• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höstfiske Sorsele

F

F.d. 29908

Guest
På söndag drar jag och sonen iväg till Sorsele med husbilen, för att ta oss an höstfiske efter harr. Vi ska börja i Stensundsforsen i Vindelälven, grymt bra harr vatten, ifjol fick jag redan första dagen börja släppa tillbaka harrar på 5-6 hg, för att inte fylla frysen med smått. Flera harrar uppemot 1 kg och någon över kilot, och en kväll grillade jag 7 harrar över öppen eld. Vi njöt av allt det goda den kvällen. Bräskaforsen är en annan bra fors inte långt från Stensund. Någon mil uppströms Stensundsforsen, och vid Stensundsforsen finns en fin uppställningsplats, med bara 1-2 km från forsen.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Du skriver så man blir avundsjuk. Det är två fel med era trakter där uppe tycker jag, myggen och att det ligger för långt bort för mig.

Lycka till med fisket

Anders
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

:) Får ju säga som Anders...du skriver så avundsjukan vaknade rejält. Ska själv åka på en tur uppåt vecka 38 men det blir med sikte på Rb-fiske men om en o annan öring vill följa med upp på kroken så är det ok.


Du får gärna delge mig dessa platser du har lite närmare för jag håller på o sammanställa en förteckning över fiskeplatser som jag tänkt ska komma alla medlemmar tillgodo framigenom.

Mvh


...ehhh, Anders förresten !...var inte du helt okänslig mot mygg ? ;)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Oooopps! Där trampa man i klaveret igen. Får väl skylla på att den målande beskrivning om harrfisket förde mig ut i en drömvärld där lögner inte förekommer.

Pecka, vad är rb-fiske, regnbåge, roddbåt eller rökt böckling (hur tusan man nu fiskar det) Läraren har säkert svar på hur rökt böckling fiskas, bävar dock för den utläggningen!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

:)...ok Anders, förstår precis hur du menar ang läraren så jag ska göra det enkelt för dig...rb-fiske = regnbågsfiske.

mvh
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Jo jag gissade nog det.
Bra då slipper jag utläggning av läraren eftersom det är jag EXPERT på!!!!

Nyfiket frågat, vart åker du?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Min tanke är o kolla några platser i värmland o dalarna...inte längre upp iaf.

Har några favoriter men vill ju gärna kika på nya platser också.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Höstfiske Sorsele

:cool: Men herre gud Anders lille!.
vicke svar?= Jo jag gissade nog det?.
Tror du att det här är någon GISSNINGSTÄVLING Eleven?.
Är det någon mening med fortsättningskursen tror du?,eller ska vi nöja oss med att du är rökt som fiskare?.

Om jag skulle ge mig in på en utläggning om rökt böckling till dig, så tror jag att det blir en för stor överkurs för dig Anders, så jag väljer att avstå den här gången.

Tack Pekka för klargörandet av de två mycket svåra bokstäverna R/B för Anders Hj för att han ska ha fattat innebörden av dom.

Jag får väl passa på att önska dig ett riktigt skitfiske där uppe i V/D Pekka.
Hoppsan jag glömde dig Anders Hj. V/D= Värmland och Dalarna, alltså inte verkställande Direktör, Kepisch Anders Hj.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Men Hasse då!
Missade du trådens namn? Harrfiske i Sorsele och då missade du säkert även Michaels målande och poetiska text i start-inlägget som fick flera av oss att längta ut till fiskevatten med spöt i handen
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Du skriver så man blir avundsjuk. Det är två fel med era trakter där uppe tycker jag, myggen och att det ligger för långt bort för mig.

Lycka till med fisket

Anders

Myggen är inget problem nu, åk upp i månadsskiftet augusti-september då är det inga som helst problem. Tänk dock på att det är i regel fiskeföbud i strömmande vatten i början av september för att freda fisken. Norrbotten där är förbudet ngt tidigare än i Västebotten, men det är inte så i alla vatten så kolla innan ni åker. Och mygg glöm den, den finns inget av :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Höstfiske Sorsele

Så där nu är man hemma efter en underbar vecka, kanske inte världens bästa fiske. Men ett underbart höstväder med temperaturer uppemot 20 grader vissa dagar. Visst blev det fisk både harr och öring, inte några stora fiskar men några harrar över halvkilot och den största på 8 hg. En öring på halvkilot och några mindre. Men Vindelälven var 30-40 cm över normal vattenstånd för säsongen, så trots det är jag nöjd. Nu längtar jag redan till nästa höst. Testade en ny bäck, Olsbäcken, kan rekommendera det. En lite svårtillgänglig å, men verkar finnas gott om fin harr där. Men rejält med ris ocj elände man kan fastna i, så för sonens del åkte vi vidare. Men nästa år ska den utforksas mer :)
 
Toppen