• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll koll på däcken

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
8mm mönsterdjup och "sketgamla däck" (säg 8-10 år) går inte av för hackor om man sysslar med drifting. Håller oändligt länge och slits aldrig. Ger heller absolut inget (nåja, allt är relativt) grepp vid våt vägbana vilket nytt (förhållandevis nytt) däck med 1,6mm mönsterdjup gör. Båda är lagliga och båda bedöms (av myndigheterna) klara av att leda bort vatten tillräckligt bra i de hastigheter myndigheterna har satt som högst tillåtna. Jag hade valt det nyare däcket men med mindre mönster kvar. Det är inte lätt det här med däck (och dyrt)...
Även antalet gånger däcket blir varmt, och antalet månader det står stilla belastat, påverkar negativt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
8mm mönsterdjup och "sketgamla däck" (säg 8-10 år) går inte av för hackor om man sysslar med drifting. Håller oändligt länge och slits aldrig. Ger heller absolut inget (nåja, allt är relativt) grepp vid våt vägbana vilket nytt (förhållandevis nytt) däck med 1,6mm mönsterdjup gör. Båda är lagliga och båda bedöms (av myndigheterna) klara av att leda bort vatten tillräckligt bra i de hastigheter myndigheterna har satt som högst tillåtna. Jag hade valt det nyare däcket men med mindre mönster kvar. Det är inte lätt det här med däck (och dyrt)...
Allt beror ju på användningen, om jag skall köra i ordentligt regn föredrar jag ju alla gånger ett däck med stort mönsterdjup eftersom det förmår leda bort vattnet så att gummit kommer ned till asfalten. Det hjälper ju inte ett dugg om gummit i däcken är aldrig så färskt om det p.g.a. vattenplaning inte kommer ned till vägbanan.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Allt beror ju på användningen, om jag skall köra i ordentligt regn föredrar jag ju alla gånger ett däck med stort mönsterdjup eftersom det förmår leda bort vattnet så att gummit kommer ned till asfalten. Det hjälper ju inte ett dugg om gummit i däcken är aldrig så färskt om det p.g.a. vattenplaning inte kommer ned till vägbanan.

Lika lite hjälper det om gummit når ner saknar grepp. Mönsterdjupet 1,6mm som gräns (vid sommarvägflag, 3mm vid vinter) är satt utifrån att vattnet vid normalt regn skall hinna tryckas undan vid lagliga hastigheter. Välje rman att köra laglig hastighet (ex. 120km/h) vid ösregn gör man med stor sannolikhet en missbedömning av situationen.

Risken är, med för gamla däck med mycket mönster kvar, att man har en övertro på tillgängligt väggrepp.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Skall jag vara ärlig, då klarar jag nog inte av att slita ner ett par däck från 8mm till 1,6mm på en sommarsäsong

Det är det nog inte många av oss som "lyckas med" om vi pratar husbil (vilket vi gör här) och de deäck som hör därtill. Jag tolkade dock inlägget som att däcket med 8mm mönsterdjup var flera år gamalt (dvs. riktigt gamalt) och ett däck som körs normalt blir knappast livsfarligt efter varken 1, 2 eller 3 år... (så länge tillräckligt mönsterdjup finns och körningen anpassas).
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det är det nog inte många av oss som "lyckas med" om vi pratar husbil (vilket vi gör här) och de deäck som hör därtill. Jag tolkade dock inlägget som att däcket med 8mm mönsterdjup var flera år gamalt (dvs. riktigt gamalt) och ett däck som körs normalt blir knappast livsfarligt efter varken 1, 2 eller 3 år... (så länge tillräckligt mönsterdjup finns och körningen anpassas).
Det var lite det jag försökte påvisa att det alltid kommer försök att vrida och vända på saker och ta till ytterligheter. Och här har dykt upp allt från drifting till alla möjliga kombinationer där ett undantag eller specifikt fall gör det ena eller andra bättre.
Och om du läser längre upp så tyckte jag att ett däck med 8mm var bättre än ett med 1,6mm
Så kom svaret att hellre ett nytt med 1,6mm än ett väldigt gammalt med 8mm typ
Så ja, det är inte lätt att vara alla till lags
Och nej, jag klarar inte slita ut ett par däck på en säsong, därför blir det samma däck några år för mig
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det var lite det jag försökte påvisa att det alltid kommer försök att vrida och vända på saker och ta till ytterligheter. Och här har dykt upp allt från drifting till alla möjliga kombinationer där ett undantag eller specifikt fall gör det ena eller andra bättre.
Och om du läser längre upp så tyckte jag att ett däck med 8mm var bättre än ett med 1,6mm
Så kom svaret att hellre ett nytt med 1,6mm än ett väldigt gammalt med 8mm typ
Så ja, det är inte lätt att vara alla till lags
Och nej, jag klarar inte slita ut ett par däck på en säsong, därför blir det samma däck några år för mig


Om du läser mitt inlägg igen, där jag motiverar valet av däcket med 1,6mm mönsterdjup är det ställt utifrån alternativet med ett på tok för gamalt däck men med 8mm mönsterdjup. Ett val jag står fast vid och kan motivera såväl utifrån diskussionen om grepp samt trafiksäkerhet.

Att framföra subtila signaler är hart när omöjligt via skrift. Vissa tolkar så som var avsikten andra inte. Mitt inlägg där jag nämner driftiing innehöll en hel del ironi...

När det gäller ytterligheter är ursprungsfrågan en enda stor ytterlighet (gamalt däck med 8mm mönsterdjup vs. nytt alt. nästan nytt med 1,6mm...). Därav blir svaren och inläggen lätt också ytterligheter. Bra eller dåligt, rätt eller fel kan hända. Men mest ur betraktarens ögon.

Tror, slutligen, inte någon förväntar sig att varken du, jag eller någon annan här, måste vara alla till lags.
Personligen redovisar jag allt som oftast mina egna erfarenheter. I dessa finns sällan några värderingar. Trots det får andra tycka vad de vill. Då erfarenheterna är just ...mina...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om du läser mitt inlägg igen, där jag motiverar valet av däcket med 1,6mm mönsterdjup är det ställt utifrån alternativet med ett på tok för gamalt däck men med 8mm mönsterdjup. Ett val jag står fast vid och kan motivera såväl utifrån diskussionen om grepp samt trafiksäkerhet.

Att framföra subtila signaler är hart när omöjligt via skrift. Vissa tolkar så som var avsikten andra inte. Mitt inlägg där jag nämner driftiing innehöll en hel del ironi...

När det gäller ytterligheter är ursprungsfrågan en enda stor ytterlighet (gamalt däck med 8mm mönsterdjup vs. nytt alt. nästan nytt med 1,6mm...). Därav blir svaren och inläggen lätt också ytterligheter. Bra eller dåligt, rätt eller fel kan hända. Men mest ur betraktarens ögon.

Tror, slutligen, inte någon förväntar sig att varken du, jag eller någon annan här, måste vara alla till lags.
Personligen redovisar jag allt som oftast mina egna erfarenheter. I dessa finns sällan några värderingar. Trots det får andra tycka vad de vill. Då erfarenheterna är just ...mina...
Jag bara säger att jag inte klarar av att slita ner ett däck så mycket på så kort tid, definitivt inte på en husbil
 
Toppen