• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

hårtork

F

F.d. 12566

Guest
hej, out there
min fru tänkte köpa en hårfön med 12volt men vi har hört att man kan
köpa en med gasol ? är det någon som vet? och i såfall vart man kan köpa
den och om den är bra :wink: herrljungabil

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2025
Sv: hårtork

Googlade. Kan de va nåt:
Portable LPG-powered hair dryer
US 5155925 A
Sammanfattning
In order to make a hair dryer available outdoors or where a general power source is not available, an LPG powered hair dryer is provided. The hair dryer comprises a main body which can receive a bottle of LPG (liquified petroleum gas), and a burner in the main body for burning the LPG. The burner flame heats a double radiant plate arrangement in front of the burner and hot air is blow from the plate arrangement by a battery powered fan motor at the rear of the housing. A gas-interrupting valve, a gas-adjusting valve, an operation switch and a thermal sensor are also provided in the housing.

F

F.d. 10098

Guest

Det finns små 12 V hårtorkar att köpa men de verkar mest vara leksaker. Om man har luftburen värme finns det dock en enkel, om än lite provisorisk, lösning. Man använder sin vanliga 220 V hårtork som drivs från 12 V via en spänningsomvandlare. Den körs då på kalluftläget vilket innebär liten strömförbrukning. Sedan ansluter man luftintaget på hårtorken till ett luftutblås som ligger nära värmepannan och ställer upp termostaten att pannan går på steg två eller tre. Anslutningen sker med samma typ av luftslang som redan finns i bilen. Om pannan är lämpligt placerad kan det räcka med att lossa en befintlig slang och ansluta den till hårtorken. Ett är i alla fall säkert och det är att värmeeffekten räcker till.

F

F.d. 924

Guest

Jag har en hårtork som drivs med gasol och den fungerar i alla fall på kort hår:)

Ingrid

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024

Har skaffat Braun gas styler (GCC 4) fungerar kanon. Kanske svår att få tag i.Försök å beg marknad. Gaspatroner finns att köpa

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En variant som jag hört är att man tar en 230volts hårfön och klipper värmetrådarna och att det skulle räcka med blåset från själva motorn , en 230v inverter är deet enda som sedan fattas men det krävs ju inte så stor då man inte har någon dirket effekt .

Toppen