• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hållare till iPad mini och liknande plattor

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Någon som har tips på en bra iPad mini hållare till husbilen. Tänker använda den som navigator i första hand så den bör gå att montera horisontellt. Jag har sedan tidigare en Exogear hållare till en iPad men det går bara att montera minin vertikalt i den.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hållare till iPad mini

Någon som har tips på en bra iPad mini hållare till husbilen. Tänker använda den som navigator i första hand så den bör gå att montera horisontellt. Jag har sedan tidigare en Exogear hållare till en iPad men det går bara att montera minin vertikalt i den.

Aj då, jag som trodde att den skulle funka till Minin också.
Får väl ha den stående eftersom hållaren sitter som berget.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Hållare till iPad mini och liknande plattor

Jag kanske beställer denna hållare om jag inte hittar någon bättre. Det bör funkar att använda den fastlimmade skivan från Exogear som fältpunkt för sugkoppen. Hoppas det blir tillräckligt stabilt bara.. minin väger ju endast 300g.

Vilken hållare använder ni som har androidplattor i ung. samma storlek?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har monterat Brodit hållaren som fungerar utmärkt. Lätt att vrida under färd och flexibel när det gäller att välja placering kostar en del men den är värd det.
Har utvärderat alla möjliga fästen men fastnade för Brodit.

Testade Exogear men den har inte samma stabilitet och vibrerar vid sidoläge, onödigt klumpig oxså...se länken Fäste till surfplatta

Bosse

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har fräst till ett mellanlägg till Exogearhållaren så att det ska gå att montera iPad minin horisontellt. Ganska enkel lösning med ett spår på ovansidan och en avlång tapp under som passar i hållaren. Tänkte göra den av gummi men jag hade inte något tillräckligt tjockt ämne så det fick bli trä. Den sitter stadigt och det är lätt att sätta fast och ta lös paddan.
kloss.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man vill placera Minin liggande eller stående är en smaksak, huvudsaken är att den placeras i centrum för att kunna ses och manövreras även av passageraren samt att den inte sitter i vägen för krockkuddar.

Exomounten har även fördelen av att lätt kunna justeras i höjdled.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Om man vill placera Minin liggande eller stående är en smaksak, huvudsaken är att den placeras i centrum för att kunna ses och manövreras även av passageraren samt att den inte sitter i vägen för krockkuddar.

Exomounten har även fördelen av att lätt kunna justeras i höjdled.

Säkert finns svaret om jag går igenom de olikactrådarna i ämnet.

Men min fråga är, var köper man Exomounten?

Knarrevik, säger den är bäst, det räcker för mig för att vilja ha just den!

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har testat diverse plasthållare från Kjell & Co till Exomount.
Den enda som håll måttet är Brodit som har hållare för alla märken o storlekar.
Dessutom kan man montera den på flera sätt.

Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik, säger den är bäst, det räcker för mig för att vilja ha just den!

Den var bäst och snyggast när jag skaffade den för något eller några år sedan men det har säkert dykt upp fler modeller i takt med iPads popularitet som navigator.

Om man placerar den på rätt sätt så att den får stöd nedtill funkar den bra och tar liten plats. Nackdelen är att den inte passar med iPad Mini i liggande läge men det går ju att fixa med ett mellanlägg som vi såg i tidigre inlägg.

Väl på plats sitter den som berget så det är viktigt att den hamnar rätt från början!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Bosse

Håller med helt och hållet. Enligt min åsikt så finns det ingen bättre än Brodit.
Har testat säkert 4 el 5 olika på marknaden inkl. ExoMount. Lite dyrare men värd pengarna.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Det finns också en mindre version av Exogear, EXOGEAR EXOMOUNT TABLET S som är anpassad för iPad mini och andra plattor i den storleken.
Styrkan hos Exogear Exomount är kanske inte optimal stabilitet utan snarare flexibilitet. Den går att anpassa till olika plattor och det är enkelt att ändra höjd och vinklar.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Bosse

Tack Bosse, du har redan avverkat testerna, så det är bara att följa dina rekommendationer.

Skall passera den lokala återförsäljaren utav Brodit.

Tack för hjälpen!

Tommy

Toppen