• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högt motorljud

Kicki & Per

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
892
Medlemskap
2024
Hej
Är det någon som kan tipsa om hur man kan få det lite tystare i förarhytten? Jag tycker att motorljudet är så pass högt att det är svårt att föra ett samtal ännu mindre att höra på radion under bilfärd. Vi har en halvintegrerad elnagh sleek 2000.
Tack på förhand.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Högt motorljud

Asfaltsmattor under mattorna i kupén hjälper, även att sätta dom på all plåt som är mot motorrummet. Sätter du dom i motorrummet så lossnar dom gärna pga värmen. Mekonomen bla har sådana mattor. Gummitätningar runt rattstång och växelspak brukar även vara ställen där ljudet tar sig fram, täta med nån ull.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Högt motorljud

Hej!
Det finns många trådar om ljudisolering på Husbilsklubben. Jag har nog gjort allt som går att göra på vår Fiat Ducato CI 2001 som blivit mycket tystare.
Här kommer några tips i ordning; ger mest är först och det kan sammanfattas som;
- Plastskärmar i hjulhusen fram gör väldigt mycket. Detta är nog det första man skall göra. Montera gärna sådana som har en inbyggd matta av isolering på ovansidan. Jag tror den stora Husbilsverkstaden i Linköping har sådana.
- Det finns 2 typer av ljudisolering; Asfaltmattor som stoppar ljudet från att tränga igenom plåten och dämpmattor som dämpar det ljud som finns i utrymmet. Ibland bör man kombinera båda.
- Insidan på motorhuven isoleras med 2 lager 10 mm dämpmattor från Biltema. Dom har AL-film på ena sidan och är självhäftande på andra men du bör komplettera med bygglim, typ PL 400 i kanterna.
- Under gummimattan framför och mellan stolarna bör du försöka skjuta under 10 mm dämpmatta. Finns mörkgrå/svart utan lim och utan Al-folie på Mekonomen. Viktigt att få in så långt som möjligt, även upp på hjulhusen. Detta är kämpigt men ger mycket.
- På Fiat och säkert också andra märken är det noll isolering under plasten i fotstegen. Där kan man med fördel grunda med asfaltmatta (Mekonomen) och sedan lägga en 10 mm från Mekonomen.
- Dessa isoleringar; under mattan och fotsteget, gör också att bilen blir varmare på hösten/vintern.
- På bakre och nedre kanten av förardörrarna är det luftutsläpp. En kvarleva från att bilen byggdes som vanlig lastbil/skåpbil. Dom kan man tejpa över med silvertape (köp "tesa" som håller bättre än billigare kopior) för luften går ut i takluckorna i bodelen i alla fall och så får man varm/kall kupeluft ditbak.
- B-stolpen, dvs där säkerhetsbältet sitter fast, fortsätter ner under bilen. Alltså är det en kanal ner till en bullrig undersida. Där kan man sätta igen "tunneln" bakom nedre bältesfästet till 80-90% med frigolit. Kan göra en del även om jag inte märkte någon större skillnad. När du lossar säkerhetsbältet där nere så är det viktigt att låsa bältet med tape så att det inte rullar upp sig. För mycket bälte på rullen gör att allt fastnar och du inte får ut det igen!
- Väggen mellan motor och kupé, den så kallade torpedväggen, är ibland lite isolerad. Det är svårt att komma åt för att komplettera. Jag fick på några bitar 10mm från Biltema i motorrummet. Stoppade sedan in vanlig byggisolering under instrumentbrädan.
- Det ljud som sedan finns kvar kommer genom dörrar (dumt att isolera pga kondens och rostrisk) och fönster samt från bodelen.
- Vi har en lastlåda under långsoffan i bodelen där ljud tränger in via lastluckan. Där kan man sätta på Mekonomen matta på insidan av lastutrymmet.
- Nu är vår gamla 2001 så tyst så vi kan prata med höjd röst utan att behöva skrika. Så tyst som i nya bilar blir det aldrig men en otrolig skillnad mot när vi köpte bilen för ett år sedan.
Lycka till hälsar Hasse
 
Senast ändrad:

Kicki & Per

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
892
Medlemskap
2024
Sv: Högt motorljud

Tack för att ni tog er tid och skrev ner så många tips och utförlig info om hur ni lyckats minimera problemen. Vi ska genast börja titta på det.
mvh
Kicki och Per
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Högt motorljud

En liten utsvävning kanske, har kört lastbil i det militära modell större med släp o har haft två bröder som har varit åkeriägare o ibland kört deras bilar. I början på förra veckan åkte jag med min dotter som kör på Stockholm med ett ekipage på 25,25 meter o vi turades om att köra. Jag skulle till Jönköping för att köpa en Husbil men det blev ingen affär, så jag blev upplockad på vägen ner o jag körde tillbaka till malmö, men vilken skillnad på dagens långtradare o förrr. Viskande tyst jämfört med dagens husbilar. Nilsman
 
Toppen