• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höganäs nya ställplats

F

F.d. 2911

Guest
Sv: Höganäs nya ställplats

Är det gratis att stå där?

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Får man inte stå på gräsmattan vid sjöräddningen?
Elisabeth

F

F.d. 54016

Guest

Var i Höganäs ligger ställplatsen?:wink:MVH Monherman

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Lite synd att flera fick vända från en så fin plats. Några vill kanske hålla sina 4 meter till grannen, men det är ovanligt. Om man hjälps åt lite ryms flera bilar. Jag vet inte hur det ser ut på platsen, kanske är det mest naturliga att sitta mellan bilarna.
För lite sedan var vi i Trosa, även det en populär plats. Där sitter de flesta på gräset ut mot bryggan. Vi kom två bilar och hade tur. Det var fullt, men när vi kom lämnade en bil. Platsen han lämnade rymde våra två bilar utan att vi behövde trängas. Några hade markiserna fullt ute, en hade byggt en hundrastplats av nät mellan två bilar. När man kikade över parkeringen hade utan problem ett par bilar till fått plats. Även där kom flera bilar sen eftermiddag och fick vända.
Nu fylls ju inte dessa platser kontinuerligt från ena sidan till den andra. Luckor uppstår ju här och där och med tiden kan det bli onödigt stora avstånd på en populär plats, med följden att någon som kunnat få plats inte får det.
Hur gör man då, rättning höger? Nej, knappast görligt. Det är nog som det är. På hamnplanen i Västervik med markerade platser uppstår inte detta problem, det är nästan tvärtom. Där fick vi med någon cm marginal upp vår lastlucka fullt ut, mer plats var det inte.
Det här med avstånd har ju varit uppe några gånger till diskussion, det finns helt klart olika synpunkter i ämnet.

T

Teddi

Guest

hej coe..när de gäller höganäs ställplats är markeringarna redan gjorda med gul spray..

detta syns för dåligt påpekade ja..vi va där i lördags,,,

dom skulle greja detta lite bättre lovades det...

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Hej teddi.

Som du nog listade ut surnade jag faktiskt till lite vid besöket i Trosa. Underbart helgväder, men flera fick vända p.g.a. att flera såg till att ha rejält utrymme. På den typen av plats vevar jag inte ut markisen, vare sig för solskydd eller som "platsmarkering". På ett så populärt ställe som Trosa är jag nöjd om man kan röra sig obehindrat mellan bilarna och få upp lastluckor med hyfsad marginal. Jag har aldrig oroat mig för att stå nära mina grannar, kanske borde jag det. Olyckan kan ju trots allt vara framme.
Vi har inte besökt Höganäs med husbil. Hur upplevde ni storleken på platsmarkeringarna där?

T

Teddi

Guest

Hej teddi.

Som du nog listade ut surnade jag faktiskt till lite vid besöket i Trosa. Underbart helgväder, men flera fick vända p.g.a. att flera såg till att ha rejält utrymme. På den typen av plats vevar jag inte ut markisen, vare sig för solskydd eller som "platsmarkering". På ett så populärt ställe som Trosa är jag nöjd om man kan röra sig obehindrat mellan bilarna och få upp lastluckor med hyfsad marginal. Jag har aldrig oroat mig för att stå nära mina grannar, kanske borde jag det. Olyckan kan ju trots allt vara framme.
Vi har inte besökt Höganäs med husbil. Hur upplevde ni storleken på platsmarkeringarna där?

oj ..ja tog för givet att de va denna plats,, platserna e väl tilltagna,,de e bara de att dom e för dåligt uppmärkta,,men man kan undra om de behöver va så väl tilltaget,,
kan de kanske vara en försäkring som båtklubbar o dylikt måste ha?? om inte så har vi ju själva detta skydd,,ja tycker att de e synd att flera fick vända i lördags..

detta hade aldrig blivit på detta vis om första bil ställer sej rätt.. men dom kommer att greja detta på ett bra sätt..

sitter nu o skriver i #hörvikens båthamn#,,där skall göras i ordning ett antal nya platser till nästa år,,ett mycke bra bemötande från ledningen i denna hamn,,också ett påpekande att småbåtshamnar överlag e väldigt positivt inställda till husbilar överhuvudtaget,,,,bara roligt,,men,,de handlar ju också om ett pris som vi e villiga att betala,,

så till sist vill ja skriva om dessa ställplatser som finns tillgängliga i husbil-husvagn bla,,annat,,de finns inte mycke som stämmer vare sej de gäller pris-koordin-toatöm ellerdylikt,,ta de med en nypa salt,,gå istället in på klubbens hemsida,,där har ja aldrig haft problem med status,,

sommarhälsningar från onsalagänget...

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

"...sitter nu o skriver i #hörvikens båthamn#,,där skall göras i ordning ett antal nya platser till nästa år,,ett mycke bra bemötande från ledningen i denna hamn,,också ett påpekande att småbåtshamnar överlag e väldigt positivt inställda till husbilar överhuvudtaget,,,,bara roligt,,men,,de handlar ju också om ett pris som vi e villiga att betala..."

Roligt att höra efter alla strider som varit där med de 2 sommarboende som försökt blockera all husbilsparkering på hamnplan, Hoppas det går vägen. Var är de nya platserna tänkta att förläggas?

Ps - kommer aldrig att besöka Knieslinge, vare sig deras bank eller skoaffär...... Kommer inte att förklara varför.....

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Platserna i Höganäs är helt ok - håller med Teddi om att de bör markeras tydligare bara. Jag tycker absolut att platserna bör vara så stora att man har möjlighet att fälla ut sin markis (på betalställplatser). Det är ett måste för personer som mig som inte tål att sitta i solen i flera timmar.

T

Teddi

Guest

Roligt att höra efter alla strider som varit där med de 2 sommarboende som försökt blockera all husbilsparkering på hamnplan, Hoppas det går vägen. Var är de nya platserna tänkta att förläggas?

Ps - kommer aldrig att besöka Knieslinge, vare sig deras bank eller skoaffär...... Kommer inte att förklara varför.....

hej roland, finns i början av hamnen,,platser enbart för husbilar,,ock de e ju positivt,,ja har aldrig varit där förut men ja kan tänka mej att området e tänkt för enbart husbilar så tror ja problemet e utraderat,,

sen knieslinge,,var ligger detta? ja tänkte mest på skoaffären roland?,,

vi kanske har för stora fötter:D ha de i värmen,,teddi..

detta gäller höganäs,,ursäkta:)

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest

du kanske undrar om #hörviken# roland? där e de nio platser i början av hamnen,,
sedan längst bort i hamnen finns 5-6 platser,,där ligger vi nu,,vi tänkte åka vidare idag,,men de blir inget med det,,för övrigt e de bestämt att husbilar har tillträde utan några problem,,där kommer också ett tiotal nya platser till nästa säsong,,ock hamnbossen kommer från bua-varberg,,kan tänka mej att han e till stor nytta för våra bilar i vissa hamnar,,han skall få en whiskey ikväll så blir de ännu bättre:D

här har vi funnit det ultimata stället,,otroligt vackert,,egen badstrand till oss 5 bilar som ligger där nu,,finns för tillfället plats för två till..så ja ska ta lite kort ock förmedla när ja kommer hem,,ja tänkte fråga ludde om hon kan ge mej en lektion,,hon e duktig på foto,,

för övrigt e de först till kvarn på detta underbara ställe enligt dom som ligger här..

ha en god fortsättning,,teddi-hulda-åsså ja själv..:D

T

Teddi

Guest

Teddi! Vi kan ta en fotokurs nere vid Smarholmen en kväll!
/Ludde

hej,ludde ,precis va jag tänkte,, tänk för ett bra tag sen skickade ja in en historia till klubben,,med en massa foto ock lite text,,inget foto kom med,,ändå fick ja ett tack för denna historia av en medlem innan bilderna visats,,gissa om ja fick ett skratt,,ett välmeende sådant,,

hoppas de inte blir för mycke regn i kungsbacka i morron,,

här i blekinge,,23-26gr,,därför stannar vi kvar,,

ha de gott alla,,,teddi,,

Toppen