• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högsäsong för Sverigeturismen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Åtminstone förr i tiden brukade man säga att högsäsongen för den svenska sommarturismen är i perioden, midsommar till mitten av augusti.

Vi dammade av husbilen i tisdags och gav oss ut i Sommarsverige, mitt i högsäsongen.

Väderleksrapporten hjälpte oss med valet av färdriktning, sol i norr och regn i söder. "Norrland here we come ...."

En liten rapport och funderingar från husbilen i Norrland under högsäsongen.

Rutt; Gävle - Mellanfjärden - Skeppsmalen - Örnsköldsvik - Sollefteå - Bispgården - Bräcke - Tandsjöborg - Mora - Leksand - Insjön - Falun - Gävle.

Trafiken. Vad som slår en när man åker på de norrländska vägarna är den ringa trafiken. Även på Europavägarna E4, E14 och E45 som vi åkte på. Mycket lite tung trafik, glest med vanliga bilar, men Herrejisses så mycket husbilar det kommit ut på vägarna... även i Norrland!

Första stoppet blev en gammal bekant, Mellanfjärden. 15 ekipage, d.v.s. alla elplatserna var upptagna, plus vi själva som stod utan el. Tyvärr såg vi tre husbilar som vände när de inte fick el. Pris 120 kr, med el 140 kr.

Visa bilaga 126395

Vi var tre HBK på plats och till vår stora glädje fick vi nu också ett ansikte på "TO+GU", som kom fram och hejade när vi kom fram.

DSCN3753.JPG

Ni som inte redan har träffat Tommy i "TO+GU", så kan jag berätta att det är han som sitter längst till vänster. Trevlig gubbe, med massor av åsikter! :)

Vi åkte sedan vidare till Skeppsmalen. Tipset fick jag för lite sedan på, "På spåret Skandinavien", från "lentor", som berättade att det fanns en fin ställplats just i Skeppsmalen. I min egen barndomskommun och jag visste inte det, pinsamt!

Den pinsamheten skulle självklart åtgärdas och var ett av målen för resan.

En jättefin ställplats har kommunen byggt upp ute i yttersta havsbandet vid Höga Kustens norra ände.

DSCN3779.JPG

Massor av plats, en hel del platser med el, tömning och vatten. Alltså ett komplett serviceutbud för oss husbilsåkare.Vidare så fanns ett nybyggt servicehus med toaletter, duschar och ett stort modernt och välutrustat kök till vår disposition.

Där stod vi helt mol allena natten mellan den 28 och 29 juni. Underbart väder, men vi såg inte en enda husbil medan vi var på plats! Synd.

Måste ha kostat miljoner, som Örnsköldsviks kommunen, med ett litet stöd från EU har genomfört för oss. Vi betalade 200 kr för vår övernattning.

Sedan åkte vi till Örnsköldsviks andra satsning på oss husbilsåkare, deras nya centrala ställplats nere i hamnen.

Här har man gjort en mycket seriös satsning och gjort ett "turistcenter" i hamnen som innehåller ställplats, gästhamn, vandrarhem och en trevlig restaurang, allt på ett attraktivt, centralt och vackert läge i stan.

Vi passerade först ställplatsen den 28 juni, på väg till Skeppsmalen och noterade att alla elplatser var fullbelagda redan tidigt på eftermiddage. Därför stannade vi till och reserverade plats för dagen efter.

DSCN3795.JPG

Knökfullt igen på elplatserna och såg några bilar som stod där man inte erbjöd el. Trevligt att se att man har succé med sin satsning i stan.

Vi passade på att äta middag i restaurangen. Den rekommenderar vi gärna, åt mycket gott och extremt bra service. Det var inte igår man blev kallad "Min Herre"! :)

Priset med allt är 250 kr/natten.

Färden gick sedan inåt landet. Vi stannade till slut vid en liten camping som låg otroligt vackert utmed E45. Som ett vykort över Sommarsverige, där campingen låg nere vid en sjö. Tandsjöborg Camping.

DSCN3817.JPG

Kanske illa valt ställe att säga det på, men...... stackars campingägare!

Ok, campingen är en något bedagad gammal skönhet och visst behöver hon lite LTC (Tender, Love and Care). Tror det var dåligt med den varan, de senaste åren.

Men läget kan man inte ta av campingen, perfekt där den ligger vid en sjö. Lugnt, fridfullt och vackert.

Men...........

DSCN3814.JPG

3 bilar som övernattade, priset var 170 Kr/bil. Det betyder att natten mellan fredag och lördag, 30/6-1/7, i högsäsongen fick man in 510 kr!! Kan aldrig gå ihop. Synd.

Färden gick sedan vidare hemåt, via Clas Ohlsons Insjön och vidare hem till Gävle.

Trevlig tur, toppenväder och sammanfattar med att det är absolut inga problem att resa med sin husbil även i högsäsongen i Norrland.

Några funderingar;

- Var är alla HBK´are, eller har det blivit omodernt med klistermärket på bilen? Vi såg bara fyra (4) andra bilar med HBK-märket på bilen.
- Husbilarna har blivit den stora gruppen turister i Norrland, det är husbilar överallt. Här har den norrländska turistindustrin en utmaning, att söka locka till sig den här potentiella och stora turistgruppen. Ingen enkel uppgift eftersom attraktionen med Norrland är just lugnet, naturen, friheten som är svår att ta betalt för.
- Det är billigt att semestra i Norrland.

Nytt stycket... tycker det här är viktigt.

Hur kan en kommun i Norrland bli "Årets husbilsvänligaste kommun"?

Det är flera som har skrivit om det det tidigare, men jag har inte sett någon som har något förslag. Undertecknad har inte heller något, men.....

Kommuner som t.ex. Ystad har fått den eftertraktade trofén. Har liksom aldrig förstått storheten med att upplåta några platser vid reningsverket på en s.k. "lucktomt", där husbilarna får stå innan man kommer fram till vad man skall göra med platsen. Ingen större investering från kommunens sida.

Här har jag nämnt Örnsköldsviks Kommun, som gjort tre stora satsningar på oss husbilsåkare de senaste åren. Först en interimistiskt lösning ett par år nere vid Fjällräven Arena i väntan på att den nya permanenta platsen skulle bli klar. Den nya centrala platsen i stan är en stor investering och som erbjuder allt vad vi kan önska. För att sedan också förlägga en toppanläggning för husbilarna ute i Skeppsmalen.

Kom igen, var i Sydsverige hittar vi motsvarande satsning på oss som åker runt i husbilar?

Har tidigare nämnt Gävle som också är ett föredöme. Där man i sommar tagit bort ca. 50 vanliga PBI P-platser, på attraktivt läge i centrum, till förmån för 9 stora elplatser för husbilar.

Det finns flera fina, ambitiösa satsningar på oss i Norrland och jag tror att det skulle uppskattas om vi på något sätt visar att vi uppskattar deras satsningar på oss.

Tyvärr med vårt traditionella röstförfarande, så tror jag aldrig att något kommunalråd norr om Dalälven kommer att bli avbildad och stå med diplomet i handen på förstasidan i lokaltidningen. Synd.

TommyD

Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Högsäsong för Sverigeturismen.

Att nominera en Norrländsk kommun är nog slöseri med bläck.
Har tidigare nominerat en Norrländsk kommun som jag tycker
har allt, ca 20 campingar, flera centralorter med restauranger,
systembolag o annan service, plus oändligt med möjligheter
att fricampa. En sådan kommun är chanslös mot alla kommuner
från södern.
Tommy R

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

God kväll i tråden ! Så j..la bra beskrivet alltså inte bara reseberättelsen utan beskrivningen om årets HB: kommun när vi har hur många som helst norr om "Masbäcken" ta Härnösand, Piteå visserligen stadscamping men dessutom hela inlandet i norr sååå mycket vackert som vårat favvvolän Jämtland
En liten fin ställplats hittar vi i Gysinge med vacker natur, bra fiske för den som behagar plus gamla bruket med herrgård restaurang plus mycket annat, som Du Tommy beskriver Sverige är fantastiskt

En fin sommar hälsar
Hasse & Ingegerd

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Største mulighet for å få utmerkelsen nordover er om dere skriver knallgode begrunnelser for minst 5 kommuner slik at faggruppen som nominerer de 5 som det skal stemmes over nominerer 5 fra nord, de ser kun på hvor gode begrunnelsene er - mange av medlemmene vil ikke stemme på steder de ikke selv har besøkt.

Stå på folkens og tving utmerkelsen til nord, det kan vekke folk!

F

F.d. 55374

Guest

Bästa kommun eller ställplats kommer ALDRIG att utses utanför
dom tätbefolkade områdena.

Ett idrottslag är inte bäst för att man har flest medlemmar.

Tommy R

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ut fra kvaliteten på nomineringer så skal det ikke mer enn 5 gode fra den nordlige delen av landet for å fjerne valgmuligheter i sør. Må villig innrømme at jeg kun en gang har stemt på den vinnende kommun.

F

F.d. 55374

Guest

När vi nu har en bra tråd om vår norra landsdel, så får vi inte låta
den dö ut.
Bidrar med en bild från Ljungan vid Vikbron med Torps kyrka i
bakgrunden. Här finns gott om plats att övernatta.
Tommy R
DSC03408.JPG

Toppen