Sv: Högt motorljud
Hej!
Det finns många trådar om ljudisolering på Husbilsklubben. Jag har nog gjort allt som går att göra på vår Fiat Ducato CI 2001 som blivit mycket tystare.
Här kommer några tips i ordning; ger mest är först och det kan sammanfattas som;
- Plastskärmar i hjulhusen fram gör väldigt mycket. Detta är nog det första man skall göra. Montera gärna sådana som har en inbyggd matta av isolering på ovansidan. Jag tror den stora Husbilsverkstaden i Linköping har sådana.
- Det finns 2 typer av ljudisolering; Asfaltmattor som stoppar ljudet från att tränga igenom plåten och dämpmattor som dämpar det ljud som finns i utrymmet. Ibland bör man kombinera båda.
- Insidan på motorhuven isoleras med 2 lager 10 mm dämpmattor från Biltema. Dom har AL-film på ena sidan och är självhäftande på andra men du bör komplettera med bygglim, typ PL 400 i kanterna.
- Under gummimattan framför och mellan stolarna bör du försöka skjuta under 10 mm dämpmatta. Finns mörkgrå/svart utan lim och utan Al-folie på Mekonomen. Viktigt att få in så långt som möjligt, även upp på hjulhusen. Detta är kämpigt men ger mycket.
- På Fiat och säkert också andra märken är det noll isolering under plasten i fotstegen. Där kan man med fördel grunda med asfaltmatta (Mekonomen) och sedan lägga en 10 mm från Mekonomen.
- Dessa isoleringar; under mattan och fotsteget, gör också att bilen blir varmare på hösten/vintern.
- På bakre och nedre kanten av förardörrarna är det luftutsläpp. En kvarleva från att bilen byggdes som vanlig lastbil/skåpbil. Dom kan man tejpa över med silvertape (köp "tesa" som håller bättre än billigare kopior) för luften går ut i takluckorna i bodelen i alla fall och så får man varm/kall kupeluft ditbak.
- B-stolpen, dvs där säkerhetsbältet sitter fast, fortsätter ner under bilen. Alltså är det en kanal ner till en bullrig undersida. Där kan man sätta igen "tunneln" bakom nedre bältesfästet till 80-90% med frigolit. Kan göra en del även om jag inte märkte någon större skillnad. När du lossar säkerhetsbältet där nere så är det viktigt att låsa bältet med tape så att det inte rullar upp sig. För mycket bälte på rullen gör att allt fastnar och du inte får ut det igen!
- Väggen mellan motor och kupé, den så kallade torpedväggen, är ibland lite isolerad. Det är svårt att komma åt för att komplettera. Jag fick på några bitar 10mm från Biltema i motorrummet. Stoppade sedan in vanlig byggisolering under instrumentbrädan.
- Det ljud som sedan finns kvar kommer genom dörrar (dumt att isolera pga kondens och rostrisk) och fönster samt från bodelen.
- Vi har en lastlåda under långsoffan i bodelen där ljud tränger in via lastluckan. Där kan man sätta på Mekonomen matta på insidan av lastutrymmet.
- Nu är vår gamla 2001 så tyst så vi kan prata med höjd röst utan att behöva skrika. Så tyst som i nya bilar blir det aldrig men en otrolig skillnad mot när vi köpte bilen för ett år sedan.
Lycka till hälsar Hasse