi ut för en hagelstorm i Holland och taket på vår Dethleff Fortero såg ut som en 18-håls golfbana. Jo, jag har skrivit tidigare om detta och beklagat mig.
Nu är saken ordnad, d v s vårt försäkringsbolag Pohjola har gått med på att byta taket till en kostnad om cirka 10 000 Euro.
Först ville man argumentera om att lite bucklor i taket inte borde påverka så mycket, det läcker ju inte in vatten och när vi en gång säljer så är det inte ofta en spekulant orkar ta sig upp på taket och titta. Kostnad = 0 Euro.
Helsinki caravan, vår lokala husbilsagent, påstod att om taket trycks in så blir isoleringen sämre och en klok köpare av en begagnad husbil tittar visst på taket!
Då blev Pohjolas nästa bud att spackla. Kostnad = 1000 Euro.
Vår lokala husbilsagent underkände även det, eftersom isoleringen i taket sannerligen inte blir bättre av spackel.
Då blev nästa bud att lägga på en ny plåt ovanpå det befintliga buckliga taket. Kostnad = 5000 Euro.
Nu blev vår lokale husbilsagent verkligt agiterad och kontaktade tillverkaren Dethleffs och de kunde i klara verba visa att en ny plåt skulle väga 50 kg och att bilens köregenskaper därmed skulle "påverkas avsevärt".
Komna så långt accepterade försäkringsbolaget Pohjola vår ettriga husbilsfirmas argument och gick med på att byta hela taket och som sagt, till en kostnad av motsvarande cirka 100 000 SEK!
Visserligen tjänar vår lokala husbilsfirma på affären och jobbar s m s i eget intresse men det är ändå skönt att få ett helhjärtat stöd från sakkunskap, särskilt som vi inte ens köpt bilen där utan bara bor i närheten.
Det finns kanske inte så mycket sens moral i berättelsen men kanske vi som någon gång köper begagnat även borde kolla husbilens tak?
Nu är saken ordnad, d v s vårt försäkringsbolag Pohjola har gått med på att byta taket till en kostnad om cirka 10 000 Euro.
Först ville man argumentera om att lite bucklor i taket inte borde påverka så mycket, det läcker ju inte in vatten och när vi en gång säljer så är det inte ofta en spekulant orkar ta sig upp på taket och titta. Kostnad = 0 Euro.
Helsinki caravan, vår lokala husbilsagent, påstod att om taket trycks in så blir isoleringen sämre och en klok köpare av en begagnad husbil tittar visst på taket!
Då blev Pohjolas nästa bud att spackla. Kostnad = 1000 Euro.
Vår lokala husbilsagent underkände även det, eftersom isoleringen i taket sannerligen inte blir bättre av spackel.
Då blev nästa bud att lägga på en ny plåt ovanpå det befintliga buckliga taket. Kostnad = 5000 Euro.
Nu blev vår lokale husbilsagent verkligt agiterad och kontaktade tillverkaren Dethleffs och de kunde i klara verba visa att en ny plåt skulle väga 50 kg och att bilens köregenskaper därmed skulle "påverkas avsevärt".
Komna så långt accepterade försäkringsbolaget Pohjola vår ettriga husbilsfirmas argument och gick med på att byta hela taket och som sagt, till en kostnad av motsvarande cirka 100 000 SEK!
Visserligen tjänar vår lokala husbilsfirma på affären och jobbar s m s i eget intresse men det är ändå skönt att få ett helhjärtat stöd från sakkunskap, särskilt som vi inte ens köpt bilen där utan bara bor i närheten.
Det finns kanske inte så mycket sens moral i berättelsen men kanske vi som någon gång köper begagnat även borde kolla husbilens tak?