• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hösten

F

F.d. 5322

Guest
"Det går emot höst, det börjar bli kallt,
Det blir allt mer gott att va inne"

Ett litet citat av en av mina favoritartister - Björn Afzelius.
De senaste nätterna har det faktiskt känts så på min tidningsrunda, fast vi precis har passerat mitten av juli. Rått och dimmigt! Som att köra i mjölk med tillhörande gröt. Naturen är tyst igen efter vårens och försommarens kakofoni av småfåglar som sitter i varje buske och försöker locka till sig en partner eller hävda sitt revir.
Det känns som en evighet sedan göken tystnade, sedan nattskärran (spånkärringen med lokal dialekt) slutade spinna med sitt surrande läte.

Är jag bitter, besviken och avundsjuk på att min semester är slut och många av er har er kvar, eller åtminstone delar av den?

Nä! Det är jag inte!
Vi bor i ett fantastiskt land! Vi vet bara inte om det.
Alla årstider har sin tjusning. Sitt vackra. Även när det är som mörkast lyses det upp av olika saker i vår natur. Älgen som är stor och kraftig inför brunsten. Rimfrosten som lägger en liten fransig kant på de färgglada löven. De stora flockarna av duvor, svanar och gäss som drar söderut. Den lövtunna isen som lägger sig som ett krusigt lock över våra vattendrag.

"Det börjar bli dags, att njuta den tid,
Då alla färger är som vackrast" (Höst. B. Afzelius)

Jag har i många år, velat komma uppåt norr för att få se de där vackra färgerna man ser i TV:s naturprogram. Hur långt upp måste man åka? När är det bästa tiden?
Nu kan det finnas en större möjlighet när vi har husbil. Man är som ni vet, mer lättrörlig.

En liten besvikelse kan jag dock känna! Man sitter tidig vår och funderar på allt man ska eller måste göra, under sommaren; måla ladan, måla staket och fönster, fixa till trädgården, se till att veden kommer sönder och under tak i god tid...
Varför hinner man inte? Eller kanske rättare sagt: Varför är man så lat?
Jag brukar hävda att tiden finns - det gäller bara att disponera den rätt!

F

F.d. 11514

Guest
Sv: Hösten

I månadsskiftet augusti/septemberär det så vackert runt Abisko! Fjällbjörkarna glöder av färg och luften är hög och klar! Det ligger kanske för långt bort, men jag lovar att du kommer att få valuta för den tid resan upp tar! -Glöm inte att göra ett stopp vid norra Europas största obundna vattenfall -Storforsen (Piteälven) SÅÅÅÅ mäktigt!!
Siv.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej på er!

Vill ni se fina höstfärger, så räcker det att åka till Siljansbygden! Men det är inte varje år som färgerna blir så fina, det måste vara vissa förhållanden när det gäller temperatur och fuktighet under sommaren och tidiga hösten för att allt ska stämma och det ska bli klara fina färger.
Sen får det inte bli nån storm för tidigt, för då går alla löven direkt...

Ska ni se fjäll i höstfärger, räcker det också att åka till dalafjällen, men det gäller att ha tur med färgerna. Jag har varit i Grövelsjön tre år i streck, och varje gång har det varit usla färger. Björkrost, en svampsjukdom tror jag, har drabbat flera områden i Skandinavien, men inte överallt. I höstas hade vi t.ex. kanonfärger i en dal i Rondande, medans en annan sidodal var helt ödelagd av björkrost, bara några kilometer därifrån.
Men sen är det klart att topografin på omgivande fjäll påverkar upplevelsen, ju mäktigare desto vackrare!
Enligt min mening så är den abslout vackraste platsen man kan befinna sig på i höstskrud i Rapadalen, Sareks nationalpark. Men dit kommer man inte med husbil, det blir till att använda apostlahästarna och tält :yes:
Abisko nationalpark är heller inte fy skam i höstskrud, dit kan du ju åka med husbil, likaså Kvikkjokk.
Vatten från glaciärer förstärker upplevelsen, och i Norge har du gott om häftiga ställen på hösten. Ett tips är att ringa o kolla med olika fjällanläggningar nån vecka innan och kolla läget på färgerna samt kolla av om det har varit några frostnätter.
Jag brukar också gå in o kolla webkameror. Med husbil så behöver man ju inte förboka, man kan åka dit där det är bäst färger.
I södra Norge brukar höstfärgerna komma mellan andra och terdje veckan i september, men det kan ju såklart skilja nån vecka fram eller bak. Generellt så brukar man välja att åka till norra fjällen, t.ex. Sarek och Kebnekaise första och andra veckan i september.
Men lite vind ödelägger som sagt allt på en dag...:swoon:....
Passa också på att titta efter norrsken på kvällarna, stilla kalla höstkvällar. Häftigt!

Bifogar några smakprov på höstfjäll:

1996-09-176.jpg

1996-09-238.jpg

1996-09--2.jpg

1996-09--3.jpg

1996-09-Edit.jpg

1997-09-180-Edit.jpg

1997-09-181-Edit.jpg

1997-09-182.jpg

1997-09-239-Edit.jpg

1997-09-250.jpg

1997-09-Edit.jpg

2008 09 10-120.jpg

2008 09 12-039.jpg

2008 09 12-155.jpg

2008 09 12-236.jpg

2008 09 12-256.jpg

2008 09 13-012.jpg

2008 09 13-140.jpg

2008 09 13-289.jpg

2008 09 13-344.jpg

20090919.185.jpg

20090921.355.jpg

20090921.563.jpg

20100916.406.jpg

20100918.442.jpg

20100919.748.jpg

20100920.885.jpg

20100920.904.jpg

20100920.922.jpg

20100920.938.jpg

20100920.988-Edit.jpg

20100920.994.jpg

20100920.1032.jpg

20100920.1042.jpg

20100922.1095.jpg

1996-09-.jpg

F

F.d. 5322

Guest

Hej hej. Detta är "2:a delen av Lasse&Mia....har en liiiiten kommentar till min gode makes inlägg och det gäller slutet av hans tankegångar.

"Varför man inte hinner" o s v, jo det ska jag tala om kära husbilsklubbsläsare.
Han har fått "husbilsklubbsinläggssjukan". Drabbar i regel bara medelålders tidningsbud som helt plötsligt mitt i ett hammarslag (han ska nämligen bygga en hundkoja nu) får en idé som helt enkelt måste skrivas ner. han brukar hävda att " Älskling du vet ju vilket dåligt minne jag har", så vill inte alls på något vis hindra honom. Så varför man inte hinner kan ju ge andra en regnig dag något roligt eller intressant att läsa.
kram kram Mia :wub:

F

F.d. 7747

Guest

:yes:Hej otroligt fina bilder du tagit , jag har ju alltid försökt övertyga mina husbilskompisar som jag lärt känna på varmare breddgrader att dom borde åtminstone göra en husbilsresa under sitt liv till Lappland och gärna besöka hela Sapmi , men många av dom vågar ju inte , dom har ju någon gång hört den där fabeln om myggorna som är stora som mjölkpallar , nu är ju visserligen den svenska fjällkon rätt så liten men ändå förblir det en fabel .
:yes:Rulla Lugnt !

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så fina bilder Anette, du borde nästan ransonera dem och visa några i taget. På så vis skulle man måhända studera och njuta av varje bild mer ingående.

H

hianders

Guest

Håller med Knarrevik, när det blir så många bilder (över 20) med ibland snarliknande motiv så är det kanske ibland svårt att se "skogen för bara trän".

Tycker nog ibland att det är för många bilder i en del trådar. Speciellt när det är tre/fyra bilder med i stort sett samma motiv.

För övrigt så tar du helt otroligt fina bilder Annette (Ludde)!!

fru hianders/Inger

F

F.d. 5322

Guest

Tänk vad olika vi kan vara! Personligen får jag aldrig nog av att titta på såna här fantastiska bilder!!

Kan Vildmarksvägen vara nåt framåt september? (Om man nu kan lösa det med jobbet. Det tar mycket av ens fritid!)
Vi har inte alltför långt dit. Drygt 90 mil till Östersund.

H

hianders

Guest

Lasse & Mia! Vildmarksvägen rekommenderas. Vi åkte stora delar av den 2008 i mitten av september. Fantastiska färger där medan de hade bleknat härnere i Dalarna. Vi missade renskljningen i Stekenjokk med en vecka. Vi stod på en parkering alldeles ovanför renskiljningsområdet.
Tidpunkten rekommenderas!

hianders/Hasse & Inger

F

F.d. 52943

Guest

Kanske inte höst helt och hållet, men sensommarblomster som står sig in till hösten har vi nu i trädgården - ända nere i Bromölla. Höstanemonerna börjar slå ut.

Bilagor

• P1010530(1).JPG
    P1010530(1).JPG
    307,3 KB · Visningar: 0
Toppen