• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hög temperatur transmisson och ABS varning

bjorkgor

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
42739
Medlemskap
2025
Husbilen har från första dagen efter leverans från försäljningstället haft problem enligt följande:
Bilen har en robotlåda och har gått 5300 mil.
Bilen har under tiden bilen varit i drift gått i något limpmode (säkerhetsläge) ett 20 tal tillfällen på de strax under 400 mil vi kört.
Det börjar med att transmissions hög temp varningen tänds och sedan att ABS lampa också tänds varav bilen tappar fart och ork.

Det hände vanligast vid stopptecken, långsamma köbildningar samt körning i rondeller och aldrig i körning rakt fram i fart. Varningslampan för hög temp transmissionen tänds också när den växlar i auto från 2 till 3ans växellåda i acceleration, den liksom håller kvar 2an tills lampan börja lysa. Upplever att bilen går bättre med manuell växling då detta inte har inträffat då.

Någon som haft något liknande fel.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Husbilen har från första dagen efter leverans från försäljningstället haft problem enligt följande:
Bilen har en robotlåda och har gått 5300 mil.
Bilen har under tiden bilen varit i drift gått i något limpmode (säkerhetsläge) ett 20 tal tillfällen på de strax under 400 mil vi kört.
Det börjar med att transmissions hög temp varningen tänds och sedan att ABS lampa också tänds varav bilen tappar fart och ork.

Det hände vanligast vid stopptecken, långsamma köbildningar samt körning i rondeller och aldrig i körning rakt fram i fart. Varningslampan för hög temp transmissionen tänds också när den växlar i auto från 2 till 3ans växellåda i acceleration, den liksom håller kvar 2an tills lampan börja lysa. Upplever att bilen går bättre med manuell växling då detta inte har inträffat då.

Någon som haft något liknande fel.
Vad har försäljningsstället vidtagit för åtgärder för reparation?

bjorkgor

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
42739
Medlemskap
2025
Troligt fel är bromsljuskontakten eller för stora fötter, alltså att du bromsar o gasar samtidigt.
Den är utbytt i vecka visserligen har jag storlek 46 men tror inte att fötterna är problem, snarare kopplingen/lamellern som slirar enligt tidigare inlägg. Till Fiat nästa vecka för kontroll.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Kopplingstemperaturen mäts inte, den beräknas utifrån värden på andra givare enligt någon formel som jag förmodar tagits fram genom laboratorietester. Om värdet är rätt, dvs kopplingen är verkligen för varm, är slirande koppling en trolig orsak, som redan nämnts i tråden. Om något eller några av de värden som använts i beräkningen är fel kan det vara "falskt larm". Det verkar lite lurigt att också ABS-lampan tänds, det skulle kunna peka på att det snarare är något elektriskt fel. En provkörning med anslutet analysinstrument som registrerar de relevanta mätvärdena + någon som förstår att tolka dem kan vara det bästa att börja med.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den är utbytt i vecka visserligen har jag storlek 46 men tror inte att fötterna är problem, snarare kopplingen/lamellern som slirar enligt tidigare inlägg. Till Fiat nästa vecka för kontroll.
Det är inte helt ovanligt att man försöker bromsa och gasa samtidigt, det är absolut tabu på de här växellådorna!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är inte helt ovanligt att man försöker bromsa och gasa samtidigt, det är absolut tabu på de här växellådorna!
Det har jag råkat ut för i en Fiat med robotlåda, gaspedalen fastnade under någon slags extra matta, när jag sedan behövde bromsa så blev det rena discot i instrumentpanelen, så det går troligen inte att trampa på båda pedalerna samtidigt utan att bi varse, ifall man nu inte råkar vara både blind och döv.

Toppen