• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Högre effekt & Lägre vikt: Lithium batterier

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Fann en intressant artikel i april utgåvan av Reisemobil Int. om högeffektiva bodelsbatterier tillverkade av Super-B i Holland.

Typen heter LiFeP04 och finns i ett flertal utförande.

Förvånande är att ett 100 Ah batteri väger 20 kg mindre än och är 1/3 så stort som ett traditionellt AGM-batteri.

Enligt uppgift är urladdning mindre än 10 % per år och går det att ta ut fulla effekten dvs. köra batteriet tomt utan att det skadas.

Batteriernas livslängd är 5000 laddningar kontra vanliga AGM-typer som klarar 700-1000 laddningar.

Nackdelen är väl priset som enligt uppgift är 3 ggr dyrare än ett motsvarande AGM batteri men sett ur drift-, livslängd- o viktperspektiven kanske en riktigt bra investering trots allt!?

Länk: SB12V50E-MC Lightweight Lithium Ion energy / traction battery, 28 kilogram. | Super B

/Stefan

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Högre effekt & Lägre vikt: Lithium batterier

Ja Stefan det är batterier med väldigt fina egenskaper. De kommer säkert att finnas i våra husbilar i framtiden.
Men, det går inte att bara köpa ett sådant batteri och koppla in det i befintlig HB De kräver en specilell laddare. Det lite ktyptiska "Laddningstyp CCCV" betyder continius current, continues voltage. Laddren ska börja med konstant ström ( upp till 1xkacitet) tills man uppnår en viss cellspänning och sedan övergå till konstant spänning tills man uppnår 100% laddning. Dessutom har det i alla fall tidigare varit så att laddaren måste övervaka varje enskild cell så att ingen överskrider den tillåtna spänningen. Cellerna förstörs nämnligen om de tillåts stiga för högt och kan till och med explodera.
Nu låter jag som en väldans pessimist, eller sur gubbe. Men jag tror absolut på den här batteritypen. Jag ville bara påpeka att vare sig bilgeneratorn eller dagens EBL-laddre klarar dessa batterier.
,// Göte J

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Ja, det är som GöteJ säger, ganska komplicerat med laddning och även övervakning under drift med såna här batterier.
2006, när jag var ner till Holland med den första Solbåten så råkade ett holländskt lag ut för ett batterihaveri. De hade ett antal litiumceller ihopkopplade (Ett paket motsvarande 1 kW (ungefär 6 kg)(=25 kilo blybatt)) och under en testkörning utspelade sig ett drama ute på kanalen.
Först hördes en kraftig dämpad knall, strax därpå ett rejält plums när föraren hoppade ur båten. Vaktbåten bärgade föraren men tordes inte gå nära för det började bolma svartrök så de höll sig undan. Några sekunder senare kom en serie knallar till när de övriga battericellerna exploderade. I och med det började båten brinna.
brand.jpg
Brandkåren kom men ville inte gå in och släcka eftersom de misstänkte giftrök så de lät allt brinna upp och evakuerade området. Vi fick sitta i karantän en bra bit därifrån.
Och som ni kanske sett nyligen så har det varit en incident i ett Dreamliner-flygplan just med litiumbatteri inblandat.
Det kan nog vara på sin plats att dels läsa på ordentligt, dels även ta det väldigt noggrannt och försiktigt med dessa batterier.
Men när allt fungerar så är de mycket behändiga och effektiva.

annie783

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

LifePO4 må ikke sammenlignes med andre typer Lithium-batterier. De har en annen kjemisk sammensetning for ikke å begynne å brenne så lett.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag skickade iväg en förfrågan till en batteritillverkare i Kina och fick svar direkt!

"Känner du Trond Rosvik fra Norge?" ;)

Visa bilaga 68921

Visa bilaga 68922

De tycks kosta lite drygt 100 US$ i Kina. Frågan är vad frakten går till!

Jappe

En annan fråga är väl vad lämplig laddare kostar?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, säg det! Jag googlade runt lite och blev mer och mer förvirrad. Jag skulle tro att cc-cv-laddaren kostar ungefär lika mycket som batteriet.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Elcyklar har ju Lithiumbatterier och där är laddaren mycket billigare än batteriet! Men det kanske inte är relevant i sammanhanget. Jag vet inte!

Jappe

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Elcyklar har ju Lithiumbatterier och där är laddaren mycket billigare än batteriet! Men det kanske inte är relevant i sammanhanget. Jag vet inte!

Jappe

Batteritillverkaren Super B rekommenderar LiFeP04 laddaren Optimate Lithium som säljs i UK till riktpriset £110 inkl. VAT dvs. ca. 1 300,- SEK.
Mer info: http://www.optimate.co.uk/optimate lithium leaflet.pdf

/Stefan

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Råkar man få en rejäl kortslutning så blir batterierna som en veritabel bomb. Fast det ska väl inte behöva hända, eller ...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noe av ideen med disse batteriene er at de har størrelser og tilkoblinger som blybatterier slik at de kan festes og benyttes uten store ombygninger. Det har vært slike Lithium baserte batterier tilgjengelig i noen år, de inneholder en god del elektronikk for å tilpasse ladning og hindre eksplosjonsfare. De som har holdt på lengst er Valence Products | Valence Technology XP serien er i bruk i de elektriske bussene som er i Umeå.

Fant en webshop i USA som selger Valence XP Valence Battery U27-12XP 138AH@5HR - har ikke klart å finne pris på den rimeligere RT serien.

Toppen