• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål i gatan! Ale kommun.

F

F.d. 52969

Guest
Hej Hbkare.

Jag vill dela med mig av hur tjänstefolk i Alekommun helt och hållet nonchalerar oss invånare och därmed också skattebetalare. För flera månader sedan så påbörjades ett arbete precis i anslutning till utfarten av vår parkering som är på vår tomt. Ett hål i gatan markerad med en triangel som uppmärksammar bilister på att inte köra ner i hålet. Vi har flera gånger varit ute och jagat den här triangeln då kraftig blåst flyttat den åt olika håll och olika långt. Vi har inte tyckt att det stört oss nåt nämnvärt men ändå undrat varför inget händer under en så lång period och att se till att triangeln kommer på plats så att inte någon kör ner i hålet hör väl till sunt förnuft. Vi har också kunnat köra ut och in till vår parkering om än lite små krångligt. Veckan före påsk så hände äntligen något, hålet hade blivit större men fyllts igen hjälpligt med grus så att med lite trixande så tog vi oss fortfarande ut och in till vår parkering. Kanske också ska nämnas att parkeringen är rätt stor så vi har även vår husbil parkerad lite längre in på parkeringen. Vi använder vår husbil året runt och jag var faktiskt iväg och skiftade till sommarhjul under påskveckan. Det gick bra att ta sig både in och ut till parkering om en det luktade lite bränd koppling när jag skulle backa in då gruset trycktes ihop och kanten till trottoaren blev rätt hög och elak. Men snart är väl det här ur världen så ingen hängläpp här inte. Någon information om vad som pågick eller om vad som var på gång hade vi inte heller fått. Kanske det beror på att dom som utför det här arbetet inte är skrivkunniga eller kanske rent av tycker att avståndet till vår brevlåda där man kan lägga in liten notis om framtida förehavande var för långt bort för dessa spadhängare. Så döm av vår förvåning när vi i Tisdagseftermiddag kommer hem efter en dags slit, upptäcker att ett stort hål framför vår parkering omöjliggjorde tillträde till vår parkering, omgärdat av ett staket. Jag kontaktar då via mail en man som arbetar på kommunen. Han svarar redan på morgonen dagen efter, tydligen skrivkunnig, att jag skall kontakt en annan man som också arbetar,*eller har en anställning menar jag,*på Alekommun. Han skall tydligen ha bra koll på detta. Jag ringer upp mannen som vid vårt samtal låter fundersam till att detta kan vara något problem, men efter påtryckningar från mig så lovar han se till att lägga en plåt över hålet så att jag kan komma iväg som planerat. Jag skall iväg med husbilen och förbereda den för leverans, vi skall nämligen få vår nya bil vilken dag som helst och lämna den gamla i inbyte, så min plan var att göra detta på tisdag eller onsdag-kväll då jag å jobbets vägnar beräknar komma hem sent på Torsdag. Tisdagen rök ju inne så det är ju onsdagen kvar. Det är en del fix som jag inte klara själv men får hjälp med av en kollega. Så nöjd med beskedet avslutar vi samtalet. Men mannen jag talde med vars minne eller arbetslust gör att när jag kommer hem på Onsdag eftermiddag så är samma hål kvar utan någon utlovad plåt. Men snälla, jag begär ju inte att han skall bära en sådan stor och tung plåt själv han måste väl ändå ha någon arbetskamrat som kan sköta spakarna på grävarn som står en bit bort utan varningsskyltar tillsammans med en byssja oroväckande nära korsningen. Varnings triangeln står nu på gräset, intill vår parkering lite märkligt placerad. Men tack så mycket till Alekommun och framför allt till mannen som gav mig ett löfte, du och dina medarbetare gör kanske ett strålande jobb, men väldigt långsamt. Utan hänsyn och i frånvaro av normal intelligens så är det inte lätt att genomföra en så enkel uppgift som att lämna en liten lapp i brevlådan och tala att om vi behöver komma ut från er parkering dom närmaste dagarna så kommer inte det att gå. Då hade ju jag givetvis tagit ut vår husbil och parkerat den där jag kan köra iväg utan ett storthål i vägen hindrar mig.
Jag skriver detta en för att kanske ni finner det intressant, då samtal med de personer som har ansvar för detta visat sig vara helt meningslöst. Passar också på att berömma gubbarna, hålet är jätte fint! Som dom har tränat och legat i. Oj oj oj dom måste vara helt slut. Hela Ale är ju fullt av hål. En lite undran bara. Har dom ingen mamma eller pappa som kan hjälpa dom att tala och skriva? Det hade blivit som mycket trevligare för oss invånare. Men dom hinner förstås inte, har ju så mycket att stå i.

Leif R
 
Toppen