• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högtryck på campingen – många nya gäster

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
7247EF49-9FBA-432B-AA81-552FC600E93E.jpeg
.... är rubriken på ett reportage från P4 Uppland, som illustreras med 5 husbilar.

Det är säkert sant att det ökade intresset för mobil fritid, samtidigt skapar en ökad efterfrågan på campingplatser, från t.ex. nya husbilsägare. Att många av oss kommer att stanna hemma i Sverige även den här sommaren är troligt, vilket är bra för svensk camping, men vad händer med de utländska besökarna som ett normalt år representerar 25% av deras beläggning, får vi se dem utefter våra svenska vägar i år?


Tommy
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Åkte förbi Södra Hamnen igår ,den var fullt däremot på Borenshults Slussar var bara några husbilar ..,och enligt grabben som är ute på Skåne runda med sin Bürstner säger att på dagen är det fullt med bilarna på fina parkeringar men till kvällen försvinner alla till campingar
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi tog en tur med personbilen igår (torsdag) i det vackra och varma vädret och besökte Trosa, Mariefred och Södertälje.
Båda ställplatserna plus campingen i Trosa var fullbokade, vår stora ”hemmacamping” i Mariefred hade några platser kvar och detsamma var fallet på stora Farstanäs camping i Södertälje.
Nu är ju visserligen ”Flygarhelgen” en mycket populär helg för mobil fritid i Sverige, men både vi och de vi talade med undrade - hur ska det bli i perioden från midsommar och fram till i början/mitten av augusti...!?!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Ja och hur ska det bli när gränserna öppnar igen och utländska turister som är "svältfödda" på Sverige och Norden väller in?!
Fast då flyr väl många av oss utomlands och lämnar plats till dem?! :twitcy:

Ja, helt säkert blir det så om än inte i samma omfattning som tidigare.
Läste i nyhetsflödet idag på morgonen att smittspridningen i Tyskland den senaste veckan är nere på 100 smittade per 100.000 invånare - viss skillnad mot hur läget är i Sverige med runt 600-700 per 100.000 invånare...
Gerd och jag håller tummarna för fortsatt minskad smittspridning och siktar på avresa från Sverige i början på augusti för en månads vistelse i Moseldalen och därefter vidare färd till Benidorm för ännu en härlig övervintring - låt oss i alla fall hoppas att det kan få bli så...
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja, helt säkert blir det så om än inte i samma omfattning som tidigare.
Läste i nyhetsflödet idag på morgonen att smittspridningen i Tyskland den senaste veckan är nere på 100 smittade per 100.000 invånare - viss skillnad mot hur läget är i Sverige med runt 600-700 per 100.000 invånare...
Gerd och jag håller tummarna för fortsatt minskad smittspridning och siktar på avresa från Sverige i början på augusti för en månads vistelse i Moseldalen och därefter vidare färd till Benidorm för ännu en härlig övervintring - låt oss i alla fall hoppas att det kan få bli så...
Jag är mer än nöjd om min resa börjar nu i maj innan juni ..det är några veckor till att våndas :D
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi är i Skåne på Tobisviks Camping utforskar Österlen denna långhelg, här stod det att det var fullt och man ser rätt många husbilar man betala för två nätter fick stå 3 nätter för under 200:- dygnet helt ok tycker vi
Mvh
 

Bilagor

  • FB_IMG_1621027282531.jpg
    FB_IMG_1621027282531.jpg
    73 KB · Visningar: 17
Toppen