• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstresa till ?

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Nu är jag i Danmark på väg söderut för att besöka, ja vart ska jag åka, det har jag inte bestämt än. Jag är väldigt sugen på att åka ända ner till Grekland, så skulle det äntligen bli av.
jag rullar vidare in en liten bit i Tyskland i dag för att sedan försöka bränna ner till södra delarna av Tyskland under lördag, söndag när det inte är så många långtradare ute och åker. När jag kommer söder om alperna är det dags att bestämma om det ska bli Grekland och i så fall vilken väg landvägen eller färja från Italien.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.423
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hamburg är inte kul. Vi har suttit fast i båda riktningarna vid olika tillfällen, vid olika resdagar och olika tidpunkter på dagen. Den gyllene regeln att undvika rusningstrafik ska man givetvis beakta, men gällande Hamburg räcker inte det. I år körde vi ner genom Jylland i slutet av augusti, tog Elbfähre Glückstadt - Wischhafen, för att slippa Hamburg. Tog drygt 2 timmar med kö och överfart. Sedan avstängda vägar och omläggningar söderut. Kom A1 från Bremen nu på hemvägen. Före A 261 fick vi trafikinformation om mycket stau på A7 genom Hamburg. Fortsatte då A1 för att nå A21 öster om Hamburg. Korsningen med A7 gick bra. Ganska tidigt var det dock fullständigt stillastående på mötande A1 i nästan en mil. Det var trafiken från A24 från Berlin som matade på. Vi korsade också A24 utan större problem och kom över på A21. Den var dock tidigt avstängd och vi hänvisades tillbaka mot Hamburg. Då valde vi landsvägar och småvägar. Det tog oss drygt två timmar att tråckla oss tillbaka till A7 norr om Hamburg. Det var väldigt mycket trafik och tung trafik, på de här småvägarna, troligen pga omläggningar och avstängningar. Kan bara tänka mig hur det ska gå när de stänger Elbetunnlarna helt. Ser att Elbfähre ska öka turtätheten fär att kompensera. Men de har ingen chans att kompensera. 10-15 personbilar, några husbilar och ett par långtradare, sen är det fullt och överfarten tar minst 30 minuter. Köerna båda sidor färjelägena kommer att vara timslånga. Är det ofta så här att passera Hamburg, eller har vi bara haft otur?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.423
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu är jag i Danmark på väg söderut för att besöka, ja vart ska jag åka, det har jag inte bestämt än. Jag är väldigt sugen på att åka ända ner till Grekland, så skulle det äntligen bli av.
jag rullar vidare in en liten bit i Tyskland i dag för att sedan försöka bränna ner till södra delarna av Tyskland under lördag, söndag när det inte är så många långtradare ute och åker. När jag kommer söder om alperna är det dags att bestämma om det ska bli Grekland och i så fall vilken väg landvägen eller färja från Italien.
Härligt kullen! Du måste fortsätta återkoppla. Blir lite tröst för oss frusna som precis kommit hem från våra resor! :)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Nu har jag kommit ner till Medelhavet, är på en ställplats i en Italiensk stad som heter Grado.
So far so good.
jag tog mej genom Hamburg innan stängningen av tunneln, tack Kaene för tipset,
Jag har bestämt mej för att försöka åka ner till Grekland och det blir landvägen, får se hur det går,
Mycket trafik genom ”myrstacken” Tyskland trots långtradarfritt. Många vägarbeten.
Just nu klockan 20.30 är det 18 grader varmt
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sitter just nu på en camping i Split, måste in och tanka och tömma. Har aldrig varit i Kroatien med husbil och inte annars heller för den delen. Jag har ju bara åkt rakt genom landet nu men jag uppfattar det som ett väldigt trevligt land att åka husbil i lite trafik, jättefina P-ytor både vid bensinmackarna och p-platser, man behövde inte åka av motorvägen för att spara några € vid tankning, samma pris som på landsbygden, tankade i går för 1,35 € och sist men inte minst så blev det en hel del insekter på vindrutan vilket det inte blir hemma nu för tiden.
I morrn fortsätter jag vidare det blir väl en övernattning i Albanien.
Dagsetapperna blir kortare och snittfarten lägre i takt med att åldern ökar.
Förresten är det någon som vet om man får och om det är lämpligt att övernatta på ett tank-och matställe här i Kroatien?
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Hej. Intressant att följa. Föreslår Lake Shkodra Resort (N 42 8 19 E 19 28 3) där vi varit flera gånger på väg till Grekland. Lugnt, fint och billigt. Bra restaurang. Glöm inte att koppla av roaming på mobilen. Det glömde jag och det blev dyrt. Lycka till med din resa. Hälsningar.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.436
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
väldigt trevligt land att åka husbil i lite trafik, jättefina P-ytor både vid bensinmackarna och p-platser, man behövde inte åka av motorvägen för att spara några € vid tankning, samma pris som på landsbygden, tankade i går för 1,35 €
I morrn fortsätter jag vidare det blir väl en övernattning i Albanien.
Förresten är det någon som vet om man får och om det är lämpligt att övernatta på ett tank-och matställe här i Kroatien?
Var försiktig med att övernatta på motorvägen A1 !!! Om du stannar längre än 24 timmar på motorvägen i Kroatien, får du betala dubbel avgift för den sträcka du kört. Kan bli en mycket dyr övernattning! Som ovanstående kommentar. Lake Shkodra Resort är Balkans i särklass bästa camping, bra platser till billig pris, rena hygieninrättningar, fantastisk bra restaurang med samma billiga priser. Finns inget bättre ställe på södra Balkan!
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Onsdag eller blev en dag som jag helst vill glömma. För det första slutade min GPS att fungerade det var inte lätt att hitta, med roamningen avstängd så Googles Maps funkade inte till slut tröttnade jag på arr irra omkring så jag satte på roamingen och då var jag på banan igen, men det var inte slut med eländet. I sista samhället innan Gränsen till Albanien blev jag påkörd på vänster sida av en Audi, det konstiga var att på husbilen syns knappt någonting medans Audin hade bucklor på både höger och vänster sida, jag körde Åt sidan till en parkering 50 meter framåt. Där stod jag med två grabbar och en tjej som enligt dom vad jag förstod tyckte att det var mitt fel. Det började skymma, jag föreslog att dom skulle ringa polisen och det gjorde dom. Då kom jag på att jag har en kompis på hemmaplan som är från Balkan, ringde upp honom och frågade om han kunde prata med grabbarna och det gjorde han vid ett par tre tillfällen det vart början på ett nytt problem.
Polisen kom efter ca 2 Tim. Dom började med att skälla på mej. Jag ringde upp Dejan igen och han fick prata med polisen och förklara hur jag såg på det hela. när Jag fick snacka med Dejan igen förklarade han varför polisen skällt på mej var att jag flyttat på bilen. Efter en stund ville konstapeln prata med Dejan igen, dom pratade länge och väl men när jag äntligen fick tillbaka luren så talade Dejan om ”domen”, skrev jag inte på skadeanmälan som visade att det var mitt fel så skulle mitt körkort beslagtas och jag skulle infinna mej i en rättegång som skulle fastställa vållandefrågan. Dejan rådde mej att skriva under vilket jag gjorde.
Nästa problem som var en följd av dom samtal som ringdes till Dejan var att mitt tak för vad månadens telefonräkning skulle uppgå till var nådd därför blockerades min telefon både för samtal och internet. Jag hade ingen aning om att det fanns ett tak förvad fakturan skulle få kosta.
Nu var jag lyckligtvis på Lake Shkodras Resort och kunde få kontakt med chefen hemma via internet, det är nämligen hon som står för abonnemanget och hon måste således ringa operatören för att höja ”taket” vilket hon var vänlig nog att göra så nu är jag på banan igen.
Beträffande Resorten så håller jag med tidigare inlägg till fullo förutom maten, jag beställde väl fel rätt dristade mej till en grillad file biff. det jag fick in var en köttbit, såg fin ut, 12 st stekta potasbitar och en skål med någon kall sås, god, thats it inte en enda liten grönsak det såg väldigt påvert ut . Köttbiten var perfekt stekt till medium rare, men den var så seg att jag fick lov att lämna halva köttbiten, servitören ville steka om den men det hade inte hjälpt ingen kock hade kunnat gjort något åt den råvaran
Nu är på en camping, Limapoula. I morgon åker jag mot kusten. Är det någon som har någon pärla att åka till skicka gärna ett PM.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Kullen....

Tyvärr började det regna så vi bröt upp... Men Jag vill också säga att jag hoppas på att ditt försäkringsbolag hittar en lösning på den bedrägliga krocken så de får ingen ersättning...
Visserligen har du en Mercedes husbil och de håller säkert högre kvalitet än de flesta andra... Du fick ju bara några repor på vänstersida i plasten.... Medan de med Audin hade plåtskador både på vänster och höger sida... :eek: förutom att de trängdes dig i rondellen.. :swoon:

Hur som helst lycka till nu med förutsättningen på din Greklands resa... :bye:

Nu vet du vart jag "bor" om du behöver hjälp i Grekland..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.477
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett litet tips, jag har 2st ring/surf-abbonemang med mig i husbilen, ett i mobilen och ett i surfplattan, abb. hos olika operatörer, har då även 2st Bank-id oberoende av varandra, lägger någon av dem av eller att jag tappar mobilen i backen eller i vattnet så kan jag använda plattan. Jag har även min äldre tidigare mobil liggandes i husbilen utan abb. som en reserv, sen har ju routern ett eget abb. så med 3st olika abb. så ska fasen till att man tappar kontakten med omvärlden.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej Kullen....

Tyvärr började det regna så vi bröt upp... Men Jag vill också säga att jag hoppas på att ditt försäkringsbolag hittar en lösning på den bedrägliga krocken så de får ingen ersättning...
Visserligen har du en Mercedes husbil och de håller säkert högre kvalitet än de flesta andra... Du fick ju bara några repor på vänstersida i plasten.... Medan de med Audin hade plåtskador både på vänster och höger sida... :eek: förutom att de trängdes dig i rondellen.. :swoon:

Hur som helst lycka till nu med förutsättningen på din Greklands resa... :bye:

Nu vet du vart jag "bor" om du behöver hjälp i Grekland..
Hej!
det var jättekul att snacka med dej och få lite tips och råd, välbehövligt.
Du får ha en bra fisketur.
Hälsa dina fyrbenta ”livvakter” jag har tre stycken liggande utanför nu
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Lämnade muskattens område i morse för att åka söderut, knappade in en camping på lagom dagsetapp, när jag kom fram var den stängd trots att det stod öppettid till den 31/10, nåväl jag knappade in en ny camping inte så långt bort, men när jag kom dit var även den stängd nåväl jag knappade in en p-plats vid havet, den kunde väl ändå inte vara stängd på vägen testade jag en camping enligt skylt vid vägen, stängd.
Då började jag fundera vad sysslar jag med, letar övernattningsställen som man gjorde i början på 2000-talet i Spanien. Min hustru tröttnade 2014 att åka söderut men av andra orsaker dels hade mängden husbilar ökat lavinartat och dels ligger Tyskland och Frankrike emellan d.v.s hon gillade inte dom långa resorna.
Så idag bestämde jag mej för att lämna Grekland ock jag kommer inte att skriva något mer i den här tråden. Det blir en epilog i tråden när jag kommer hem, men till dess ta det lugnt.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Lämnade muskattens område i morse för att åka söderut, knappade in en camping på lagom dagsetapp, när jag kom fram var den stängd trots att det stod öppettid till den 31/10, nåväl jag knappade in en ny camping inte så långt bort, men när jag kom dit var även den stängd nåväl jag knappade in en p-plats vid havet, den kunde väl ändå inte vara stängd på vägen testade jag en camping enligt skylt vid vägen, stängd.
Då började jag fundera vad sysslar jag med, letar övernattningsställen som man gjorde i början på 2000-talet i Spanien. Min hustru tröttnade 2014 att åka söderut men av andra orsaker dels hade mängden husbilar ökat lavinartat och dels ligger Tyskland och Frankrike emellan d.v.s hon gillade inte dom långa resorna.
Så idag bestämde jag mej för att lämna Grekland ock jag kommer inte att skriva något mer i den här tråden. Det blir en epilog i tråden när jag kommer hem, men till dess ta det lugnt.

Så synd, hade verkligen sett fram emot lite mer av dina eskapader i Grekland.
Har bara varit där med flyg, aldrig med husbilen. Men funderar lite på det faktiskt.
Ha en go tur, och hoppas du ändrar dig.

Mvh Per
 
Toppen