• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höga skåp

T

TonyR

Guest
Varför ska bänkskåpen i vissa husbilar vara så fruktansvärt höga.

Normalhöjd för köksbänk är 90 cm , men vi har varit inne i ett antal Adria bilar där bänkskåpen har en höjd på 98 cm , vilket är i högsta laget om man ska stå och tillreda mat och använda köket rationellt, utan att behöva en pall eller stå på tå,

Varför inte samma standard som i bostäder???

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Höga skåp

Kanske tillverkarna tänker så här: det är ganska trångt i en husbil, golvytan framför köksbänken är nästan alltid betydligt smalare än hemma. Hemma kan du enkelt böja dig om du behöver komma närmare arbetsmaterialet (maten) men i husbilen kan det bli svårt, speciellt om någon annan skall passera bakom. Då är det bättre med en högre bänk.

Jag skulle också gärna ha högre bänk i köket hemma, jag är 191cm lång.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Arbetsbänkar skall ha en höjd av 100 cm.

Detta antar vi vara ett personligt tyckande, för ett redovisande av fakta kan det ju inte vara!

Enligt gamla svenska normer accepterades två höjder: 85 och 90 cm. Sedermera kom de flesta köksbänkar att ha en standardiserad höjd på 90 cm.

År 1997 ersattes den svenska köksstandarden i Sverige med europeiska EN-standarder, som påverkats av Svensk köksstandard. Det är numera upp till byggherrarna att bestämma, men fortfarande tillämpas de svenska standardlösningarna.

Senast ändrad:

Niclas & Pia

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

I många husbilar skall det få plats ett kylskåp under bänken...kanske är det kylskåpsmåttet som skapat "standard"...

Toppen