• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja maxvikten, märkplåtar i motorrum

knauande

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2024
Vår husbil, Fiat Rapido, får idag väga max 3.7ton, enligt märkplåt som sitter på utsidan.
i motorrummet sitter det 2 andra märkplåtar som visar, vad jag förstår, max axelvikt.
Axel 1, fram, max 1.85ton och Axel 2, bak, max 2.0ton. Detta borde innebära att jag kan höja maxvikten till 3.85ton. Då jag har dessa märkplåtar i motorrummet, behöver jag något mer än intyg från generalagenten?IMG_3016.pngIMG_3475.jpegIMG_3476.jpeg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har försökt få Rapido att utfärda CoC på 3850kg men de har inte lyckats utan de ger max 3700kg på L35 chassiet. Har likadana plåtar i mototrummet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Totalvikten är max 3700 kg enligt skylten. Denna vikt kan fördelas på axlarna så det blir max 1850 kg fram och 2000 kg bak. Man kan inte vara säker på att man alltid har exakt balans på vikten mellan fram och bak. Därför är totalen alltid lite mindre än summan av de två axlarnas tillåtna belastning.
 
Toppen