• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höga elpriser/elöverföring, vad kan vi göra åt det?

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Jag hörde på radion att Danmark har onormalt höga elpriser just nu, ca 10 ggr högre än Sveriges och varför då...? jo det blåser för lite så vindkraften genererar för liten effekt.
Tittar man på övriga Europa så är elpriserna betydligt högre än Sveriges och vi kommer så småningom också att hamna där.
Sedan elmarknaden släpptes fri så har vårt elpris öka med 7% varje år.
Vad kan vi då göra åt vår elförbrukning? Sänka temperaturen, isolera vinden, byta fönster, braskamin, det mesta av detta har de flesta av oss redan gjort.
Eftersom detta är ett husbilsforum så vet jag att många har erfarenhet av solceller på husbilen, men hur många har solceller på huset där hemma?
Detta är något jag har funderat på länge, men som allt annat så är det en djungel av produkter och framför allt ett ganska högt pris, trots 35% bidrag från staten.
Ni som har solceller kan ni inte berätta lite om antal, storlek, hur mycket de kan ge på ett år, hur de är inkopplade till elnätet.

Inköpsställe är också intressant att få tips på, i Sverige eller utomlands.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Höga elpriser/elöverföring, vad kan vi göra åt det?

image.jpg
Dagens priser enligt appen EnergyWatch.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag hörde på radion att Danmark har onormalt höga elpriser just nu, ca 10 ggr högre än Sveriges och varför då...? jo det blåser för lite så vindkraften genererar för liten effekt.
Tittar man på övriga Europa så är elpriserna betydligt högre än Sveriges och vi kommer så småningom också att hamna där.
Sedan elmarknaden släpptes fri så har vårt elpris öka med 7% varje år.
Vad kan vi då göra åt vår elförbrukning? Sänka temperaturen, isolera vinden, byta fönster, braskamin, det mesta av detta har de flesta av oss redan gjort.
Eftersom detta är ett husbilsforum så vet jag att många har erfarenhet av solceller på husbilen, men hur många har solceller på huset där hemma?
Detta är något jag har funderat på länge, men som allt annat så är det en djungel av produkter och framför allt ett ganska högt pris, trots 35% bidrag från staten.
Ni som har solceller kan ni inte berätta lite om antal, storlek, hur mycket de kan ge på ett år, hur de är inkopplade till elnätet.

Inköpsställe är också intressant att få tips på, i Sverige eller utomlands.

Solceller till huset, tror jag är svårt att räkna hem, braskamin är inte heller någon höjdare för att sänka den totala värmekostnaden, inköp, sotning och allt vedinköp tar bort all eventuell vinst..

Sätt in en luft/luftvärmepump..

Tillbaka till solcellerna igen: Bygg istället en luftsolfångare till en minimalkostnad jämfört med solceller.. Den tillför huset ca 500kwh/m2/år...år efter år efter år...

Jag byggde en på 5m2 och kommer bygga en till på ca 12m, bilder finns men vet inte om man får lägga in länkar här till ett annat forum..

Tillägg: Jag betalar 19öre/kwh eftersom vi har vindandelar..

Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Solceller till huset, tror jag är svårt att räkna hem, braskamin är inte heller någon höjdare för att sänka den totala värmekostnaden, inköp, sotning och allt vedinköp tar bort all eventuell vinst..

Tillbaka till solcellerna igen: Bygg istället en luftsolfångare till en minimalkostnad jämfört med solceller.. Den tillför huset ca 500kwh/m2/år...år efter år efter år...

Jag byggde en på 5m2 och kommer bygga en till på ca 12m, bilder finns men vet inte om man får lägga in länkar här till ett annat forum..

Tack för ditt inlägg. Luftsolfångare låter intressant, har läst lite om detta tidigare. Att det fungerar under de varmare månaderna under året tvivlar jag inte på, men fungerar de även under de kallare månaderna? Då solen inte är framme så mycket eller inte alls. Kan man ha någon nytta av en luftsolfångare då?

Bilder hade varit intressant, du får gärna Maila en länk till mig på
bila6840@Yahoo.se

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Visa gärna lite bilder och länkar till luftsolfångar:)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Luftsolfångarna ger mera effekt på vintern då solen står lågt och om luftsolfångarna är vertikalt monterade på husfasaden..

Visst är det sant att solen inte är uppe lika många timmar på vintern, tyvärr..
Har man ett hus som jag som har nergrävd undervåning så krävs det värme året om och där kommer luftsolfångarna göra stor nytta..

Man ska absolut inte stirra sig blind på hög temperatur utan mera på luftflödet!!!

Titta in här:
Nu börjar mitt luftsolfångar projekt..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi investerade 150.000:- i ny pelletspanna , solpaneler (vaccumsolfångare med 60 rör) och 2*500 liter accumulatortankar efter den investeringen så monterades ledlampor i hela huset och vad får man för tack för det ... http://www.husbilsklubben.se/forums/t67854/?highlight=effektavgift

Se FEABs straffskatt på när man skulle behöva göra rent pannan och råkar förbruka något på kväll på helg , det verkar som att när FEAB ser att folk börjar spara så minskar deras inkomst och då hittar dom på något annat för att täcka upp det .

Så ser mina ut : http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/15375d1238081730-solpanel.jpg dom skall egentligen vara i 60*vinklen men är bara 45* pga att vi tyckte det såg estetiskt fult ut med mera vinkel .

Bilagor

• solpanel.JPG
    solpanel.JPG
    120,9 KB · Visningar: 3
I

Ice-Man

Guest

Visst är det sant att solen inte är uppe lika många timmar på vintern, tyvärr..

Titta in här:
Nu börjar mitt luftsolfångar projekt..

Intressant projekt du har gett dig på!

Jag har ett ganska stort gammalt hus (534m² boyta) och enbart min värmepump gör av med ca 30.000kWh/år. Dessvärre är husets värmebehov som vanligt allra störst när det finns som minst solenergi att ta av. Jag har mycket takyta att bygga på, men det blir en ganska rejäl anläggning.
Jag har även ett rejält tilltaget FTX-aggregat (över 700kg) med värmeåtervinning installerat som man kanske skulle kunna blanda in i det hela (http://www.swegon.com/Global/PDFs A...s/GOLD Version 4 (1998-2001)/_sv/GOLD15SK.pdf). Det är inställt på att fläkta 1.166m³/s på högfart (då drar det runt 2kW) eller 0.555m³/s på lågfart (runt 200W).
Jaja, någon gång kanske man gör slag i saken o hittar på något kul, just nu använder jag bara aggregatet för lite nattkyla de stackars få dagar det varit varmt...

Här finns en (förmodat billig) steg-för-steg-lösning baserad på 234 ölburkar för den som bara vill testa lite: Bygga luftsolfångare av ölburkar
Även om det inte skulle fungera som man tänkt så har man i alla fall haft roligt medan man tömde burkarna! :)

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag var själv inne på att bygga med just ölburkar..

Ölburken är 0.1mm tjock, eftersom endast halva burken träffas av solstrålarna blir den totala aluminiumtjockleken 0.2mm, dvs hälften av takplåten som redan är färdigmålad och bara är 0.4mm.;)
Jag glömde nämna att jag dricker inte öl, det hade kanske underlättat ölburksmodellen:cool:

Jag klarade av att värma 290m2 med ca 8700kwh/år "2012"
2013 får bli ett mellanår då alla ungdomar lämnar huset..:wub:
Jag hoppas klarar av att värma hela huset 2014 med 6000Kwh med minimala investeringar..

Sen tillkommer hushållselen på ca 7000kwh..
Jag brinner för att jaga kilowatt, har lessnat på att gynna alla elbolag:)

L

Lotta och Jan

Guest

Faktum är att man kan hushålla mycket med elen till huset där man bor. När vi för 6-7 år sedan fick haveri i vårt vattenburna värmesystem, så ersatte vi med en väl fungerande braskamin och en luftvärmepump i söderläge. Sammanlagd investering på ca.30000 kronor. Vintertid 20 grader på nedanvåningen där vi mest vistas och 18 grader uppe medförde att braskaminen som tänds varje kväll värmer upp huset under 12 tim per dygn. Förbrukning mellan 7-8 tusen kilovatt per år. Allt inräknat. Men huset på 135 kvm ligger ju i Ronneby skärgård med i princip alltid öppet vatten som tar bort den riktiga kylan vintertid. Fri tillgång till ved som växer utanför huset och ett välisolerat hus spelar ju så klart in.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Tyvärr är det nog så att ju mer vi konsumenter sparar in på olika tekniska lösningar, i samma storlek minskar ju elbolagens intäkter. Då känner de sig tvingade att ta in pengarna på annat vis, t.ex höjda fasta avgifter, elnäts avgifter, andra "konstiga" avgifter som Bengt-Åke berättat.
Jag tillhör också en av de som inte tänker gynna elbolaget med en massa pengar. Har ett hus på 145 kvm och en total elförbrukning på 6300 kWh/år och hade tänkt att den skulle bli ännu lägre.
Jag har länge funderat på solceller, finns det verkligen ingen här på HBK forumet som har solceller hemma och som kan berätta lite om hur ni tycker det fungerar.
Jag är medveten om att det kan vara svårt att få någon vettig ekonomi i solceller, men kan man köpa till ett vettigt pris någon annanstans i europa så kanske det går och dessutom gör installationen själv.
Det måste finnas fler än jag som är intresserad av detta???
//Nilhen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Største problem med solkraft i hus er lagringen om ikke el-bolaget har en ordning som i Tyskland hvor en "selger" kraft til nettet om dagen og kjøper om natten. Mangler denne muligheten så må en sette opp en "off grid" løsning med batterier, regulator og inverter som i en husbil og koble deler av el-opplegget i huset fra by-strøm. Igjen et problem - hva gjør en om vinteren?

Helt klar over at jeg ikke har gitt noen løsning på problemet med el-bolag som suger penger, dette blir sikkert ikke mindre etter underskuddet til Vattenfall.

Toppen