• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höja totalvikten

NB77

HBK Medlem
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
18815
Medlemskap
2025
Flertalet husbilar i Tyskland har en totalvikt av 3500 kg. Är det möjligt att höja totalvikten till 3850 kg för en Fiat Ducato årsmodell 2015 vid en registreringsbesiktning i Sverige och i så fall vad behövs för att genomföra totalvikts höjningen?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalvikten

Har precis registrerat in en Dethleffs 2014 som var på 3500kg i Tyskland. Bad säljaren ordna med intyg från Detheffs + ny typskylt på 3850kg. Ändringen var även verifierad på ett TüV-ställe där de nya vikterna var angivna. Typskylten var klistrad vid ingången. Även typskylten i motorrummet var utbytt.
Vid hämtning blev jag lite svettig då det fortfarande stod 3499kg i FZBriefet, men handlaren menade på att de gjort så här tidigare när de sålt till Sverige.

Vid regbesiktningen lämnade jag bara över intyget från Dethleffs och TüV-pappret. Inga problem förutom att jag såklart åkte på en kontrollbesiktning för 790 spänn då den nu är tungt fordon. Killen höll med om att det är hål i huvudet att besiktiga en husbil som är ett år gammal + att den kostar 200kr mer bara för att man ökar totalvikten.

Men i vilket fall som helst, allt gick smidigt och de 350kg extra lastvikt är värt varenda krona.
Vissa märken går bara att höja till 3650kg (Adria tror jag bla) så kolla upp det med handlaren vad som gäller

NB77

HBK Medlem
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
18815
Medlemskap
2025

Flertalet husbilar i Tyskland har en totalvikt av 3500 kg. Är det möjligt att höja totalvikten till 3850 kg för en Fiat Ducato årsmodell 2015 vid en registreringsbesiktning i Sverige och i så fall vad behövs för att genomföra totalvikts höjningen?

Tack för upplysningen. Vilket otroligt bra forum detta är!!!!

F

F.d. 50609

Guest

Kan ju även vara bra att veta..

Jag och många i den yngre generationen av husbilister vill inte/ är inte intresserade av uppvägda bilar (<3500kg)
Jag får köra , men inte frun och då går det bort... så jag skulle aldrig köpa den . Dvs andrahands värdet kan /kommer att vara? Troligen lägre .

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Kan ju även vara bra att veta..

Jag och många i den yngre generationen av husbilister vill inte/ är inte intresserade av uppvägda bilar (<3500kg)
.

1. En husbil med 300-400kg lastvikt är ointressant för yngre generationen med barn då det inte går att köra lagligt.
2. Vill man trots allt ha 3500kg så går det alltid att återgå till den totalvikten. Visst det är förknippat med kostnad, men det går.
3. C1 kort kostar ingen förmögenhet.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

1. En husbil med 300-400kg lastvikt är ointressant för yngre generationen med barn då det inte går att köra lagligt.
2. Vill man trots allt ha 3500kg så går det alltid att återgå till den totalvikten. Visst det är förknippat med kostnad, men det går.
3. C1 kort kostar ingen förmögenhet.

Men det finns fortfarande många husbilar i 6-7metersklassen som har lastvikter på 500-700 kg och de kommer att bli eftertraktade av den yngre generationen. Förstår inte att alla "tungviktare" fått för sig att vi "lättviktare" alltid kör med övervikt. Vill slå fast en gång för alla att det går utmärkt att åka lagligt även med en lättviktare och vi gör det med stort nöje. Är just nu nere i södra Kroatien och är glad att vi har en liten smidig husbil. Här hittar man många pärlor men det är trångt på många platser.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Förstår inte att alla "tungviktare" fått för sig att vi "lättviktare" alltid kör med övervikt.
Vår förra delintegrerade husbil som är 10 cm längre än nuvarande helintegrerad har 620kg lastvikt med totalvikt 3500kg så jag vet att det finns lättviktare med bra lastvikt.
Men den här gången valde vi helintegrerad husbil med mer utrustning och då klarar vi oss inte längre med 3500kg. Det är ett medvetet "halvfritt" val. Hade vi fått 600kg lastvikt i den här modellen med 3500kg lastvikt så hade jag med kört vidare på 3500kg spåret. Men tyvärr funkar det inte :(.

lassemaja

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
776
Medlemskap
2024

Höjde totalvikten på vår Dethleffs 7090, -13 från 3500 till 4250 kg. Intyget, via återföräljaren, från Dethleffs kostade 6000 kr! Beställde tid för reg.besiktning.
Väntade utanför besiktningshallen då personalen kom ut, fick intyget och klistrade på den nya klisterlappen på dörrstolpen - Klart. Vad han inte nämnde var att det automatiskt blev körbörbud och en ny kontrollbesiktning behövdes.
Var inte helt lätt att få en ny tid innan semestern. Nu slipper man i alla fall bekymra sig för vikten.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Man vet inte om den angivna lastvikten verkligen stämmer. Tjänstevikten anges med +/- 5% så en angiven tjänstevikt på 3000 kg kan i verkligheten vara 3150 kg och då sjunker en angiven lastvikt på 500kg till 350kg om totalvikten är 3500kg.
Det enda sättet at få reda på lastvikten är att väga bilen. Efter att vi vägt våran bil stod det klart att vi måste väga upp den.
Det är inte att rekommendera at medvetet köra omkring med överlast, med en lastvikt på 350kg räcker det med 35kg för att få kännbara böter och med 150kg är körkortet i fara. Dessutom få färden inte fortsätta innan lasten minskat till max totalvikt.
Många husbilar på 7-7,5 m skulle aldrig sålts som 3,5 tonnare då de i praktiken alltid kör med överlast.

Toppen