• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Här kommer den definitiva döden för blybatterier. (?)

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant.
Har några HBK medlemmar redan nu LFP som startbatteri ? Vilka LFP har Ni köpt och vilka är Era observationer ang. pris/prestanda?

Vårat klimat, med minusgrader är inte optimalt för ett LFP-startbatteri, då det måste upp i plusgrader för att ta emot laddning, dock så utklassar LFP de ordinära blybatterierna i varmare klimat eftersom värme är snabbdöd för blybatterier.

Min far hade en Daimler som han importerade från England på 80-talet, den hade original kylfläktar på startbatteriet :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vårat klimat, med minusgrader är inte optimalt för ett LFP-startbatteri, då det måste upp i plusgrader för att ta emot laddning, dock så utklassar LFP de ordinära blybatterierna i varmare klimat eftersom värme är snabbdöd för blybatterier.

Min far hade en Daimler som han importerade från England på 80-talet, den hade original kylfläktar på startbatteriet :)
Antar att Daimlern var en V12? Där var så fullt i motorrummet att motorvärmen formligen kokade batteriet, så man blev tvungen att
montera fläktar för att rädda det. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Antar att Daimlern var en V12? Där var så fullt i motorrummet att motorvärmen formligen kokade batteriet, så man blev tvungen att
montera fläktar för att rädda det. :)
Nä faktiskt var de 6'an, men jag trodde då att det var en "Lucas-lösning".
Engelsmännen jobbade ibland mer med konsekvenserna av ett problem de skapat :twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nä faktiskt var de 6'an, men jag trodde då att det var en "Lucas-lösning".
Engelsmännen jobbade ibland mer med konsekvenserna av ett problem de skapat :twitcy:
Jag hade faktiskt för länge sedan en Jaguar XJ6 vilket ju i grunden är samma bil, men jag minns inte längre om den hade batterifläkt, men förmodligen var det så.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Uppdatering!!

Det visar sig att det första batteriet i tråden 100Ah från Siekon saknar skydd för hög ström!
Använder man ett sådant LFP så bör man installera en breaker, eller en säkring direkt efter batteriet.
Detta verkar vara en typisk brist i "budget-lfp".


 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du menar som vilket snorbilligt blybatteri som helst :applaus:

Spelar det någon roll att batteriet inte har strömbegränsning?
Man kan nästan tro att det inte finns någon BMS.....
Ja typ,
Det kan spela roll ifall kablage m.m. inte är dimensionerat för dessa höga strömmar, då blir det riktigt varmt, det finns häftiga filmklipp där man smälter av stora blocknycklar med lfp, men då måste övrig utrustning förutom cellerna klara av "jobbet", därför säkrar de flesta av oss direkt vid batteriet, jag själv har en 300A säkring direkt på +polen.

Att bms'et saknar överströmskydd är nog just ett symptom i budgetbatterier, men bra att känna till, ifall man inte testkört sitt nya kraftpaket :cool:
 
Toppen