• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hack-korvens dag

F

F.d. 25142

Guest
För den som vill försöka fånga höstens sista sol kanske Karlstad, ”solstaden”, kan vara värt ett försök.
Själva åker vi dit till helgen för att närvara på Hackkorvens dag den 24 oktober. Börjar klockan 13.00 på Stora Torget och fortsätter på kvällen med hackkorvsbuffé och korandet av årets bästa hackkorvsöl på Terrassen i Mariebergsskogen. Tvåhundra pix per person.

Ett bra ställe att stå på i Karlstad är Inre Hamn intill Löfbergsskrapan (inte att förväxla med Löfbergs Lila Arena, ishallen). Ta sikte på adressen Gustaf Lovéns gata 9, så hamnar du mellan Löfbergsskrapan och stans bästa krog, 3 Kök. Bordsbeställning 054-15 00 20.

GPS N59˚22.588´E013˚30.302´

På lördagskvällen är det enkelt att nattparkera på krypavstånd från Hackkorvsfesten. Med trevlig sjöutsikt dessutom!

Läs mer om Mariebergsskogen på xxxxxxxxxxxxxxx Mer info om Hackkorvens Dag och Hackkorvens Vänner på www.hackkorven.se. Anmälan till buffén på 054-21 08 40.
Vi ses!

Reklam av eget företag endast tillåten i Företagsforum/ HBKweb

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Hack-korvens dag

Äntligen
först kanelbullens dag, sedan hackkorvens dag, Oktober verkar vara den stora festmånaden.
Jag har inte ätit hackkorv sedan jag bodde i Örebro och det är mycket länge sedan.
För mig som tråkigt nog arbetar den dagen 24/10, ställer sig genast frågan finns hackkorv att köpa i Mellerud.
I regionshuvudstaden (vi med arenan) har jag inte sett den.

F

F.d. 25142

Guest

Hej Jimmy!

Ja, du kan köpa hackkorv i Mellerud. Både Konsum och Hemköp har den.
Korven är gjord enligt konstens (dvs Värmlands) alla regler och den godaste korven finns på Konsum.
Allt enligt experten Margareta. Själv föredrar jag vanlig grillkorv.
Den är i alla fall inte grå.

Apropå knäppa dagar. Den 15 oktober var det "Den internationella handtvättardagen"!

Senast redigerad av en moderator:

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Hackkorv påminner om pölsa, men smakar betydligt bättre.
/ Olle

Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Pölsa med lingon som är så gott, sonen älskar också pölsa.
Eller lungmos som det kallades här förr:twitcy:/susanne

H

hianders

Guest

Susanne! Pölsa äter man ju med rödbetor och tillsätter lök och mejram i den färdigköpta pölsan. Uj vad jag nu plötsligt längtade efter detta. Nåja affärerna har ju helgöppet numera.

Inger

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Va har du ej detta hemma Inger jag har 2 korvar av SW,s goda pölsa.
Rödbetor o lök det är ju gott som det är,äter det även utan lingon men med lingon mmmmmmmm vad gott, o en potatis o en bit fläsk.
Du skall få pölsa här nästa gång du kommer hit MED LINGON.

H

hianders

Guest

Ser fram mot denna märkliga kombination :) Har aldrig förr hört talas om att man äter lingon till pölsa! Vi köper också pölsa i en ganska tjock"korv" men jag kommer inte ihåg tillverkarens namn. Hackkorv tror jag inte vi har häruppe, vill inte minnas att jag sett någon i alla fall.

Kram och trevlig helg!

Inger

F

F.d. 25142

Guest

Ja, hackkorv är inte världens vackraste mat, men en delikatess (tycker några).
I Värmland gärna avnjuten direkt i handen och nedsköljd med en rejäl sup, t ex "skogsstjärnan" (hembränt och en skvätt Klarälvsvatten).

I morgon tas korven till nya kulinariska höjder på restaurang Terrassen i Mariebergsskogen: Krögaren Kjell Björnstad har också lovat att ge intressanta vintips till anrättningarna.

Värmländskan Margareta kommer att vara där. Själv häckar jag nog i husbilen med en pizza (utan hackkorv)!!

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Hej , här hemma äter vi ochså pölsa med god aptit det ska va röbetor till pölsan. :wub:

På senare år så har jag gjort egen pölsa på bara älgkött :spinny:det funkar kanon.

Det är bara att ta ur frysen och värma det funkar bra tycker jag:yes:Mvh

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Dumle - vet du inte att en pizza med hackkorv på är absolut höjden av njutning. Måste avnjutas med andakt och ett gott rött!

Ett tips från de värmländska skogarna och Staffan i Maja:p

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

I min enfalld så trodde jag faktiskt att till Hackekörv så intager man en Karlstad eller kallas han Värmlänning ?
Ett glas Hemkjört med en Falukörvskiva på kanten.
Va drecker ni annars, inte Rötjut väl ?
Tant Sture

Senast ändrad:
F

F.d. 25142

Guest

Nja, det blir nog lite tårta på tårta med falukorv på kanten. Eller korv på korv då.
Och jodå, på den stora hackkorvsmiddagen i går kväll så var vi flera som drack en mustig sydafrikansk pinotage till de många hackkorvsrätterna. Skitgott! (Fast det kanske säger mer om min förtjusning i rödvin än något annat...)
En ljus neutral lager visade sig också vara helt okej. Men när vi serverades kaffe och mandelmussla fylld med hackkorvsmousse slog min gom bakut. Det fick bli en liten tår starkt till kaffet istället...
Nästa år räknar jag med full parkering vid Mariebergsskogen! Boka in andra helgen efter älgjakta så ses vi!
Margareta

F

F.d. 52918

Guest

Synd att vi inte såg att det skulle vara "Hackkorvens dag" förän det var försent,,,,,,,,,,och Stig som är född I Forshaga, och numera bosatt i Skåne,hade verkligen uppskattat detta.Men vi brukar vid besök i Värmland köpa på oss ett antal korvar, enl Stig är Konsums bäst.Ska vara mer uppmärksamma nästa år.
Hälsningar Ingrid

F

F.d. 25142

Guest

Ja, dagen lär återkomma varje år så nästa gång hoppas jag vi ses.

Gå in på XXXXXXXXXX och läs mer om denna makalösa begivenhet.

Reklam av eget företag endast tillåten i Företagsforum/ HBKweb

Toppen