• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Håll dig vaken !

F

F.d. 7747

Guest
Somnade vid rödljus - åtalas

Taxichauffören stod vid rött ljus och somnade vid ratten. Nu åtalas han för vårdslöshet i trafik, skriver Metro.

Händelsen inträffade en tidig morgon i juli på Kungsgatan i Stockholm.

Chauffören undrar hur man kan vara vårdslös när bilen står still. Enligt åklagaren stod bilen i drive-läge och kunde alltså ha accelererat och orsakat en allvarlig olycka.

:yes:Så kan det gå om man inte sover ordentligt innan man ger sig ut i trafiken , artikeln är tagen ur V-K s nätupplaga .
Finns ju en annan möjlighet att kanske kunna undvika åtal ,det är ju att aldrig ge sig iväg ut på vägen i en automatväxlad bil .
Rulla Lugnt .

F

F.d. 25270

Guest
Sv: Håll dig vaken !

Det mest troliga är att chauffören inte tagit rast/vila enligt gällande bestämmelser. Inkomstsituationen för taxichaufförer är sådan att det kan vara frestande att tänja på reglerna.
Harry Hymer

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Jag har kört taxi förr. När man startade kl 18 på kvällen, och slutade kl 06 på morgonen kunde det börja dra i ögonlocken... Värst är mellan 04-06. Då är man riktigt trött, trots att man håller kör o vilotider.

F

F.d. 55328

Guest

Jag vet att de flesta taxiförare håller på körtiderna, det är dyrt att inte göra det.
Där emot finns det kunder som kräver att taxiföretagen tänjer på gränserna för att kunna utföra uppdrag inom avtalsramen.
Dessutom vilken kund skulle gå ur bilen en mil före målet bara för att chauffören måste vila?

Flygtaxi avtalen ger en 30% rabatt jämfört med taxameter körning.
Hur många andra skulle arbeta för 30% mindre lön bara för att köra runt på chefer, lokala riksdagsmän eller vattenfall medarbetare.

Jag roar mig själv med att köra taxi på fritiden, då husbilen står djupfryst eller hon som ger mig mat arbetar, det är oftast ett omväxlande och trevligt jobb.

Det händer dock ibland att man reflekterar över livet, först får man en elräkning på 6000 kr och samma kväll kör man en flygtaxi kund (Vattenfall), vilket genererar inte mindre än 120 kr (min provision) för ca 1,5 tim jobb.

I en taxibil får jag bara köra 13 tim, men i min privata bil kan jag köra hur många timmar jag vill.
I bland är ju målet och inte resan målet och det tar lite mer än 13 tim att köra till Italien (hemifrån mig i alla fall).

Toppen