• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Här var allt fel

ÅLEG

FD HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Här var allt fel

"Metoden" (Åland) smittar kanske in på svensk lagstiftning - avkortat nyhetsklipp vecka 50 -

Körde full igen – staten tog bilen
Bilföraren stoppades med 2,94 promille i blodet. Det blev också den sista gången – åtminstone i den bilen.

Tingsrätten väljer att som en sista utväg för att få stopp på mannens fyllekörning förverka hans bil.

Han döms för upprepade trafikbrott, ….
Den här gången, med fyra olika trafikbrott på menyn, valde ….rätten att helt enkelt ta hans bil i beslag.
….. Bilföraren stoppades med 2,94 promille i blodet. Det blev också den sista gången – åtminstone i den bilen.
….rätten väljer att som en sista utväg för att få stopp på mannens fyllekörning förverka hans bil.
Kör man rattfull för många gånger riskerar man faktiskt att bli av med bilen – för gott. Det fick en 54-
årig skriver rätten, ”särskilt lämpad för begående av rattfylleribrott”. …..rätten hänvisar till Högsta domstolens
föreskrifter om förverkande, och resonerar kring vilka följder ett sådant kan få. En bil kan till exempel vara väldigt
värdefull.

Polisen i Sverige ville tillämpa ”liknande metoder” på 80-talet med åberopande av en gammal lag från 30-talet. Saken stupade visst på något som kunde hänföras till ”sociala trakasserier” – Ibland frågar man sig, hur länge velur-maffian skall råda i samhällets krav på skärpta åtgärder.

MVH / HASSE

F

F.d. 9673

Guest

Det finns faktiskt, sedan flera år tillbaka, regler för att beslagta och förverka fordon i Sverige också, vid upprepade grova olovliga körningar och eller trafiknykterhetsbrott.
Det ska vara upprepade brott i samma fordon för att det ska vara aktuellt.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

2,94 Promille:wideeyed:, imponerande att han ens kunde ta sig ur bilen. En annan hade troligen varit död med den halten i blodet..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tyvär får dom inte det "straff" eller tvångsvård som skulle behövas , kör man ihjäl någon så bör det vara fängelse i många år för det är detsamma som mord anser jag .
Efter att ha blivit rammad av ett rattfyllo för ett antal år sedan och man märkte i verkligheten hur fort den olycka sker så skulle jag helst se att oavsett nivå på promillehalten i kroppen så skall det vara raka vägen till sluten tvångsvård för deras alkoholbeteende alterativt fängelse .
Vi körde i 80 och hon körde väl i 60-70 på 90 väg på kvällen och lite blött var det ( jag kikade efter så inga rådjur skulle hoppa upp man är ju rädd om sin utställningsbil) .

Hon som rammade oss fick 1 mån villkorligt fängelse = om hon gör om det så åker hon in .
Hon fick även 25 timmars samhällstjänst men hon var pensinär så det blev inget .
Dom reparerade inte hennes bil = en Opel Kadett 1988 = inget värd .
Samt drog dom in hennes körkort = Med det omdömmet så kan man köra bil utan körkort .

Hon smet dessutom från platsen och jag fick vända och köra ikapp henne trots punkterat bakhjul .

Jag fick en förbannat massa jobb med försäkringsbolag om att laga upp min bil .

Som parentes så är jag då lite förvånad även om hur många som korkar upp flaskan när man parkerat sin husvagn och husbil och tar ett par glas på kvällen men det är ju bara hoppas det gått ur kroppen om man skall vidare dagen efter men det vet man ju aldrig om man inte har en kaliberad mätare för att om man känner att man är nykter är ju inte samma som att vara det .
Det är nog inte många som har en kalibrerad mätare som visar riktigt .

Att ha alkolås på bilarna är inte heller något som borde vara nödvändigt för att man bör ju ha sådant omdömme så man inte dricker och kör efteråt.

Sorry om jag hetsat upp någon men man kan faktiskt ha trevligt och slappna av utan sprit .

Senast ändrad:
Toppen