• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Håller grejerna..?

F

F.d. 24837

Guest
Vi har sedan några år gått i funderingar att skaffa husbil men inte riktigt bestämt oss, en stor investering är det ju. För att komma mer underfund med vad vi vill ha så har vi de senaste åren hyrt, man funderar ju mycket ex över vilket fabrikat man ska satsa på den dagen man nu bestämmer sig för att köpa. Till saken hör att i år så hyrde vi en sprillans ny TEC 682 G Lift, jättefin och superbra planerad, passade oss som handsken och kanon att köra, men.. Det skramlar och vibrerar tokigt mycket i mina öron när man kommer upp i lite fart, har aldrig varit med om ett fordon som är så känsligt för ojämnheter i vägen, tror inte att det var nåt speciellt fel på just den här bilen utan gissar att det är ett normalt fenomen, vi snittade 100-110 på motorvägarna med vissa toppar runt 120 och bilen gick bra på vägen i dessa farter men vibrationerna..
Hur länge håller det innan det skakar sönder.. måste man springa runt och efter dra skruvar titt som tätt.. Ni som åkt husbil länge, är det här normalt? Hur håller era bilar?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Håller grejerna..?

Det ska inte vibrera öht tycker jag.
Visst händer det att TV:n låter lite eller att nåt annat inte är riktigt fastsatt, men det hör till undantagen. Insidan på min dörr kan låta lite pga dum konstruktion, men bilen I SIG ska ju inte vibrera, eventuella vibrationer ska i så fall komma av tex dålig väg. Vibrerar bilen ALLTID så är det nog läge att leta efter fel på hjul, drivaxlar el dyl.

(Jag åker dessutom i en i sammanhanget relativt billig bil, Rimor Europeo 69P!)

F

F.d. 24837

Guest

Inte bilen i sig som vibrerar, det är bodelen som det vibrerar och knakar och bönkar om. Känns också att fjädringen på bilen är ganska hård vilket givetvis bidrar.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jo, fast om bilen i sig är vibrationsfri så bör ju inte bodelen röra nämnvärt på sig heller. För den SÅ mycket oväsen under färd så låter det som den är dåligt ihopskruvad tycker jag.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag misstänker att det är en bil med för mjuka framfjädrar! :wideeyed:

F

F.d. 27056

Guest

Varför ska man köra i 120 ? Du har ju semester :)
Ligg i max 90-95 så skrammlar det mindre det lovar jag.
Alvarligt talat så låter det från skåp och lådor i alla husbilar skulle jag tro...det är min erfarenhet iallafall.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Att vid behov KUNNA köra i 120 är en av anledningarna till att jag valt husbil framför husvagn... Ligger oftast i 100-110 på motorväg och har inga nämnvärda missljud/vibrationer då.

F

F.d. 24837

Guest

Att vid behov KUNNA köra i 120 är en av anledningarna till att jag valt husbil framför husvagn... Ligger oftast i 100-110 på motorväg och har inga nämnvärda missljud/vibrationer då.

Precis min tanke i valet mellan husbil/vagn.

Toppen