• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höstresa, söderut

F

F.d. 25033

Guest
Hej, sitter just nu och planerar en tur ner till San Remo, via Schweitz, åker förmodligen nästa söndag. Finns det några vägar som man absolut skall åka, och några som man inte ska ge sig på? Hittade en prisvärd överfart för vår 6,5 m. bil Scandlines färja t-borg Sassnitz ner, Puttg. Rödbyh. hem. Skall bli skönt med lite värme och bad, innan älgjakten drar igång.Hälsningar morgan med hustru

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Höstresa, söderut

Undvik Österrike. Skitdyrt och krångligt med motorvägsavgifter.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Alve!

Vad ska man då säga om prisläget i Schweiz? Gäller det att undvika kostnader är det nog i första hand Schweiz som ska undvikas. Dessutom med betydligt dyrare motorvägsavgift! Men i övrigt är det ett jättefint land att resa i - välordnat, mycket att se och besöka, trevliga människor och en fantastisk natur.

Ta gärna en tur längs norra stranden av Vierwaldstättersee och gör ett besök i Luzern - en fantastiskt vacker stad med ett stort turistiskt utbud. Strunta dock i Camping Lido utan välj i stället Camping Vierwaldstättersee i Adligenswil ett 10-tal kilometer från Luzern - längs stranden. Både billigare och med betydligt vackrare omgivningar.

Staffan

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Alve!

Vad ska man då säga om prisläget i Schweiz? Gäller det att undvika kostnader är det nog i första hand Schweiz som ska undvikas. Dessutom med betydligt dyrare motorvägsavgift! Men i övrigt är det ett jättefint land att resa i - välordnat, mycket att se och besöka, trevliga människor och en fantastisk natur.

Ta gärna en tur längs norra stranden av Vierwaldstättersee och gör ett besök i Luzern - en fantastiskt vacker stad med ett stort turistiskt utbud. Strunta dock i Camping Lido utan välj i stället Camping Vierwaldstättersee i Adligenswil ett 10-tal kilometer från Luzern - längs stranden. Både billigare och med betydligt vackrare omgivningar.

Staffan

Är det möjligt. Vi betalade för två år sedan 800 skr mellan gränserna till Brennerpasset. Dessutom köade vi i minst en timme för att deras teknik att ta kort inte fungerade. Det var några år sedan vi körde i Schweiz. Men då betalade man för ett motorvägsmärke som inte var bundet till sträcka. Hoppas på en italiensemester i maj och är intresserad av att reda ut lämplig resväg.

Har kört till Italien tidigare 7 vårar tror jag. Har campat flera gånger i Horv i Schweiz. Toppen.

Vi hörs vidare
Alve

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej igen Alve!

Nu blir jag nyfiken. Vad har du för bil? Jag kan förstå din inställning om du har en bil över 3500 kg och behöver en Go-box, men i övrigt gäller ju en vignetta för 10 dagar för 7,70 € (som inte är begränsad vad gäller körsträckan), samt, det måste tilläggas, en och annan tunnelavgift.

Vad gäller den exakta summan för Schweiz har jag inte den i huvudet just nu ( jag har dock ett kvitto liggande någonstans) men jag har för mig att årets avgift gick löst på cirka 350 kr.

Vänliga hälsningar
Staffan

PS: Kan berätta att Camping Delta i Locarno i år ville ha drygt 600 SEK för en övernattning - husbil, två personer och el. DS

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Ja. Det stämmer. Har tung bil och behövde en s.k. GoBox.

Med sådana öernattningspriser har man ju inte råd att husbilscampa. Finns tydligen behov av att informera varandra.

Tack så länge!

P.s. Skall kolla upp ställplatserna bättre. D.s.

Toppen