• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hållö i Bohuslän

F

F.d. 10329

Guest
Sv: Hållö i Bohuslän

Av någon underlig anledning dog tråden "Solnedgångar" ut!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hållö i Bohuslän

Av någon underlig anledning dog tråden "Solnedgångar" ut!

Det hoppas jag verkligen inte att den gör, för det var inte avsikten med att lägga in bilder här, avsikten var endast för att glädja andra med lite bilder.
Alla bilder som läggs in är trevligt för forumet oavsett hur de är tagna teknisk sett.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hållö i Bohuslän

Man kanske skulle köpa sig en ny kamera,om det nu hjälper?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Hållö i Bohuslän

Hej
6:te fotot ser ut som om det var MARELD i havet.
Vad har du för Kamera?
Vi har Säsong campat 15 år på Solvik camping, innan vi köpte husbil,då såg vi mareld.

/Vidhem
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Hållö i Bohuslän

Man kanske skulle köpa sig en ny kamera,om det nu hjälper?

Jag är säker på att Ludde skulle få lika bra bilder med en vanlig kompaktkamera. Hon vet säkert hur den färdiga bilden kommer att se ut innan exponeringen. Hon aktar sig noga för igensotade (svarta utan teckning) solnedgångar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hållö i Bohuslän

Hej
6:te fotot ser ut som om det var MARELD i havet.
Vad har du för Kamera?
Vi har Säsong campat 15 år på Solvik camping, innan vi köpte husbil,då såg vi mareld.

/Vidhem

6:e och 7:e bilden är solglitter i vågorna under lång exponering.

Kameran är en Nikon D700

Mareld är extremt svårfotograferat beroende på att det avger så oerhört svagt ljus. Ljuset kommer från små dinoflagellater, Noctiluca. De avger ljus när de är i rörelse, så vågor som bryter ger ett tydligt grönaktigt sken.
Det är en av de absolut mest häftiga upplevelser jag varit med om under den tiden jag höll på att sportdyka, när vi gjorde nattdyk på höstkanten här på västkusten. Man släckte dyklampan och efter en liten stund när ögonen vande sig vid mörkret, kunde man se silhuetten av dykarkompisen när han rörde sig! Ascoolt i kubik!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hållö i Bohuslän

Jag är säker på att Ludde skulle få lika bra bilder med en vanlig kompaktkamera. Hon vet säkert hur den färdiga bilden kommer att se ut innan exponeringen. Hon aktar sig noga för igensotade (svarta utan teckning) solnedgångar.

Att ta likadana bilder med en kompaktkamera är svårt, det finns inte alls den dynamiken i en JPG bild som i en RAW, kompakterna klarar heller inte av fotografering under långa exponeringar i svagt ljus utan att samtidigt ta med sig massvis med brus, d.v.s. att bilden blir grynig. Sensorn på kompakter är inte heller riktigt optimerad för den typen av exponeringar. Men vad man kan tänka på för att underlätta för kameran när man tar bilder på solnedgångar är att rikta den lite nedanför solen, så solen inte längre är med i sökaren, mäta ljuset, sedan låsa den på det värdet, rikta sedan kameran upp mot solen igen och ta bilden. Då sotar inte förgrunden igen. Nackdelen är att himlen och solen istället blir lite för ljus.
Man kan också använda upplättningsblixt på förgrunden. Då blir både solen och förgrunden rätt exponerad. Nackdelen är dock att blixten inte når särskilt långt bort, det är bara det närmsta av motivet som blir rätt belyst. Resten av förgrunden sotar igen, dvs blir svart.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Hållö i Bohuslän

Oberoende av vilken kamera man använder går det att undvika igensotade partier i bilden. Som någon nämnde finns det idag t.o.m. mobilkameror som lägger ihop bilder med HDR-tekniken för att få större dynamik i motljusbilder.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hållö i Bohuslän

Snyggt! Passepartouten lyfter bilden!
Så nu har dom fått av presenningen på fyren...tyvärr var det inte så när jag var där!

/Ludde

Redigerat, Aha, såg först nu att bilden var tagen före jag var där...presenningarna kanske är kvar...:wideeyed:
 
Senast ändrad:
Toppen