• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hökensås

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Har under eftermiddagen anlänt till Hökensås. Ömsom sol ömsom vatten men just nu ser det ut som om molnen har blåst bort. Har precis ätit kräftor från sjön Yxningen. Smakade inte helt fel. I morgon bitti bär det iväg till fiskesjöarna det finns ett tjugotal så nån fisk kan vi väl lura upp. Återkommer med fiskerapport imorgon.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hökensås

Hejsan på Er
Var på Hökensås i tisdag till onsdag gågna veckan. Fin camping och fin fiskebutik.
Jag fiskade i Ibbsjön och Rödsjön. Blev utan fisk men i Ibbsjön var det mycket gott med vak, stora rejäla vak men mestadels mitt i sjön.

Lycka till, ser fram mot rapporten

Anders
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Hökensås

Fick Du någon fisk? Vi funderar att åka dit nästa helg med son och flickvän!
 

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Sv: Hökensås

Jodå, visst fick jag fisk en hel mört. Håller med dig Anders, fisken fanns mitt i Ibbesjön dit vi inte nådde med våra spön. Dessutom är ju sjön precis igenväxt av näckrosor.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hökensås

Jodå, visst fick jag fisk en hel mört. Håller med dig Anders, fisken fanns mitt i Ibbesjön dit vi inte nådde med våra spön. Dessutom är ju sjön precis igenväxt av näckrosor.

Nästa gång skall jag offra någon hundring på att hyra båten. Som sagtnär jag var det rejäla vak. Skall man bottenmeta månne?

Anders
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hökensås

När det är vak, så är väl fisken vid ytan?
Är det nån mening att bottenmeta då?
Calle
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hökensås

När det är vak, så är väl fisken vid ytan?
Är det nån mening att bottenmeta då?
Calle

Visst kan det vara så, det verkar ju logiskt. Men när jag inte har något som lockar "hopp"-fiskarna till hugg så kanske det står ett gäng slöfockar på botten. Det är ju trots allt juli och det gäller att testa. En roddtur i gölen är ju aldrig fel om solen gassar, man kan ju t.ex. ha en kall öl med sig.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hökensås

Om du inte har nåt som lockar dom alerta hoppfiskarna, tror du verkligen att du kan få fart på slöfockarna då? Och att sitta och slita vid årorna i gassande sol, det låter inte särskilt lockande. Har du ingen motor? Det är klart förståss, är det så att solen gassar, så blir ju dina öl snart vältempererade.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Hökensås

:cool: Tidpunkten så här i mitten på juli innebär att fisken har mycket att äta på gölbottnarna, vilket medför att dom blir enehanda inställda på en viss föda och därmed svårare att locka dom med exempelvis räka, maggot ,mask, spinnare ,eller en fluga.

Bara vi kommer in i august månad så blir vattnet lite svalare och det blir lättare att överlista dom med ovannämda atribut.

Att fisken befinner sig i mitten på sjön har att göra med att det är en svalare temperatur där, och fisk är ju som bekant temperaturkänslig.

Vi var i Hultsfred i förra veckan och försökte i Djupsjön, men det var samma fenomen där fisken höll sig mitt i sjön.

Men det är ju alldrig fel att blöta linan,vilken tid på året det än är.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Hökensås

:cool: Ja du Calle, det kanske är det Anders ska ha ölen till att locka med, men jag tror inte regnbågen är känd för att dricka öl?.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Hökensås

Om du inte har nåt som lockar dom alerta hoppfiskarna, tror du verkligen att du kan få fart på slöfockarna då? Och att sitta och slita vid årorna i gassande sol, det låter inte särskilt lockande. Har du ingen motor? Det är klart förståss, är det så att solen gassar, så blir ju dina öl snart vältempererade.
Calle

Calle!

Jag har ju givetvis en solcellsdriven kylbox med mig för att hålla ölen kall och för att komma undan det värsta solgasset ingår även ett parasoll i utrustningen. Det är ju allt det här myspysiga omkring som är det viktiga, naturen, tystnade osv. ja du vet.

Får jag ingen fisk så slipper jag ju renskladdet, vill jag äta fisk, ja då köper jag det på Kvantum på hemvägen.

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hökensås

Hej på er
Helt rätt inställning Anders.....helt rätt.
:D Anton
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Hökensås

Hej på er ärrade fiskare!

Vi har planer på att åka till Hökensås i veckan och skulle gärna vilja ha lite tips på vilken sjö man ska välja. Vi har en 7-åring med oss så det ska vara lätt att komma till. Vi har inte tänkt flugfiska så dessa sjöar går bort direkt.

Var finns dom stora firrarna? :twitcy:

/Per
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Hökensås

Hej Per
Tydligen orkar ingen svara då får väll jag göra det.Håkensås är en fin anläggning.Ni behöver cyklar eller moppe om ni skall till sjöarna.Jag skulle ej rekommendera att ta HB ner på grusvägarna.Store Öjasjön åkte Anders ner till
med HB,gick väll hyfsat.Ibbesjön är det cykel avstånd till.Är det trögt med fisket fiska med kastflöte och fluga Montana eller fiskimitation går oxå bra, köp fiskfoder (dam)krossa och doppa flugan i fodret.Stannar mellan oss.:D:D:D:D:D.
Skit fiske på er
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen