• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hörvik Fiskeläge

F

F.d. 55275

Guest
:mad:Varje år har vi besökt denna plats därför att den är så trevlig.
I år var det lungnare, få husbilar, en del butiker och restauranger var stängda eller hade de gått i konkurs !
Träffade den trevlige hamnvakten Håkan som värnar om hamnen men var bestört över den juridiska situationen som hamnen befinner sig i .
Boende har drivit till Tingsrätten att husbilar är en olägenhet och störning för utsikten enl. Håkan.
Som ytterligare en påspädning kommer en man i 75 årsåldern och slänger ut fiskrense 3 m från där vi sitter. Vi frågar naturligtvis varför ? Han svarar på ett mycket otrevligt sätt " att måsarna måste få mat och att han alltid gjort så "

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hörvik Fiskeeläge

Han kan bruke hamnen til oppstilling av konteinere i 4 lag, tror naboene fort finner at husbilerer bedre :wink:

Mulig det holder med en uttalelse om at en vurderer dette som inntekt for hamnen.

T

Teddi

Guest

ja åker dit varje år,,ock räknar också med det i fortsättningen,,har lärt känna många där,,,ja tror på en fortsättning,,
inte minst för håkans skull,, han lever för detta,,ock gillar att komma o tjöta lite,, min favorithamn:p

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Undrar om inte något liknande är på väg att hända med ställplatsen i Vejbystrands hamn.
Vi var där för några veckor sedan. Fantastiskt fint läge på ställplatsen och en engagerad och sympatisk hamnkapten. Men mycket irritation hördes från bofasta som skulle gå ner och bada och promenera. Känns som om en konflikt är på väg.
Blev tyvärr ganska otrivsamt efter någon dag så vi åkte vidare.

Kanske är detta ett problem på fler ställen?

Vh
SoT
(sanna & Torbjörn)

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej Rassy

Jag kan bara beklaga det som hänt med det utslängda fiskrenset detta är naturligt vis helt
fel och för inte förekomma. Vi i styrelsen och den större delen av de boende i Hörvik ser positivt på husbilarna men sen har vi våra kära sommar garnnar (2st)som motverkar oss tyvärr. I detta fallet kan jag nog med säkerhet påstå att dom inte ligger bakom. Har ni ytterliggare beskrivningar eller möjligen foto på mannen som var där så skulle jag vara tacksam att få den info. då inte genom forumet utan per mail eller tele. Jag vill återigen be om ursäkt för det inträffade och hoppas att ni ändå fick en trevlig vistelse i Hörvik och att ni vill återvända hit.

Mvh Ingmar

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Besökte Hörvik för ett par veckor sen och fikade i "gamla restaurangen". Numera huserar hembygdsföreningen där (jämte husbilsparkeringen). Gör gärna ett besök.

Fortfarande finns det en krog kvar lite längre bort (samma ägare som den nedlagda).

F

F.d. 52908

Guest

Besökte också platsen för en kort tid sedan, träffade då den trevliga hamnvakten. Talade också med en trevlig kvinna som var boende där. Hon och många med henne hade inget emot husbilsbesök, hon tog ett dopp där trots att vattnet var svinkallt. Vill också tillägga att på vårcykeltur utefter stranden ca 300 m bort så fanns ytterligare en ställplats dit vi var välkomna. Där fanns också en husvagn inredd till kök och man serverade en utmärkt stekt sill med tillbehör. / Sören

F

F.d. 9344

Guest

Hej Rassy

Jag kan bara beklaga det som hänt med det utslängda fiskrenset detta är naturligt vis helt
fel och för inte förekomma. Vi i styrelsen och den större delen av de boende i Hörvik ser positivt på husbilarna men sen har vi våra kära sommar garnnar (2st)som motverkar oss tyvärr. I detta fallet kan jag nog med säkerhet påstå att dom inte ligger bakom. Har ni ytterliggare beskrivningar eller möjligen foto på mannen som var där så skulle jag vara tacksam att få den info. då inte genom forumet utan per mail eller tele. Jag vill återigen be om ursäkt för det inträffade och hoppas att ni ändå fick en trevlig vistelse i Hörvik och att ni vill återvända hit.

Mvh Ingmar

Detta är ett känt fenomen röris.
Många som bor i tätort (Stadsbor") hävdar Allemansrätten i absurdum och anser att den ger dem all rätt att göra precis hur de vill i på annans mark.
Men så köper någon av dessa en egendom, hus, sommarstuga ute på landet och då j-klar skall det minnsan visas vem som äger detta. Konflikter med de tidigare boende i området är vanligt, då hävdas "Min väg", "Min strand", "Mina blåbär".
Ortsbefolkning som haft sina småbåtar /Ekor vid den lilla insjön får snart besked av dessa revirhädare att "på min strand vill jag inte ha några båtar liggandes, "vägen ner till båtplatsen går över min mark" och så vidare."

Inte skall ni som fastboende behöva be om ursäkt för att det finns sommarfolk där som inte begriper bättre:mad:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Hörvik Fiskeläge

Där har du rätt, har sett samma sak i Brantevik, där sommargäster hugger ner träd för att det stör "deras" utsikt, klagar på Branterögen, restaurangen vid hamnen dom spelar för högt, på idrottsplatsen får ungarna inte vara vid efter 22.00.
:mad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Hörvik Fiskeläge

Jo Rolle o Marie!
Vi stod på parkeringen (grusplanen), inga incidenter mer än en person upplyste oss om dom i vita villan mitt för p- platsen "nyttjade" platsen vid sidan om infarten till p-platsen m. sin mörka bil Cooper, det är synd om dom som har så mycket pengar & bilar så dom måste tära på andra, Eller!?
Mvh.

Toppen