• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

F

F.d. 7702

Guest
Hej
vet någon var man vänder sej för att höja totalvikten från 3500 kg till ex.v 4000 kg/3850
mejla gärna ort o tel.nr, samt pris på "kalaset"
Sune 0705-106345
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Jag importerade min Fiat Ducato 2,5 Maxi -95 från Tyskland 2005, den hade vid registrering i Tyskland totalvikt 3850 kg men var nervägd till 3500 kg några år före jag köpte den. Skylten på bilen angav 3500 kg men på det Tyska registreringsbeviset stog 3850 kg tryckt och 3500 kg handskrivet. Jag fick bilen registrerad som lätt lastbil 3500 kg i Sverige. I november 2009 fick jag bilen registrerad som Pb II med totalvikt 3850 kg.

Så här gjorde jag!
Åkte till bilprovningen och lämnade en kopia på det Tyska registreringsbeviset.
Fick besked nästa dag att det skulle vara Ok. att "väga upp" bilen, fick samtidigt en tid för besök.
Kom till bilprovningen bokade in mig som vanligt.
När det var min tur kom en kille ut på parkeringsplatsen och sa "vi tar det här"!
Han tittade på tre saker:
Chassinummer, mätarställning och tillverkningsskylten, (alltså inte skylten som anger vikten, det står fortfarande totalvikt 3500 kg).
När det var klart (det tog 5 minuter) följde jag med in i hallen och betalade 890,- Nu är det klart sa han.
Efter en vecka fick jag det nya registreringsbeviset, något krav på ytterligare besiktning fanns inte.

Leif C
 
Senast ändrad:

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Hej håller på att väga upp min Frankia 1700BD 2001
bilen har boggie och alko chassi skall väga upp bilen
från 3500 till 4000 kg allt som behövs är att man kontakta
alko och skaffar ett intyg som kostar 1000:- ev så måste man byta
en skylt i motorrummet sen är det bara att besiktiga.
Detta gäller ju min bil men har du alko chassie på bilen så finns det
info på alkos hemsida.AL-KO Kober
/Sören
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Vi har en Fiat Ducato. Vi kontaktade Fiat 08-58 83 72 03. Där Berättade Ola att man
skulle betala i 1500 kr för ett intyg sedan var det bara att göra en reg besiktning.
Fordonskatten förändras inte därimot skulle försäkringen gå upp ett par hundra på CC.
Det kan det vara värt att få lasta från 440 till 790 kg.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Även om du har ett ALKO-chassi är det inte säkert att de kan hjälpa dig med ett intyg. Är bilen heltypsgodkänd så måste du kontakta en husbilsfirma som har just ditt märke. De kan beställa ett intyg från tillverkaren, om det får att väga upp. Tyvärr brukar de ta ganska bra betalt för den tjänsten. Lycka till!/Jeanette
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Hje o tack alla glada snälla. jag försöker med flera alternativ
Sune Ö 4851:twitcy:
 

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Möjligheter till förändringar av totalvikt på husbilar med AL-KO
chassi​
Inledning​
Intresset för att höja totalvikten på husbilar till vikter över 3500 kg har ökat markant.
Det har sedan årskiftet 06/07 blivit lättare att ändra totalvikten på en husbil. Tidigare
krävdes vid omregistrering en ordentlig teknisk förändring på fordonet med det
behövs inte längre om man kan visa att det finns flera alternativa totalvikter som är
godkända för det aktuella fordonet.
I det följande skall vi redogöra för vad som är möjligt att göra om bilen har AL-KO
chassi. Vi betonar att nedanstående alltså bara gäller bilar från Fiat/Peugeot/Citroën
och Renault som har AL-KO chassi, inte bilar med originalchassi från respektive
tillverkare.
Två saker kännetecknar ett AL-KO chassi och gör det lätt att identifiera. Hela
chassiet är galvaniserat medan ett originalchassi är lackerat samt att en bil med
AL-KO chassi har torsionsfjädring bak (fjäderstavar inne i bakaxeln) medan
originalchassier har en stel bakaxel med bladjädring.​
Fiat – grundläggande förutsättningar​
Fiat Ducato är det vanligaste husbilschassiet. Vad gäller husbilschassier är Fiat
Ducato nu inne på sin fjärde generation. Man ser direkt på chassinumret vilken
generation en bil tillhör. De tre första siffrorna anger detta.
I mitten och slutet av 80 talet och början av 90 talet fanns grundmodellerna 280 och
290.
År 1993 kom modellen 230, vars hytt i sin grundkonstruktion bestod fram till
årsmodell 2006. Under 2001 kom en ”facelift” av denna grundmodell med
beteckningen 244. Den helt nya Ducato grundmodell som presenterades förra året
heter 250.
Vad gäller bilar fram till 1993 – Ducato 280 och 290 – går det inte att ändra några
vikter alls. Dem kan vi lämna därhän.
För nästa grundmodell – 230 – finns vissa möjligheter beroende på vilken
modellvariant det handlar om. Det finns två modellvarianter som bägge kan ha 3500
kg totalvikt: Ducato 14 och Ducato 18 Maxi.
Jämfört med Ducato 14 har Ducato 18 förstärkta fjädrar, bromsar och hjullager.
Vidare är Ducato 18 försedd med16 tums hjul medan Ducato 14 har 15 tums hjul.
Detta brukar vara det enklast sättet att se om man har ett 14/15 eller 18 Maxi chassi.
Yterligare ett kännetecken är att Ducato 18 Maxi har en bakaxelbelastning på 2120
kg medan en Ducato 14/15 kan ha max 2000 kg.
I samband med ”faceliften” år 2001 då grundmodellbeteckningen ändrades till 244 så
ändrades också beteckningen på Ducato 14 till Ducato 15 medan beteckningen
Ducato 18 Maxi bibehölls. Förhållande mellan Ducato 15 och Ducato 18 är desamma
som mellan den tidigare Ducato 14 och Ducato 18.
Ducato 14/15 är konstruerad för en max totalvikt av 3500 kg. Dessa bilar kan aldrig
registreras om och få sin totalvikt ökad över 3500 kg.
För Ducato 18 Maxi som idag har 3500 kg totalvikt kan det däremot finnas
möjligheter att besiktiga om bilen och höja vikten vilket framgår av stycket ”Möjliga
viktförändringar”.
Till slut några ord om den nya Ducatomodellen (fr.o.m. 2007 års modell) med
beteckning 250. Modellvarianterna Ducato 15 och 18 Maxi existerar inte längre.
Basfordonets nya modellvarianter framgår istället av tabellen nedan.​
Basmodell Totalvikt Framaxellast Bakaxellast​
33 3300 kg 1750 kg 1900 kg
35 L (Light) 3500 kg 1850 kg 2000 kg
35 H (Heavy) 3500 kg 2100 kg 2400 kg
40 H (Heavy) 4000 kg 2100 kg 2400 kg
För de nya 35L, 35H och 40H modellerna finns möjligheter att besiktiga om bilen och
höja vikten vilket framgår av stycket ”Möjliga viktförändringar”. Samma möjligheter till
alternativa vikter kan givetvis också utnyttjas vid beställning av en ny bil om
husbilstillverkaren så tillåter och har godkännanden härför. Det gäller alltså för
kunden och återförsäljaren att komma överens om vilket basfordon bilen skall byggas
på och vilken viktvariant den skall få.​
Renault - grundläggande förutsättningar​
Renault Master har blivit alltmer populär som basfordon för husbilar. AL-KO bygger
både två och treaxliga chassier för Renault. Det finns möjligheter att besiktiga om en
Renault Master med AL-KO chassi som idag har 3500 kg totalvikt och då höja
totalvikten, vilket framgår av stycket ”Möjliga viktförändringar”.​
Möjliga viktförändringar​
Tabellen nedan visar vad som är möjligt. Om tjänstevikten tillåter kan man även gå
omvänd väg, dvs väga ner en bil. Vilken AL-KO chassityp en bil har framgår av ALKO:
s typskylt som sitter på balken ovanför kylaren i motorrummet till vänster på Fiat
och på B-stolpen på passagerarsidan på Renault.​
AL-KO
Chassityp
Totalvikt Ny
totalvikt
Åtgärd som krävs där AL-KO kan hjälpa till​
Basfordon Fiat Ducato modell 230 och 244, modellvariant 18 Maxi​
MC 35 XA 3500 kg 3850 kg Uppgradering till MC 38 XA. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.
MC 38 XA 3500 kg 3850 kg Nytt bromsintyg. Kontroll att AL-KO typskylt stämmer,
annars ny typskylt.
MC 35 XA
alt.
MC 38 XA
3500 kg
resp.
3850 kg
4000 kg Uppgradering till MC 40 XA. Fjäderstavar i bakaxeln
bytes mot kraftigare variant. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.
MC 40 XA 3500 kg 4000 kg Nytt bromsintyg. Kontroll att AL-KO typskylt stämmer,
annars ny typskylt.
MC 45 XTA
(3 axlig tandem)
3500 kg 4500 kg Nytt bromsintyg. Kontroll att AL-KO typskylt stämmer,
annars ny typskylt.​
Basfordon Fiat Ducato modell 250, modellvariant 35 L​
AMC 35L 3500 kg 3700 kg Uppgradering till AMC 37L. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.​
Basfordon Fiat Ducato modell 250, modellvariant 35H​
AMC 35H 3500 kg 3850 kg Uppgradering till AMC 38H. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.​
Basfordon Fiat Ducato modell 250, modellvariant 40H​
AMC 35HA 3500 kg 4000 kg
alt
4250 kg
Uppgradering till AMC 40H alt 42H av bil som är byggd
på basbilen 40H men som vid registrering klassats ner till
3500 kg. Nytt bromsintyg samt ny typskylt krävs.
AMC 40H 4000 kg 4250 kg Uppgradering till AMC 42H. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.
AMC 45HT
(3 axlig tandem)
4500 kg 5000 kg Uppgradering till AMC 50HT. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.​
Basfordon Renault Master​
MC 35 RSA 3500 kg 3850 kg Uppgradering till MC 38 RSA. Nytt bromsintyg samt ny
typskylt.
MC 45 RSA
(3 axlig tandem)
3500 kg 4500 kg Nytt bromsintyg. Kontroll att AL-KO typskylt stämmer,
annars ny typskylt.​
Vad som sägs i tabellen om bromsintyg från AL-KO gäller om bilen blev förstagångsregistrerad
genom registreringsbesiktning med intyg från bl.a. Fiat, AL-KO samt
husbilstillverkaren som underlag.
Sedan 2006-05-01 gäller att alla förstagångsregistrerade husbilar per definition blir
klassade som personbil klass 2. Sedan detta trädde i kraft är det nu vanligast att
husbilar istället registreras med hjälp av ett sk CoC dokument, dvs ett europeiskt
typgodkännande för aktuell husbilsmodell. Då slipper säljaren/importören att åka till
Bilprovningen och göra en registreringsbesiktning. Det räcker med att skicka in just
detta CoC dokument. Om man sedan vill ändra totalvikten på bilen är grundregeln att
det krävs ett nytt CoC dokument som visar den alternativa totalvikten för aktuell bil.
Detta kan endast tillverkaren/importören få fram. AL-KO kan inte göra något.
Principen är alltså att det inte går att byta fot. Är bilen förstagångsregistrerad med
hjälp av CoC så gäller detta fortsättningsvis. Är bilen däremot förstagångsregistrerad
med hjälp av bromsintyg från AL-KO kan ett nytt intyg från AL-KO tjäna som underlag​
vid omregistrering.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Höja totalv. fr. 3,500 till. 3,850/4,000

Tack Hallonskogen för mycket intressant läsning.
 
Toppen