• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höftledsprotes inopererad

F

F.d. 52986

Guest
Rubricerad op genomförd.( 2012 02 16 ).Jag har fått ganska många förhållningorder
om vad man får och inte får göra.När man har husbil så måste man göra flera saker som
kanske inte är så bra för protesen?Den kan hoppa ur led har jag hört.
Min förhoppning är att någon i husbilsklubben kan tala om hur det går till i levande livet.Har Du självupplevd erfarenhet av höftledsop så kom gärna med tips. De första åtta veckorna,
när läkning och träning sker, förstår jag att det inte går så bra att anstränga kroppen för mycket.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Höftledsprotes inopererad

Opererade höger höft nov -10 och tog det mycket försiktigt de första tre månaderna. Vad jag förstått är det särskilt viktigt att inte böja mer än maximalt 90 grader i höftleden, risk att protesen hoppar ur led. I princip höll jag mig inomhus så länge det var vinterföre och halkrisk ute (alltså till mitten av april här hemma). Konditionen höll jag uppe genom 30 min dagligen på träningscykel.

I vilket fall lyckat resultat; nu är jag helt besvärsfri från höften, inga hinder vid någon aktivitet (annat än att jag undviker sådana med stor fallrisk, utförsåkning exempelvis). Lycka till!

aake

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Satt själv i rullstol i 4 år med en fruktansvärd värk både natt och dag, och fick båda höftlederna utbytta 2010-11-15. Det var jobbigt i början, men när det onda efter operationen gav med sig, så var all värk borta. Lite svårt att komma tillbaks till det normala, men nu går det riktigt bra. Slarva inte med träning och sjukgymnastik, och ta det lite försiktigt med häftiga rörelser, framför allt vridningar och djupa framåtböjningar, så skall det säkert gå bra! Var lite rädd om dig, var inte för duktig i början, så skall det säkert gå bra!

Lycka till! /Ami:msn_fingerscrossed:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Inte gjort op själv (hoppas det dröjer några år till :msn_fingerscrossed:) , men har en kollega som gjorde op för några år sedan.
Året efter cyklade han vätternrundan :msn_beer: . Han mår hur bra som helst och lever livet som tidigare.

Ta det lugnt första veckorna och därefter är det bara att röra på sig. Tur att man kan få lite reservdelar när originaldelarna börjar få lite skavanker :msn_wink:

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Ja ta det lite lugnt i början, problemet är att man inte känner något i stålkulan o plasten förrän höften är ur led. Ingen angenäm situation, ja vet efter ett antal luxationer som det så vackert heter. Man måste lära sig var gränsen går, men med tiden så glömmer man nästan av att man har konstgjord led.
Men lycka till med nya höften, det är skönt att slippa all verk o det går utmärkt att köra HB jag lovar.

Mvh Sanddammaren

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Jag fick bägge höftlederna utbytta under 2011. Den vänstra i mars och den högra i november. Nu fungerar allt bra och jag känner mig nöjd. Att göra sin sjukgymnastik och att hålla i gång i lagom takt är jätteviktigt. När jag var på återbesök så fick jag besked ifrån läkaren att jag kan göra i princip allt utom att sätta mig i alltför låga möbler samt att föra underbenet bakåt och snett utåt, detta då risken ökar att protesen hoppar ur.

Ann-Louise

Toppen