• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hästskokastning

F

F.d. 50024

Guest
Hej.

Det har skrivits så mycket om golf och golfspelare här i forumet.
Därför frågar vi om det finns några som är intresserade av en ännu primitivare form av "jordbruk", nämligen hästskokastning på 10 meters avstånd?
Responsen på detta forum är enormt bra, så vi ser med spänning fram emot svaren.
Detta är nåt vi håller på med under sommarhalvåret på olika platser i Värmland och Dalarna.

Hälsningar Torill o TorbjörnHastsko.gif

P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Hästskokastning

Hej!
Vi är intresserade!
Vad har ni i handicap? ;) :twitcy:

F

F.d. 50024

Guest

Hej igen
Hästskokastning på vårt vis är så pass primitivt att handicappsystem använder vi oss inte av. Hästskor med söm kan användas för den som önskar. (ler!)
Bifogar en fil med tävlingsregler.

Hälsningar Torill o Torbjörn

Bilagor

• Tävlingsregler.doc
    54 KB · Visningar: 82
F

F.d. 50024

Guest

Hej Per

Det var roligt att du skulle vilja prova på detta med hästskokastning.
Vi har ju, som golfarna säger, alltid "redskapen" liggande i bilen, för våran del hästskor då. Tävlingar har vi från början av maj till uti september. Och eftersom de flesta av oss tycker den sociala biten är lika viktig som själva tävlingen så blir det mycket skratt och många skämt under en tävlingsdag.
Jag började med hästskokastning 1996 och min sambo lurade jag med några år senare så idag är vi lika "frälsta" båda två.

I sverige har sporten minskat dom senaste åren, men i Norge därimot, blir den bara större o större.
När jag började med hästskokastning var vi även nere i Växsjö på tävling men den klubben tror jag har upphört.
Vi kanske ses på nån träff eller liknande i sommar så då ska du få låna våra hästskor och testa. Det är roligt ska jag lova!

Hälsningar Torill:spinny:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Bara ni inte har samma regler, som fulla Estländare, när dom kastar stövel. Den hamnade på taket på vår bil.
Bosse B

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Torotor

Ja, det hade varit roligt att träffas och prova på det här med hästskokastning.

Det kanske kan bli ett HBK-mästerskap i denna sport så småningom! :)

/Per

P

PAM 97

Guest

Detta verkar kul det måste man få prova någon gång:yes: Pelle

F

F.d. 50024

Guest

Hejsan.

Ja, det kanske blir som Per säger, ett HBK-mästerskap nån gång framöver.
Det är i alla fall den billigaste sporten man kan tänka sig. Två hästskor är allt som behövs och dom kostar ca. 60 kr styck. Och så lite träning förstås.
Det svenska rekordet är på -48 poeng. Som högst kan man få 3200 poeng på en tävling och man ska ha så lågt som möjligt.

Torill

F

F.d. 6095

Guest

Hej Torotor
Här hos oss har vi kastat hästsko så länge jag kan minnas.Vi har lite olika regler (jag har aldrig sett några regler ,bara blivit lärd av föräldrar o släktingar ).Jag ska försöka att skriva ner hur vi kastar hos oss( Återkommer ...)
Mikael:santa1:

F

F.d. 50024

Guest

Det låter intressant. Det var det vi visste, att det är en internationell sport. :holly-1-icon:

Torotor

F

F.d. 6095

Guest

Hej!
Nu har jag försökt skriva ner våra regler, men det är inte lätt att få förklarat så alla förstår.( det är bara att fråga om det som är oklart )Kanske vi kan ta "en match" vid någon träff så är det lättare att förklara.
Ha det bra alla i klubben.
Mikael

Bilagor

• Hästskokastning i Lepplax.doc
    26,5 KB · Visningar: 15
F

F.d. 50024

Guest

Hejsan.

Dom reglarna hade mycket gemensamt med dom norska, där det bl.a räknas 1, 3 och 5 poäng.
Våra poäng är lika med cm. Vi mäter alla skor som ligger närmare pinnen än 1 meter = 100 cm. Blir skon liggande runt pinnen är det minus 10 poäng (cm). Med andra ord, den som har den lägsta summan vinner. (Man gör 32 kast på en tävling)
Har du otur och alla 32 kasten landar på 1 m eller mer så får du 3200 poäng(cm)

Hälsningar Torotor

Bilagor

• Hastsko.gif
    Hastsko.gif
    20,9 KB · Visningar: 169
F

F.d. 58547

Guest

Hej Torotor eller ngn annan hästskokastare som skall till årsmötesträffen.Skulle vilja ha hästskokasning på årsmötesträffen????/SUSANNE

F

F.d. 50024

Guest

Hej !
Det vore kul om det gick att ordna hästskokastning vid årsmötesträffen.
Vi vet inte än om vi kan komma med den helgen. Våra hästskokastarvänner i Värmland och Dalarna brukar lägga starten på kast-säsongen den helgen. Programmet för tävlingarna är inte klart ännu. Vi ber att få återkomma i ämnet !!

Hälsningar
Torotor

Toppen