• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Högre premie

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
År 2019 betalade jag 6345 Kr. som år 2020 ökades till 8270 Kr. Mitt nya pris blir 11874 Kr. innebär en ökning med 3604 Kr! Jag har drabbats av väellådshaveri (Fiat låda) kostade 2000 Euro. Jag betalade 500o Kr. i självrisk. Har varit försäkrad i CC sedan 2018.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Illa går det inte tydligen! Med start idag, 13 maj2020, börjar Folksam Sak att dela ut återbäring. 2,4 miljoner kunder, tillika ägare, får därmed dela på totalt 323 miljoner kronor.
Men återbäring är väl bra! Det är ju en återbetalning av försäkringspremien som prognostiserats för högt. Samma på LF där överskottet går åter till försäkringstagarna.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Försäkringsvärlden verkar vara väldigt svår att förstå för många. De "tusentals" parametrarna som ligger till grund för just DIN försäkring går INTE att jämföra med någon annans försäkring. Det är för många postnummer i Sverige och alla har olika personnummer. Många har olika många skadefria år osv. osv. osv. osv.

Det som sakta men säkert kommer är ÅRSFÖRSÄKRINGAR och alla slipper jiddra med avställningsförsäkringar, för den ena eller andra orsaken.

Ett exempel är M, som har årsförsäkring! Dock för max 4,5 T.

 
F

F.d. 22252

Guest
Jag betalade 2400kr/år men då var ett speciellt tillägg som kostade 300kr med, det ska jag ta bort eftersom man ändrade i det finstilta till nackdel för mej som är äldre, åldersdiskriminering har bolagen sysslat med i många år.
Ställer aldrig av bilen lönar sej inte eftersom det inte finns någon skatt, alla besparingar får ju gå till rep kontot istället.
Ville bara röra om i grytan lite eftersom inte så många har en bil 30+ år och jämföra kostnader.
Är ju en frihet att gå ut starta bilen och köra iväg när som helst.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men det kan ju bli rätt dyrt eftersom man i varje fall tidigare inte kunde ställa på och av bilen ofta utan att få betala skatten för en längre period, sen vet jag inte riktigt om uppdateringen från en avställningsförsäkring till en vanlig försäkring går så där snabbt. Händer det något så kanske man inte har någon försäkring. En helgtur med husbilen kanske går på ett par tusen extra när skatt och försäkring drar iväg.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Men det kan ju bli rätt dyrt eftersom man i varje fall tidigare inte kunde ställa på och av bilen ofta utan att få betala skatten för en längre period, sen vet jag inte riktigt om uppdateringen från en avställningsförsäkring till en vanlig försäkring går så där snabbt. Händer det något så kanske man inte har någon försäkring. En helgtur med husbilen kanske går på ett par tusen extra när skatt och försäkring drar iväg.

Du måste ju skilja på hur mycket du får betala och hur mycket du måste lägga ut, för att sedan få tillbaka merparten när husbilen ställs av igen.

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Mycket enkelt!

Om du har XX dagar kvar till ordinarie skatteuppbörd när du ställer på husbilen, får du betala xx trehundrasextiondedelar (i fordonsskattesammanhang antas året ha 360 dagar) av årsskatten "i förskott".

När du sedan ställer av bilen efter YY dagar, får du (XX -YY) trehundrasextiondedelar tillbaka. Eftersom vi idag har nollränta på våra sparade pengar går du inte miste om någon ränteintäkt på de pengar du får ligga ute med.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Försäkringsvärlden verkar vara väldigt svår att förstå för många. De "tusentals" parametrarna som ligger till grund för just DIN försäkring går INTE att jämföra med någon annans försäkring. Det är för många postnummer i Sverige och alla har olika personnummer. Många har olika många skadefria år osv. osv. osv. osv.

Det som sakta men säkert kommer är ÅRSFÖRSÄKRINGAR och alla slipper jiddra med avställningsförsäkringar, för den ena eller andra orsaken.

Ett exempel är M, som har årsförsäkring! Dock för max 4,5 T.


Vi får verkligen hoppas att årsförsäkringar inte slår. Om mitt bolag byter till det så byter jag troligen bolag direkt.
Det är för mycket pengar i en husbilsförsäkring och det är för olika nyttjandegrad av husbilarna för att det skall bli rimligt(rättvist) med en fast årspremie.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men det kan ju bli rätt dyrt eftersom man i varje fall tidigare inte kunde ställa på och av bilen ofta utan att få betala skatten för en längre period, sen vet jag inte riktigt om uppdateringen från en avställningsförsäkring till en vanlig försäkring går så där snabbt. Händer det något så kanske man inte har någon försäkring. En helgtur med husbilen kanske går på ett par tusen extra när skatt och försäkring drar iväg.
Jag har ställt frågan till mitt bolag, Länsförsäkringar.
Bilen försäkras automatiskt (i mitt fall till helförsäkring) från dagen jag ställer på den, även om bolaget inte mottagit informationen från Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Deras prisuppgifter brukar vara lite svåra att tyda. De har åtminstone förr brukat skriva ut den nya årspremien utifrån om du fortsätter på samma sätt som när det nya försäkringsbrevet skrivs. Därför kan det skilja mycket beroende på när under året du ställer av bilen. Står det hur mycket försäkringen kostar per dag? Det brukar ligga på ca 5-6kr.
117 74 Kr per år för superbilsförsäkring. Bilen är 10 år gammal och körd 11000 mil. Ingen maskin, elektronikskada eller läckage ingår i försäkringen!. Kostnad 32 Kr/dag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur menar du nu arneo? I ditt inledande inlägg skrev du om 1.000kr dyrare avställningsförsäkring. Nu refererar du till årspremien för påställd bil för du menar väl inte att du skulle betala 32kr/dag för en avställningsförsäkring?
 
Senast ändrad:

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Hej
som gammal försäkringsanställd så måste jag skriva lite.
All olika fordonsslag måste bära sina egna kostnader.
’det man prissätter efter är att det finns statiskt olika gränser, som var man bor, ålder, hur man bor.
Det är väl inte något konstigt att om man har ta en framruta på en intregrerad husbil som kostar 70 000kr så måste väl de typerna på bilar betala sina egna kostnader för den risken.
Ovatset vad ni alla tycker så bedömer bolagen endast risker för de olika försäkringarna de tecknar.
 

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Hej
som gammal försäkringsanställd så måste jag skriva lite.
All olika fordonsslag måste bära sina egna kostnader.
’det man prissätter efter är att det finns statiskt olika gränser, som var man bor, ålder, hur man bor.
Det är väl inte något konstigt att om man har ta en framruta på en intregrerad husbil som kostar 70 000kr så måste väl de typerna på bilar betala sina egna kostnader för den risken.
Ovatset vad ni alla tycker så bedömer bolagen endast risker för de olika försäkringarna de tecknar.
Hej. Villkoren i min försäkring blir nu mycket sämre pga- bilens ålder, 10 år. Jag får ingenersättning för motor, värme, kylskåp, elektronik samt läckage tex- Ändå höjs min försäkring flera tusen kronor! Det är min poäng.. sämre försäkring men högre premie..
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej. Villkoren i min försäkring blir nu mycket sämre pga- bilens ålder, 10 år. Jag får ingenersättning för motor, värme, kylskåp, elektronik samt läckage tex- Ändå höjs min försäkring flera tusen kronor! Det är min poäng.. sämre försäkring men högre premie..
Hör med andra bolag vad de har för premier.
Länsförsäkringar brukar ligga bra till.
Ja, det finns såklart andra bolag ber. på vilka krav man har vid utlandsvistelse mm
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag bytte försäkring idag, tydligen att dom inte vill att man ska vara trogen kund. Sänkte premien med 1357 kronor om året. Och det gäller min andra bilen inte Husbilen. Tycker att man skulle premiera bilägare som har varit skadefria hittills hela livet som jag sen 1967
 
Toppen